Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Anunţ istoric făcut de CERN: Savanţii sunt 99,9% siguri că au găsit "particula lui Dumnezeu" - LIVE Video

04 Iul 2012   •   07:14

UPDATE 11:55 - Savatii CERN au confirmat astazi ca experimentele facute in acceleratorul de particule au dus la descoperirea unei noi particule subatomice care este in concordanta cu teoria bosonului Higgs, "Am descoperit un nou boson", a spus Fabiola Gianotti, unul dintre purtatorii de cuvant ai CERN. Desi sunt 99% siguri ca aceasta este particula pe care au cautat-o si care ar putea explica cum a luat nastere Universul, ei sustin ca vor fi nevoiti sa-si continue studiile pentru a a fi 100% siguri.

Urmareste LIVE conferinta de presa

Citeste comunicatul de presa al CERN

"Rezultatele sunt preliminare, insa avem de-a face cu o noua particula. Stim ca este un boson si este cel mai greu boson descoperit vreodata", mai spune Gianotti.

"A fost descoperita o particula in conformitate cu bosonul Higgs. Este o zi monumentala pentru stiinta", a declarat profesorul John Womersley.

Echipa care a lucrat cu detectorul CMS a anuntat descoperirea unei noi particule ce cantareste 125.3 gigaelectronvolti (GeV), fiind de 133 de ori mai grea decat protonul din centrul fiecarui atom. Datele arata clar ca particula exista, insa nu se poate sti inca daca este ravnitul boson Higgs.

"Am atins o noua etapa in modul in care intelegem natura. Am descoperit un nou boson, dar avem nevoie de mai multe date pentru a verifica daca este vorba de bosonul lui Higgs", spune Rolf Heuer, seful CERN.

.............................................

Cercetatorii care vaneaza ipotetica particula a lui Dumnezeu, bosonul lui Higgs, sunt asteptati sa dezvaluie, astazi, intr-o conferinta de presa, rezultatele pe care le-au obtinut pana in prezent. In randul comunitatii stiintifice si pe blogurile din domeniu s-a creat asteptarea confirmarii de catre CERN a existentei misterioasei particule.

Pe "umerii" acestei particule teoretice se afla explicatiile cu privire la evolutia Universului si nasterea stelelor si a planetelor, insa deocamdata existenta ei nu a fost demonstrata, scrie Reuters. O eventuala demonstratie empirica a existentei acestei particule ar echivala cu descoperirea Sfantului Graal pentru fizica.

"Este inca prematur sa ne pronuntam", a declarat purtatorul de cuvant al CERN, James Gillies, precizand ca doua echipe de cercetatori analizeaza in mod separat datele obtinute si ca nimeni din cadrul CERN nu are cum sa stie dinainte concluziile la care se va ajunge dupa suprapunerea celor doua analize.

Vanatoarea bosonului lui Higgs se desfasoara in poligonul celui mai mare accelerator de particule din lume, Large Hadron Collider (LHC) de la CERN - un inel cu lungimea de 27 de kilometri aflata intr-un tunel la adancimea de 100 de metri, in apropierea granitei dintre Elevetia si Franta. Doua fluxuri de energie sunt trase in directii opuse, cu viteze apropiate de cea a luminii, iar intersectarea lor creeaza miliarde de ciocniri de particule si subparticule, multe dintre ele inca necunoscute si printre care s-ar putea afla si bosonul lui Higgs. Uriasul volum de date, rezultat in urma acestor ciocniri, este analizat de numeroase calculatoare. Sansele statistice de a descoperi misterioasa particula sunt insa foarte mici, doar cateva dintre miliardele de ciocniri subatomice putand oferi sansa observarii acestei particule.

Existenta bosonului lui Higgs este considerata de importanta cruciala pentru a explica Modelul Standard al fizicii. Ipoteza existentei acestei particule a fost avansata de fizicianul scotian Peter Higgs, in 1964. El sustinea ca, din punct de vedere teoretic, pentru ca Modelul Standard al fizicii sa poata rezista, este necesara si suficienta existenta unei particule care sa le confere masa celorlalte particule elementare. Fara aceasta particula, intregul Univers ar fi ramas o gigantica "supa" de particule subatomice, iar materia nu ar fi existat la nivel atomic si, evident, nici macroatomic.

Datele inregistrate in luna decembrie sugerau prezenta bosonului lui Higgs in zona 125 gigaelectronvolti (de aproximativ 125 ori masa unui proton). Analizand datele, cercetatorii au descoperit ca, intr-adevar, in acea zona existau elemente care sugerau existenta acestei particule, insa datele sugerau un nivel de siguranta de 3-sigma, ceea ce inseamna ca exista o probabilitate de 0,13% ca evenimentele inregistrate in acceleratorul de particule sa fie o simpla intamplare.

Bosonul Higgs, daca ar exista, ar putea fi observat in urma coliziunii dintre doi protoni de inalta energie, dar ar avea o viata extrem de scurta, dupa care s-ar dezintegra in alte particule.