x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Unde se mai învaţă publicitate?

Unde se mai învaţă publicitate?

de Eliza Dumitrescu    |    26 Ian 2008   •   00:00
Unde se mai învaţă publicitate?

Ca o alternativă la educaţia oferită de cele câteva masterate sau cursuri din facultăţi a apărut Gră­diniţa, prima iniţiativă privată de şcolire a celor interesaţi de o carieră în publicitate.

Ca o alternativă la educaţia oferită de cele câteva masterate sau cursuri din facultăţi a apărut Gră­diniţa, prima iniţiativă privată de şcolire a celor interesaţi de o carieră în publicitate.

Era în 2005, iar proiectul îi aparţinea Teodorei Mig­dalovici. În următorii doi ani, proiectul început pe o bază online de tipul şcolilor la distanţă a crescut, seminariile au bene­ficiat de spaţii informale şi ins­pi­raţionale şi de tutori de referinţă din industria locală. Cei mai buni dintre cei înscrişi au participat la Festivalul de la Cannes.

 

Şcoala ADC*RO, care îşi va des­chide porţile de la 1 februarie, o dată startul concursului de admitere, este rezultatul unui parteneriat între Art Directors Club România şi Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) ca partener principal. ADC*RO a fost constituit la începutul acestui an ca o asociaţie a profesioniştilor din industria de comunicare din România (Directori de Creaţie, Art Directori, Copywriteri, Designeri etc.) şi al cărei obiectiv este acela de a promova şi de a susţine standardele de calitate şi integritate în domeniul comunicării, pe plan intern şi internaţional.

La prima ediţie a şcolii ADC*Ro vor participa ca tutori directori de Crea­ţie de la agenţii de referinţă: Adrian Boţan (McCann Erickson), Bog­dan Naumovici (Leo Burnett), Şer­ban Alexandrescu (Headvertising), Liviu David (Next Advertising), Ema Prisca (Graffiti BBDO), Car­men Tiderle (GMP), Valentin Su­ciu (Odyssey), Costin Popescu (Cap), Octav Gheorghe (Gavri­lă&Asociaţii), Sorin Trâncă (Friends Ad­vertising), Dorian Pascuci (ADDV Euro RSCG).

 

Formarea oamenilor în agenţie, practică uzitată până acum în lipsă de altceva, devine insuficientă dacă dorim să ne raportăm la ierarhia valorică din plan internaţional. “E o nevoie capitală de şcoli dedicate gândirii creative. Avem nevoie de oameni care să înveţe să gândească. Şi aici ajungem la cât e de discutabilă calitatea formării din agenţii – pentru că formare nu înseamnă să preiei mimetic idei cu Archive pe ge­nunchi”, consideră Roxana Bălan, coordonator de proiect la Grădiniţa.

 

Liviu David, director de Creaţie la Next Advertising, a trecut prin experienţa formării în agenţie, iar întâlnirea cu spaţiul formativ al unei mari şcoli de publicitate a fost un episod de referinţă în viaţa sa profesională. “E greu să creşti fără să ai bazele unei şcoli în care oameni cu experienţă să-ţi arate nişte drumuri. Pierzi mult timp căutându-le şi pe unele poate n-ai să le găseşti nicioda­tă. Eu am lucrat în D’Arcy România câ­ţiva ani, timp în care n-aş putea spune că am stat degeaba. În tot acest timp m-a ajutat intuiţia să vin cu idei şi rezolvări interesante, dar nu ştiam întotdeauna care sunt mai bune şi de ce. A trebuit să intru la şcoala de concept a industriei australiene de publicitate, să stau de vorbă cu nişte băieţi foarte tari de acolo, ca să înţeleg multe lucruri pe care eu înainte doar le intuiam, fără să mi le confirme cineva vreodată. După opt ani de bâjbâieli în România, am reuşit să înţeleg şi eu ce-i ăla un concept bun abia la capătul Pământului. Pentru asta e bună o şcoală.”

 

În afară de formarea unor oameni competitivi profesional, o şcoală de publicitate de referinţă ar contribui şi la o însănătoşire a ambianţei profesionale din industrie marcată în acest moment de migraţii frecvente de la o agenţie la alta: “Realitatea e că ne confruntăm cu o lipsă acută de oameni şi o migraţie exagerată a angajaţilor dintr-o agenţie în alta. Asta a dus la o inflaţie salarială fără precedent. În plus, agenţiile cheltuiesc foarte mult timp, bani, know-how cu pregătirea acestor oameni. Şcoala ADC*RO îşi propune să aducă o generaţie de creativi juniori mai bine pregătiţi, care să creeze un mediu mai compe­titiv în piaţă şi să externalizeze o parte a costurilor de training a agenţiilor”, ne-a declarat Adrian Boţan, director de creaţie la McCann Erickson şi vicepreşedinte al UAPR.

 

FORMAREA. În 2007, la Grădiniţa, programul de formare a constat în “patru ore săptămânale, timp de patru luni, în care 22 de lectori au ţinut prezentări despre ce înseamnă un print valoros. Urmau evaluările lucrărilor participanţilor, executate pe brief-uri date la începutul programului. Din 2008 avem opt ore de training săp­tămânal pe module diferite şi la discipline diferite”, declară Ro­xana Bălan. ADC*RO mizează de asemenea pe rolul formator al practicii: “Şcoala are o parte practică consistentă, nefiind bazată doar pe teorie; cea mai mare parte a programei şcolii constă în lucrul în agenţii cu feedback direct de la directori de creaţie, pe briefuri foarte ase­mănătoare cu cele reale. Este singura şcoală care îţi dă cele mai mari şanse să te angajezi, la terminarea ei. În contextul lipsei acute de oameni din industrie, practic, cei care vor «absolve» vor reprezenta un mare interes pentru angajatori”, consideră Adrian Boţan.

 

 

Formarea în PR

“Nu poţi spune că mediul academic al relaţiilor publice din România nu e ofertant din îpunctul de vedere al bazei teoretice, dar cred că există o pro­blemă la capitolul experienţei practice, adică aplicarea acelor cunoştinţe în lumea reală. Într-un fel, avem de-a face cu o situaţie similară cu cea din piaţa de publicitate; marea diferenţă e că acolo industria depune eforturi serioase pentru ca studenţii să aibă parte de o educaţie activă. Chiar dacă organizaţiile de relaţii publice nu au venit până acum cu nici o soluţie, mi-ar plăcea, totuşi, ca univer­sităţile de specialitate să se axeze mai mult pe organiza­rea unor stagii de practică rele­van­te.” – Mihnea Miculescu, Ju­nior PR Executive McCann Erikson.

 

Educaţia

“Creativii români au avut rezultate învăţând singuri, la început. Mai târziu, când au apărut primii directori de Creaţie, oamenii au învăţat de la aceştia şi abia atunci rezultatele au început să vină. Şcoala nu face decât să preia această «reţetă» a tutoratului”

Adrian Boţan, McCann Erickson

Ierarhii

“Problema e a directorilor de Creaţie, care nu reuşesc să adune în jurul lor oameni noi, suficient de pasionaţi, de ta­lentaţi şi de realişti, iar mulţi dintre cei cu experienţă (nu toţi excepţionali) au devenit pre­tenţioşi şi mercantili. Ia să avem concurenţă, să vedeţi cum se schimbă mentalita­tea”

Liviu David , Next Advertising

 

eliza.dumitrescu@jurnalul.ro

×
Subiecte în articol: sufletul comertului oameni publicitate