x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Unde se mai învaţă publicitate?

0
Autor: Eliza Dumitrescu 26 Ian 2008 - 00:00
Unde se mai învaţă publicitate?


Ca o alternativă la educaţia oferită de cele câteva masterate sau cursuri din facultăţi a apărut Gră­diniţa, prima iniţiativă privată de şcolire a celor interesaţi de o carieră în publicitate.

Ca o alternativă la educaţia oferită de cele câteva masterate sau cursuri din facultăţi a apărut Gră­diniţa, prima iniţiativă privată de şcolire a celor interesaţi de o carieră în publicitate.

Era în 2005, iar proiectul îi aparţinea Teodorei Mig­dalovici. În următorii doi ani, proiectul început pe o bază online de tipul şcolilor la distanţă a crescut, seminariile au bene­ficiat de spaţii informale şi ins­pi­raţionale şi de tutori de referinţă din industria locală. Cei mai buni dintre cei înscrişi au participat la Festivalul de la Cannes.

 

Şcoala ADC*RO, care îşi va des­chide porţile de la 1 februarie, o dată startul concursului de admitere, este rezultatul unui parteneriat între Art Directors Club România şi Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) ca partener principal. ADC*RO a fost constituit la începutul acestui an ca o asociaţie a profesioniştilor din industria de comunicare din România (Directori de Creaţie, Art Directori, Copywriteri, Designeri etc.) şi al cărei obiectiv este acela de a promova şi de a susţine standardele de calitate şi integritate în domeniul comunicării, pe plan intern şi internaţional.

La prima ediţie a şcolii ADC*Ro vor participa ca tutori directori de Crea­ţie de la agenţii de referinţă: Adrian Boţan (McCann Erickson), Bog­dan Naumovici (Leo Burnett), Şer­ban Alexandrescu (Headvertising), Liviu David (Next Advertising), Ema Prisca (Graffiti BBDO), Car­men Tiderle (GMP), Valentin Su­ciu (Odyssey), Costin Popescu (Cap), Octav Gheorghe (Gavri­lă&Asociaţii), Sorin Trâncă (Friends Ad­vertising), Dorian Pascuci (ADDV Euro RSCG).

 

Formarea oamenilor în agenţie, practică uzitată până acum în lipsă de altceva, devine insuficientă dacă dorim să ne raportăm la ierarhia valorică din plan internaţional. “E o nevoie capitală de şcoli dedicate gândirii creative. Avem nevoie de oameni care să înveţe să gândească. Şi aici ajungem la cât e de discutabilă calitatea formării din agenţii – pentru că formare nu înseamnă să preiei mimetic idei cu Archive pe ge­nunchi”, consideră Roxana Bălan, coordonator de proiect la Grădiniţa.

 

Liviu David, director de Creaţie la Next Advertising, a trecut prin experienţa formării în agenţie, iar întâlnirea cu spaţiul formativ al unei mari şcoli de publicitate a fost un episod de referinţă în viaţa sa profesională. “E greu să creşti fără să ai bazele unei şcoli în care oameni cu experienţă să-ţi arate nişte drumuri. Pierzi mult timp căutându-le şi pe unele poate n-ai să le găseşti nicioda­tă. Eu am lucrat în D’Arcy România câ­ţiva ani, timp în care n-aş putea spune că am stat degeaba. În tot acest timp m-a ajutat intuiţia să vin cu idei şi rezolvări interesante, dar nu ştiam întotdeauna care sunt mai bune şi de ce. A trebuit să intru la şcoala de concept a industriei australiene de publicitate, să stau de vorbă cu nişte băieţi foarte tari de acolo, ca să înţeleg multe lucruri pe care eu înainte doar le intuiam, fără să mi le confirme cineva vreodată. După opt ani de bâjbâieli în România, am reuşit să înţeleg şi eu ce-i ăla un concept bun abia la capătul Pământului. Pentru asta e bună o şcoală.”

 

În afară de formarea unor oameni competitivi profesional, o şcoală de publicitate de referinţă ar contribui şi la o însănătoşire a ambianţei profesionale din industrie marcată în acest moment de migraţii frecvente de la o agenţie la alta: “Realitatea e că ne confruntăm cu o lipsă acută de oameni şi o migraţie exagerată a angajaţilor dintr-o agenţie în alta. Asta a dus la o inflaţie salarială fără precedent. În plus, agenţiile cheltuiesc foarte mult timp, bani, know-how cu pregătirea acestor oameni. Şcoala ADC*RO îşi propune să aducă o generaţie de creativi juniori mai bine pregătiţi, care să creeze un mediu mai compe­titiv în piaţă şi să externalizeze o parte a costurilor de training a agenţiilor”, ne-a declarat Adrian Boţan, director de creaţie la McCann Erickson şi vicepreşedinte al UAPR.

 

FORMAREA. În 2007, la Grădiniţa, programul de formare a constat în “patru ore săptămânale, timp de patru luni, în care 22 de lectori au ţinut prezentări despre ce înseamnă un print valoros. Urmau evaluările lucrărilor participanţilor, executate pe brief-uri date la începutul programului. Din 2008 avem opt ore de training săp­tămânal pe module diferite şi la discipline diferite”, declară Ro­xana Bălan. ADC*RO mizează de asemenea pe rolul formator al practicii: “Şcoala are o parte practică consistentă, nefiind bazată doar pe teorie; cea mai mare parte a programei şcolii constă în lucrul în agenţii cu feedback direct de la directori de creaţie, pe briefuri foarte ase­mănătoare cu cele reale. Este singura şcoală care îţi dă cele mai mari şanse să te angajezi, la terminarea ei. În contextul lipsei acute de oameni din industrie, practic, cei care vor «absolve» vor reprezenta un mare interes pentru angajatori”, consideră Adrian Boţan.

 

 

Formarea în PR

“Nu poţi spune că mediul academic al relaţiilor publice din România nu e ofertant din îpunctul de vedere al bazei teoretice, dar cred că există o pro­blemă la capitolul experienţei practice, adică aplicarea acelor cunoştinţe în lumea reală. Într-un fel, avem de-a face cu o situaţie similară cu cea din piaţa de publicitate; marea diferenţă e că acolo industria depune eforturi serioase pentru ca studenţii să aibă parte de o educaţie activă. Chiar dacă organizaţiile de relaţii publice nu au venit până acum cu nici o soluţie, mi-ar plăcea, totuşi, ca univer­sităţile de specialitate să se axeze mai mult pe organiza­rea unor stagii de practică rele­van­te.” – Mihnea Miculescu, Ju­nior PR Executive McCann Erikson.

 

Educaţia

“Creativii români au avut rezultate învăţând singuri, la început. Mai târziu, când au apărut primii directori de Creaţie, oamenii au învăţat de la aceştia şi abia atunci rezultatele au început să vină. Şcoala nu face decât să preia această «reţetă» a tutoratului”

Adrian Boţan, McCann Erickson

Ierarhii

“Problema e a directorilor de Creaţie, care nu reuşesc să adune în jurul lor oameni noi, suficient de pasionaţi, de ta­lentaţi şi de realişti, iar mulţi dintre cei cu experienţă (nu toţi excepţionali) au devenit pre­tenţioşi şi mercantili. Ia să avem concurenţă, să vedeţi cum se schimbă mentalita­tea”

Liviu David , Next Advertising

 

eliza.dumitrescu@jurnalul.ro

Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului,   oameni,   publicitate

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”
Amazon a fost ținta criticilor în această perioadă apropiată de sărbători, clienții afirmând că gigantul „ruinează” ziua cea mare a copiilor, notează Daily Mail. Gigantul a...
Serviciul de email marketing furnizat de