x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Yahoo, un lider de piaţă marcat de greşeli de marketing

Yahoo, un lider de piaţă marcat de greşeli de marketing

de Ovidiu Ciutescu    |    04 Feb 2008   •   00:00
Yahoo, un lider de piaţă marcat de greşeli de marketing
Yahoo, un adevărat deschizător de drumuri pe internet, pare construit dintr- o lungă serie de greşeli care i-au redus spaţiul de manevră în faţa unei oferte de preluare, de aproape 45 miliarde dolari, făcută de grupul Microsoft. De la fondarea sa, în urmă cu 14 ani, când a fost primul ghid de navigaţie pe internet, Yahoo s-a implicat în zeci de sectoare de afaceri şi a devenit un lider al industriei online, activităţile sale extinzându-se de la servicii de email la oferta de publicitate utilizată de către marile corportaţii pentru marketing.

RATEURI. Yahoo a fost una dintre primele mari companii care să încerce să profite de pe urma sporirii popularităţii reţelelor de socializare online, precum MySpace şi Facebook, prin care utilizatorii schimbă mesaje, fotografii şi fişiere video cu un grup select de prieteni. În ciuda implicării rapide în acest segment, Yahoo a rămas blocată în ideea, veche de zece ani, a unui portal singular, fără a "îmbrăţişa" noile tendinţe. Schimările promise, de la noi tehnologii de publicitate, pentru a lupta împotriva rivalului Google, la numirea fondatorului Jerry Yang în funcţia de CEO, nu au produs rezultate vizibile, iar Yahoo este nevoită să concedieze din personal în timp ce Google angajează. Yahoo se confruntă acum cu "moştenirea" fostului său şef, Terry Semel, care, între 2001 şi 2007 a condus compania de la revenirea după criza dotcom, diversificând-o pentru a se implica în domenii variate, precum publicitatea online. Extinderea în sectorul de entertainment a fost mult mai puţin reuşită. "Yahoo a ajuns cu spatele la zid pentru că au refuzat să efectueze achiziţii importante", a declarat un analist al RBC, Jordan Rohan. "A avut la un moment dat posibilitatea să cumpere compania Google, şi nu a făcut-o. Ar fi putut să cumpere portalul Facebook pentru mai puţin de două miliarde dolari, şi nu a făcut-o", a adăugat acesta.

MANIFESTUL YAHOO. Microsoft, care a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că oferă 31 dolari pe acţiune pentru preluarea companiei, a precizat că Yahoo "nu mai are timp de pierdut". Într-o scrisoare trimisă consiliului de administraţie al Yahoo, Steve Ballmer, CEO al Microsoft, a declarat că Semel i-a respins propunerea făcută în urmă cu un an privind o posibilă fuziune, citând încrederea în "potenţialul de creştere" al Yahoo, după aplicarea reformelor planificare şi lansarea unui nou serviciu de publicitate, denumit Panama, pentru a rivaliza cu Google pe pieţele tot mai importante ale căutărilor pe internet şi publicităţii pay-per-click. "A trecut un an de atunci şi situaţia nu s-a îmbunătăţit din punct de vedere competitiv", a scris Ballmer în scrisoarea trimisă boardului Yahoo. Sub conducerea lui Semel, care îşi avea sediul în Sunnyvale, California, Yahoo a devenit din ce în ce mai divizat, având în vedere că principalele sale operaţiuni, care îşi construiau propriile culturi, se dezvoltau în Silicon Valley, New York, Los Angeles precum şi într-o serie de amplasamente din Asia. Un document intern, ajuns în mâinile presei în noiembrie 2006, cerea restructurări fundamentale ale organizaţiei şi concedierea a 20% din personal, pentru a restabili competitivitatea grupului. Cunoscut ca "Manifestul Untului de Arahide", acest document afirma că Yahoo îşi extinde resursele nepermis de mult, autorul acestui document făcând referinţă la untul de arahide întins pe o felie de pâine. "Urăsc untul de arahide", spunea în acel moment autorul documentului, Brad Garlinghouse. Întărzierile repetate ale lansării unor produse noi, restructurările şi demisiile unor înalţi responsabili, inclusiv fostul director operaţional, Dan Rosensweig, precum şi şeful diviziei de cercetare Zod Nazen, au forţat demisia lui Semel însuşi, care a fost înlocuit în iunie 2007 de către fondatorul Jerry Yang. De atunci, Yahoo a întârziat lansarea unor noi strategii în ciuda faptului că a emis avertismente privind apariţia unor probleme economice din ce în ce mai mari în cadrul diviziei de publicitate. Săptămâna trecută, Yahoo a anunţat că va concedia aproximativ 1.000 de angajaţi, sau 7% din personal.

ALIANŢĂ. Planurile privind construirea unui nou tip de imperiu media hibrid, specializat pe dezvoltarea de software strict pentru web, nu au atins aşteptările şi divizia din Santa Monica, California, este doar o umbră din ce fusese. În luna iulie, Yang a declarat că nu există "vaci sacre", promiţând să redacteze un plan de redresare pe 100 de zile. În cursul anului trecut, Yang a închis o serie de divizii, precum cea specializată pe licitaţii online şi un site de fotografii. Schimbările fundamentale au venit cu greutate, a afirmat în ianuarie un analist al American Technology Research, Rob Sanderson, sporind scepticismul investitorilor privind abilitatea lui Yang de a conduce revenirea companiei. Microsoft este de părere că Yahoo are nevoie în primul rând de mărime, cu care să poate concura cu Google pe segmentele căutărilor pe internet şi publicităţii online. "Singure, niciuna dintre cele două companii nu poate fi cu adevărat o ameninţare pentru Google", a declarat un analist al RBC Capital, Jordan Rohan. "O companie creată prin fuziunea Microsoft cu Google va putea să rezolve această problemă", a adăugat acesta. Responsabilii celui mai mare producător de software din lume sunt de părere că o alianţă a celor două companii va dispune de suficiente resurse pentu a deveni un lider al pieţei publicităţii pentru companii, continuând investiţiile în centrele de date necesare rulării unor servicii web şi "atacării" unor pieţe emergente, precum cele ale conţinutului video pentru telefoane mobile. Marea întrebare care până în acest moment nu şi-a găsit un răspuns este cât de mult va putea o alianţă Microsoft-Yahoo să afecteze dominanţa globală a Google pe piaţa căutărilor pe internet şi a publicităţii online. Diviziile Microsoft specializate pe activităţile pe internet nu au afişat profit de doi ani şi motorul propriu de căutare nu a reprezentat un rival adevărat pentru Google. "Yahoo trebuie să reinventeze factorul de atracţie, însă acest lucru nu se poate face doar pentru că vrei acest lucru", a declarat un analist al Global Crown Capital, Martin Pyykkonen, adăugând că acelaşi lucru poate fi spus şi despre Microsoft. "Nu poţi ţine o şedinţă unde să le spui angajaţilor să se întoarcă la birouri şi înceapă să fie interesanţi", a adăugat acesta.

×
Subiecte în articol: magazin google Microsoft yahoo