Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Anti Nobel

Anti Nobel

de Adela Cristina Teodorescu    |    11 Oct 2007   •   00:00
Anti Nobel

Cele mai trăsnite zece invenţii şi descoperiri, care "intăi ii fac pe oameni să rădă, apoi să se găndească", sunt premiate, in fiecare an, in luna octombrie la Universitatea Harvard de deţinători ai prestigiosului Nobel.

Totul a inceput de la cercetări precum cele ale unui savant care făcea studii asupra aparatului auditiv al puricilor. El ajunsese la concluzia că, atunci cănd puricelui i se taie picioarele, insecta nu mai aude comanda "sari!". Pentru ca astfel de "descoperiri" să nu rămănă nepremiate, revista Annals of Improbable Research (AIR) a inaugurat acum 17 ani decernarea unor premii pe măsură cercetătorilor care fac exces de zel in munca lor: Premiile Ig Nobel, cunoscute şi sub numele de Anti-Nobel, spectacolul-parodie la extrem de sobra ceremonie anuală a premiilor infiinţate de Alfred Nobel. Categoriile Ig Nobelului se modifică de la an la an. Pe lăngă clasicele chimie, medicină, fizică, literatură, economie şi pace, anul acesta au existat categorii precum lingvistică, nutriţie, biologie sau aviaţie. Toate invenţiile şi cercetările care sunt premiate cu Ig Nobelul sunt insă extrem de reale.

VICTORIOŞII. Cercetătorul Brian Witcombe, de la Gloucestershire Royal NHS Foundation Trust, UK, şi Dan Meyer, inghiţitor profesionist de săbii, au fost recompensaţi cu premiul pentru medicină, oferit pentru studierea "efectelor secundare" după ingurgitarea acestui tip de armă. "A fost primul studiu legat de rănile provocate de inghiţirea săbiilor. Rănirea gătului are loc mai ales atunci cănd gătul este moale şi umflat sau atunci cănd se incearcă inghiţirea mai multor săbii deodată", a comentat Dan Meyer pe marginea studiului care i-a adus Ig Nobelul. Ca atare, cu un antiinflamator de "control", oricine se poate apuca de inghiţit săbii. Pentru cei care preferă să mănănce totuşi măncare tradiţională, dar au o poftă de măncare de nestăvilit, comisia Ig Nobelului a acordat premiul pentru nutriţie lui Brian Wansink, de la Universitatea Cornell, pentru inventarea "castronului fără fund". Wansink a declarat că dorea să studieze limitele apetitului uman. Şi trecănd de la nutriţie la lingvistică, premiul pentru cea mai bună descoperire a ajuns in braţele unei echipe de trei cercetători de la Universitatea din Barcelona care au constatat că şobolanii nu sunt capabili să facă diferenţa intre o persoană care rosteşte cuvinte in japoneză de la sfărşit la inceput şi o persoană care face acelaşi lucru folosind cuvinte in olandeză.

ŞTIINŢĂ. Pentru curioşii care vor să ştie mai multe despre "ecosistemul" din propriul pat, căştigătoarea premiului Ig Nobel pentru biologie, olandeza Johanna E.M.H. van Bronswijk, de la universitatea din Eindhoven, Olanda, a pus la punct un inventar mai mult decăt comprehensiv despre algele, bacteriile, crustaceele, ciupercile, insectele, paianjenii şi pseudoscorpionii care băntuie in mod frecvent prin cearşafuri. Nici căştigătoarea "Anti Nobelului pentru Chimie" nu propune ceva mai plictisitor, japoneza Mayu Yamamoto brevetănd un sistem de extragere a esenţei de vanilie din bălegarul de vacă. O descoperire pe care fermierii o vor aprecia cu siguranţă.

text: Adela Cristina Teodorescu