Albert Einstein

0
01 Noi 2007 - 00:00

Geniul lui a schimbat concepţiile asupra realităţii, ideile sale au redefinit timpul şi spaţiul, iar contribuţiile sale au revoluţionat teoriile fizicii moderne, incepănd cu structura atomului şi terminănd cu noţiunile despre cosmologie.

In luna martie a anului 1879, Albert deschidea ochii spre lume, fiind primul copil al familiei de evrei Hermann şi Pauline Einstein. Micuţul şi-a surprins părinţii incă din prima zi a vieţii, deoarece proporţiile corpului său erau neaşteptate, fiind un copil gras, cu capul foarte mare. In plus, nu a vorbit pănă la vărsta de trei ani şi a avut, ulterior, deficienţe in exprimare, părinţii săi temăndu-se că fiul lor ar putea fi inapoiat mintal. Teama le-a fost spulberată cu prima frază, găndită şi repetată in minte de multe ori, spusă de micuţul Albert: "Supa asta e prea fierbinte!", moment consemnat in biografia pe care istoricul Otto Neugebauer i-a dedicat-o. De mic, a fost interesat de fenomenele fizice pe care le descoperea treptat in jurul său. Ca urmare, la vărsta de numai cinci ani, Einstein işi punea primele intrebări despre cum acţionează forţa "magică" asupra acului de busolă, determinăndu-l să arate mereu aceeaşi direcţie. Pasiunea pentru matematică i-a fost insuflată tot din familie, fratele mamei sale povestindu-i partea amuzantă a acestei discipline: "Cănd alergăm după un animal şi nu putem sa-l prindem, il denumim pentru moment x şi continuăm să-l urmărim pănă cănd il vărăm in sac".

Einstein nu a fost foarte ataşat de casa sau de oraşul in care s-a născut, Ulm, unul dintre motive fiind mutarea impreună cu familia sa la München, la puţin timp după ce s-a născut. Mai tărziu, in timp ce urma cursurile la Luitpold Gymnasium, tănărul, care urma să fie declarat la maturitate "Omul secolului" de revista Time, avea activităţi neobişnuite pentru vărsta sa: la 12 ani invăţa singur geometrie euclidiană, deoarece informaţiile primite de la profesori şi atmosfera şcolii din München i se păreau lipsite de imaginaţie şi plictisitoare, şi studia cu pasiune vioara.

După mutarea părinţilor săi in Italia, adolescentul Albert Einstein işi ia viaţa in măini, işi termină studiile gimnaziale la Arrau, in Elveţia, şi la 17 ani incearcă să devină student la Politehnica din Zürich, dar nu reuşeşte din primul an, deoarece pică toate exemenele de admitere, in afară de matematică şi ştiinţă. Nici aici nu i-au fost pe plac studiile, de aceea nu a frecventat cursurile, studiind in continuare fizica pe cont propriu şi consultănd notiţele unui coleg pentru a absolvi facultatea in anul 1901. In anul in care a absolvit facultatea, a devenit cetăţean elveţian, dar nu şi-a putut continua cariera in invăţămănt, deoarce nu era o persoană dorită de către profesorii săi, aşa că a obţinut un post la Oficiul de Patente, din Berna, iar in 1905 a luat diploma de doctorat. Einstein s-a căsătorit in 1903 cu Mileva Maric, cu care a avut o fiică şi doi fii. Au divorţat in 1919, iar savantul s-a recăsătorit, in acelaşi an, cu verişoara sa, Elsa Löwenthal. In 1920 s-a mutat in Statele Unite.

SAVANTUL. Albert Einstein părea să aibă intotdeauna o viziune clară asupra problemelor de fizică şi o strategie personală in a le rezolva, considerănd fiecare mare descoperire doar un pas spre următoarea necunoscută. Prima sa lucrare a detaliat efectul fotoelectric. Teoria lui Einstein arăta că lumina, deşi se comportă ca o undă, este formată din particule, numite fotoni, şi are proprietăţi care se apropie de comportamentul particulelor. Următoarele două lucrări au adus argumente solide despre existenţa atomilor, prima arătănd o nouă metodă de numărare şi determinare a dimensiunilor atomilor şi moleculelor, iar in a doua, dănd o explicaţie matematică pentru mişcarea browniană, mişcarea particulelor intr-un lichid.

Tot in 1905 a elaborat prima lucrare despre teoria specială a relativităţii, in care timpul şi spaţiul nu sunt absolute, ci depind de punctul de vedere al observatorului. "Pune măna pe o sobă fierbinte un minut şi ţi se va părea o oră. Stai cu o fată frumoasă o oră şi ţi se va părea un minut. Asta este relativitatea", explica mai tărziu savantul. Ultima lucrare din acel an oferea o explicaţie matematică a acestei teorii, celebra ecuaţie E=mc2, care arăta că masa şi energia sunt echivalente. Mai tărziu, in 1916, a publicat lucrarea depre teoria generală a relativităţii, concluzionănd că interpretarea corectă a teoriei speciale a relativităţii furnizează o teorie a gravitaţiei. Potrivit lui Einstein, gravitatea este un cămp curbat din continuitatea spaţio-temporală, creat de prezenţa masei. Principiul elaborat de Einstein stă la baza construirii bombei atomice. Deşi a fost un pacifist, numele lui Einstein apare la sfărşitul scrisorii adresate preşedintelui SUA, Franklin Delano Roosevelt ce recomanda necesitatea unei bombe atomice.

CV

Data naşterii:14. 03. 1879

Locul naşterii: Ulm, Germania

Carieră

1905 - Obţine doctoratul la Politehnica din Zurich şi publică cinci lucrări de specialitate celebre.

1914 - Este numit Director al Institutului de Fizică Kaiser Wilhelm, Berlin. Obţine cetăţenie germană, la care va renunţa, din motive politice, in 1933.

1921 - Obţine Premiul Nobel pentru fizică cu lucrarea despre efectul fotoelectric.

1940 - Devine cetăţean american

1955 - moare la 18 aprilie, la Princeton, New Jersey.

Albert Einstein explica pasionat fizica, trata cu patimă problemele acestei ştiinţe, iubea intens femeile şi cănta cu fervoare la vioara, acest instrument fiind a doua sa dragoste după ştiinţă.

"Dacă teoria relativităţii va avea succes, Germania va susţine că sunt german, iar Franţa va declara că sunt cetăţeanul lumii. Dacă teoria nu se va adeveri, Franţa va spune că sunt german, iar Germania va declara că sunt evreu."

Citeşte mai multe despre:   albert,   einstein,   zoom pe nobel