x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

În căutarea Omului

0
Autor: Loreta Popa 15 Noi 2009 - 00:00
În căutarea Omului /Arhiva personală
Vezi galeria foto

Palatul Şuţu, actualmente Muzeul Municipiului Bucureşti, a devenit spaţiul unde vor putea fi redes­co­perite creaţiile pictorului Octav Angheluţă (1904 - 1978), deoarece între 10 şi 30 noiembrie sunt reunite aici peste 60 de tablouri provenind din Muzeul Naţional de Artă al Ro­mâ­niei, Muzeul Brăilei, Muzeul de Artă Vizuală din Galaţi şi colecţii particulare.



Universul plin de culoare al pictorului Octav Angheluţă a fost, de asemenea, dezvăluit de Adrian Buga într-un album de artă numit chiar aşa „Octav Angheluţă (1904 - 1978)", lansat o dată cu vernisajul la 10 noiembrie, la ora 18:00, în prezenţa doamnelor Adina Nanu, profesor de istoria artei, şi Geta Angheluţă, fiica artistului, a criticului de artă Petre Oprea, a actorului Adrian Păduraru şi a curatorului expoziţiei, sub îngrijirea căruia apare şi albumul, Adrian Buga. Fotografiile din albumul de artă sunt semnate Victor Bortaş. Albumul readuce în prim-plan un artist, un scriitor, un profesor şi un filosof, care prin munca sa a marcat o generaţie.  

Pentru fiecare tablou grăbit să-şi spună povestea există cineva dispus să asculte. Aşa cum îl cunoaştem pe Adrian Buga, student la Istoria şi Teoria Artei, el este mereu pregătit să lase fremătătoarea-i curiozitate să iasă la suprafaţă... Nu se dă bătut niciodată. Iniţiativa sa de a readuce în atenţia contemporanilor opera lui Octav Angheluţă este rezultatul unei activităţi eficiente de cercetare a amintirilor păstrate în familie şi a tuturor surselor de informaţie posibile. Din sutele de colecţii vizitate, Adrian Buga a deprins obişnuinta de a descifra viaţa artiştilor şi prin obiectele aflate în casele sau în atelierele lor. De data aceasta, l-a descoperit pe omul Octav Angheluţă printre obiectele păstrate cu sfinţenie de fiica acestuia. Privindu-le şi interpretând mesajul lor, a ştiut că pictorul este un cititor incomparabil al cărţii vii şi infinite pe care o constituie, în viaţă, figurile semenilor săi. „Această descifrare fulgerătoare m-a convins să scriu monografia pictorului de suflete - Octav Angheluţă", spune Adrian Buga. „După o cercetare minuţioasă, încet, din arhivele muzeelor şi bibliotecilor au apărut în lumina prezentului date şi informaţii inedite. Munca de a inventaria, fotografia şi studia toate datele găsite despre Octav Angheluţă, mi-a permis să construiesc o cât mai clară imagine a vieţii, a operei, a prietenilor şi a timpurilor în care a trăit şi cred că paginile istoriei artei româneşti pot primi cât mai repede aceste descoperiri deosebite", spune Adrian Buga.  

Prezentate ca nişte muzicieni într-o orchestră, pe rând, picturile îşi cântă partitura prin tuşe, linii şi culori, îmbunătăţind spectacolul la fiecare privire. Omul, singur sau în grup, individualizat în portret sau personaj simbolic, rămâne mereu în centrul creaţiei lui Angheluţă şi toată opera sa este dominată de preocuparea pentru diferite ipostaze ale umanului, exterioare şi interioare, fiind sursa inepuizabilă de inspiraţie. Linia, culoarea, sunt mai concrete mai direct grăitoare. Prin ele ochii luminaţi de bucurie nu-şi mai pierd strălucirea, brazda de pe frunte îşi mărturiseşte, încremenită, îngrijorarea, buza căzută rămâne nemişcată acolo... A fost incontestabil una din forţele vitale care s-au format şi manifestat în perioada interbelică, atât de bogată în talente, şi care şi-au păstrat şi în epoca „realismului socialist", a propagandei politice comuniste, cultul pentru creaţia artistică autentică, asigurându-i supravieţuirea. Lucrările lui Octav Angheluţă se recunosc prin cromatica exuberantă şi prin structura echilibrată, dar mai ales prin nota de umor. „Atitudinea lui faţă de modelele sale nu poate fi comparată decât cu dragostea de mamă, care, chiar dacă e lucidă, nu poate fi stavilită, oricâte păcate ar săvârşi copiii. Această particularitate a artei lui Octav Angheluţă provine fără îndoială din capacitatea lui deosebită de „empatie", de transpunere în sufletul aproapelui până la identificare", spune Adrian Buga. „Deşi foarte tânăr, Adrian Buga este angrenat de mai mulţi ani în această carieră pasionantă de «detectiv cultural», desfăşurată concomitent cu continuarea studiilor de specialitate. După jumătatea de secol în care multe adevăruri au stat ascunse, e desigur necesară completarea informaţiilor şi reconsiderarea opiniilor noilor generaţii asupra artei marelui grup care alcătuieşte «Şcoala română de pictură»", a spus şi Adina Nanu.
Citeşte mai multe despre:   spectator
Serviciul de email marketing furnizat de