x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Anghel Saligny

0
Autor: Anca Aldea 05 Iul 2008 - 00:00

Incontestabilă personalitate română şi europeană, Anghel Saligny a lăsat posterităţii lucrări remarcabile – de la celebrele poduri care s-au păstrat pînă în zilele noastre la căi ferate şi la construcţia primului funicular în România.



Incontestabilă personalitate română şi europeană, Anghel Saligny a lăsat posterităţii lucrări remarcabile – de la celebrele poduri care s-au păstrat pînă în zilele noastre la căi ferate şi la construcţia primului funicular în România.

S-a născut la 19 aprilie 1854 la Şerbăneşti, în judeţul Galaţi. A fost al doilea copil al familiei pedagogului Alfred S. Saligny, originar din Alsacia (Franţa). Fratele micuţului Anghel, Alfons Oscar I. Saligny, s-a remarcat ulterior în domeniul chimiei şi a fost membru corespondent al Academiei Române.

Anghel Saligny a urmat ciclul primar la pensionul de copii din Focşani, institut înfiinţat de părintele său. Şcoala secundară a urmat-o la Gimnaziul din acelaşi oraş, iar după absolvire a fost trimis în Germania, la Liceul Potsdam, unde a studiat şi fratele său, Alfons. În cîţiva ani, Anghel a ajuns să studieze la Universitatea din Berlin, unde a studiat alături de profesorul Hermann von Helmholtz, un binecunoscut fizician al acelor vremuri. Deşi era pasionat de astronomie, tînărul Anghel Saligny a frecventat între 1870 şi 1874 Şcoala Tehnică Superioară din Charlottenburg, iar trei ani după absolvire s-a angajat într-un proiect ambiţios, alături de inginerul Gheoghe Duca, de construire a căii ferate între Ploieşti şi Predeal. Profesionalismul său a făcut înconjurul României şi al lumii. De-a lungul timpului, Saligny a proiectat calea ferată care leagă Adjudul de Tîrgu Ocna, a construit primele poduri combinate (cu şosea şi cale ferată), alte numeroase poduri metalice, dar este şi autorul unor invenţii mai puţin cunoscute.

AMERICANUL. Este vorba despre primul funicular din România, numit Teledinamicul sau Americanul de la Tîrgul Ocna. Anghel Saligny a fost proiectantul şi executantul (iar constructorul – Casa Adolf Bleichert din Leipzing) acestei maşinării care a funcţionat între 1885 şi 1896. În fiecare zi, timp de 11 ani, funicularul transporta pe o distanţă de 2.100 de metri cîte zece vagoane de sare (zece tone în total) între Tîrgu Ocna şi salină. După 1896, teledinamicul a fost înlocuit cu o linie de cale ferată industrială. Potrivit Cărţii de istorie a Căilor Ferate Române, staţia Tîrgu Ocna, proiectată de Saligny şi inaugurată la 24 iunie 1884, a fost, pînă în 1899, cap de linie. Aici se găseau magaziile care preluau mărfurile destinate tuturor localităţilor de pe Valea Trotuşului, de la Tîrgu Ocna pînă la Palanca.

VIZIONARUL. Alte invenţii remarcabile – de care inginerul se folosea în proiectele sale mai ample – l-au ajutat pe Saligny să construiască, la Brăila şi la Galaţi, primele silozuri de beton armat din lume. Viziunea românului fusese "ghicită" cu 20 de ani mai înainte de francezul Joseph Monier, care a obţinut în 1867 primul brevet pentru elemente de construcţii din beton armat. Însă Saligny a aplicat acest material la construirea unor depozite în România în 1888 şi, respectiv, 1889. "Silozurile proiectate şi executate, sub directa îndrumare a lui Anghel Saligny, puteau cuprinde peste 25.000 de tone de cereale (aveau 30 de metri x 120 de metri la bază şi peste 18 metri înălţime). Pereţii celulelor hexagonale ale silozurilor au fost realizaţi, tot în premieră mondială, din piese fabricate la sol, sub formă de plăci. Prefabricarea plăcilor la sol, colţurile de rigidizare şi de joncţiune, sudura barelor metalice şi mecanizarea la montaj constituie alte priorităţi pe plan mondial", se arată într-o biografie a inginerului român.

La sfîrşitul secolului al XIX-lea, Saligny a înlocuit pe linia ferată Filiaşi – Tîrgu Jiu podurile de lemn cu cele din metal. Tot în această perioadă, inginerul a construit celebrul pod peste Dunăre care astăzi îi poartă numele şi care atunci depăşea ca lungime şi impresiona ca şi concept orice altă construcţie de acest fel din Europa. Lucrările podului Feteşti – Cernavodă au început la 21 octombrie 1890, în prezenţa Regelui Carol I. La 14 septembrie 1895, regele a inaugurat sistemul de poduri de cale ferată de peste Dunăre. Vizionarul inginer a introdus atunci cîteva elemente durabile – este vorba despre "sistemul de grinzi cu console pentru suprastructura podului şi folosirea oţelului moale în locul fierului pudlat ca material de construcţie pentru tabliere de poduri". El a folosit pentru prima dată în lume oţelul moale, material care a conferit lucrării un caracter durabil. Numele lui Anghel Saligny este legat şi de amenajarea Portului Constanţa, pe care l-a dotat cu piloţi şi radiere din beton armat, silozuri de cereale şi o staţia de petrol.

Academician, inginer constructor, ministru şi pedagog, Anghel Saligny este fără doar şi poate un pionier al tehnicii internaţionale. A fost membru fondator al Societăţii Politehnice din Bucureşti, profesor la Şcoala Naţională de Poduri şi Şosele, ministru al Lucrărilor Publice şi preşedinte al Academiei Române.

Biroul inginerului constructor Anghel Saligny pe care îl puteţi admira astăzi la Muzeul Căilor Ferate Române din Bucureşti. Românul a fost premergător mondial al ştiinţei construcţiilor metalice şi de beton armat, realizator de multiple invenţii şi soluţii unice în proiectarea şi construirea podurilor şi a construcţiilor industriale

Construit în urmă cu peste un secol, podul de la Cernavodă este dublat astăzi de un sistem de poduri combinate. Complexul originar de poduri de la Cernavodă era format dintr-un pod peste braţul dunărean Borcea, unul peste Dunăre şi un viaduct peste balta Iezerului. Viaductul a fost desfiinţat în 1969 şi înlocuit cu un terasament de rambleu
Citeşte mai multe despre:   anghel,   poduri,   mari români,   saligny,   anghel saligny

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Cel mai avansat robot social a venit în România

Cel mai avansat robot social a venit în România
Marti s-a  deschis Bucharest Tech Week, cel mai mare festival de profil de la noi din ţară, care prezintă cele mai noi tendinţe din domeniu. Anul acesta, tema centrală a evenimentului este inovaţia în te...

Preferinţa pentru câini ca animale de companie ar putea fi influenţată de ADN

Preferinţa pentru câini ca animale de companie ar putea fi influenţată de ADN
Alegerea unui câine în locul altui animal de companie ar putea să nu fie influenţată de animalele de care o persoană a fost înconjurată în copilărie, ci de structura genetică, potrivit unui studiu efectuat de...

Cercetătorii au decis: Toxinele din mediul înconjurător pot altera fertilitatea generaţiilor viitoare

Cercetătorii au decis: Toxinele din mediul înconjurător pot altera fertilitatea generaţiilor viitoare
Expunerea la perturbatori endocrini obişnuiţi poate afecta pe termen lung fertilitatea şi dezvoltarea sexuală a generaţiilor viitoare, potrivit unui studiu prezentat luni la Lyon în cadrul reuniunii anuale a...

Războiul dintre Google şi Huawei se intensifică. Telefoanele chineze rămân fără aplicaţiile Google

Războiul dintre Google şi Huawei se intensifică. Telefoanele chineze rămân fără aplicaţiile Google
Telefoanele produse de firma chineză Huawei nu vor mai putea folosi software-ul Google, anunţă presa internaţională, care subliniază că este vorba despre o lovitură dură gigantului din Shenzen. Astfel,...

China a creat o aplicaţie de recunoaştere facială a urşilor panda

China a creat o aplicaţie de recunoaştere facială a urşilor panda
China a dezvoltat o aplicaţie ce permite oamenilor de ştiinţă să identifice urşii panda în mod individual graţie unei tehnologii de recunoaştere facială, a anunţat vineri agenţia de presă China Nouă,...

UNESCO reproşează asistenţilor vocali că promovează "prejudecăţi sexiste"

UNESCO reproşează asistenţilor vocali că promovează "prejudecăţi sexiste"
Un raport publicat vineri de UNESCO reproşează asistenţilor vocali că promovează "prejudecăţi sexiste" - folosirea din oficiu a vocilor feminine şi a unor programe ce mimează o "personalitate docilă" - şi a re...

Facebook a închis peste 250 de conturi false care vizau influenţarea alegerilor din diverse ţări

Facebook a închis peste 250 de conturi false care vizau influenţarea alegerilor din diverse ţări
Facebook a închis 265 de conturi, pagini şi grupuri de pe platformele reţelei sociale, afirmând că materialul publicat de acestea reprezintă o încercare de a influenţa alegerile din Africa şi din alte părţi al...

Cercetătorii au dat verdictul: Becurile LED pot deteriora IREVERSIBIL vederea

Cercetătorii au dat verdictul: Becurile LED pot deteriora IREVERSIBIL vederea
Luminile LED pot deteriora permanent retina și pot deregla ritmul natural al somnului, conform Dailymail. Agenția franceză de securitate a alimentației, mediului și muncii a avertizat că luminile puternice de...

NASA va trimite prima femeie pe Lună în 2024 în cadrul misiunii Artemis

NASA va trimite prima femeie pe Lună în 2024 în cadrul misiunii Artemis
NASA va trimite pentru prima oară o femeie pe Lună în 2024, în cadrul proiectului 'Artemis', în reluarea misiunilor cu echipaj spre satelitul natural al Pământului, relatează EFE. Administratorul NASA, Jim...

Mesageria WhatsApp şi-a sfătuit utilizatorii să îşi actualizeze aplicaţia, în contextul unui atac informatic

Mesageria WhatsApp şi-a sfătuit utilizatorii să îşi actualizeze aplicaţia, în contextul unui atac informatic
Mesageria WhatsApp şi-a sfătuit marți, 14 mai 2019, utilizatorii să îşi actualizeze aplicaţia în contextul atacului informatic care a vizat datele pe care le deţin aceştia. Specialiştii WhatsApp au...

Google inaugurează un centru pentru ingineria siguranţei în contextul actualei dezbateri despre securitate online

Google inaugurează un centru pentru ingineria siguranţei în contextul actualei dezbateri despre securitate online
Directorul general al Google, Sundar Pichai, a declarat că siguranţa online a persoanelor reprezintă o prioritate pentru gigantul tehnologic, care a inaugurat un centru pentru ingineria siguranţei în Germania,...

WhatsApp, gravă problemă de securitate

WhatsApp, gravă problemă de securitate
WhatsApp cere utilizatorilor să-și actualizeze aplicația pentru a putea rezolva o gravă probleme de securitate care permite atacatorilor să monitorizeze telefonul victimei, transmite Daily Mail. Conducerea...
Serviciul de email marketing furnizat de