Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Autostrada spre Luna

Autostrada spre Luna

de Delia Zahareanu    |    04 Ian 2007   •   00:00

NASA va lansa in 2020 proiectul Constellation, prima misiune spatiala cu oameni pe Luna, unde se va construi o baza permanenta. Un prim pas catre calatoriile cu oameni spre Marte.

NASA/AFP PHOTO/MEDIAFAX
ARES V. Lansatorul va purta spre Luna modulul orbital Orion si vehiculul care va aluniza, LSAM, o tehnologie noua, propusa de NASA

Jongland cu mizele interesante pentru politicieni, facand slalom printre orgoliile celorlalti jucatori pe piata zborurilor spatiale, NASA vrea sa ajunga iar pe Luna, ca sa poata pleca pe Marte.

In vreme ce in California, la Pasadena, fanii SF se adunau la 1 ianuarie pentru o parada speciala in care bombardierele stealth B-2 aduceau un omagiu Razboiului Stelelor, NASA duce si ea un razboi al stelelor pe cont propriu, cu proiectul "Constellation", propus de noul administrator NASA, Michael Griffin. Pe scurt, Constellation, intitulat si "Autostrada spre Luna", este o reluare a misiunilor spatiale americane cu oameni pe Luna in jurul datei de 2020, numai ca, spre deosebire de seria Apollo, astronauti de la bordul capsulei Orion, transportata de lansatorul de mare capacitate Ares V, vor ramane pe Luna, pentru a incepe constructia unei baze. Despre proiectul lui Griffin, Nicolas Peter, cercetator la Institutul de politici spatiale din Washington, spune: "El vrea sa fie cel care a fixat premisele reintoarcerii omului pe Luna. Ca atare, se asigura ca toate programele sunt la locul lor, ca optiunile tehnice sunt alese si intrate deja in dezvoltare, pentru a fi sigur ca nu se mai poate da inapoi". Din 1972, Statele Unite, prin agentia de resort, n-au mai trimis astronauti pe Luna.

COMPETITIE. Americanii de la NASA se confrunta insa cu niste probleme: bugetul destul de restrans pana in 2015, cand se vor testa pentru prima data Ares V si modulul Orion, si lipsa inovatiilor majore in planul experimentarii noilor tehnologii, dupa cum apreciaza revista Sciences et Avenir. Scepticii merg pana acolo, incat sa vada o blocare a programului Constellation, anuntat in 2004. "Urmatoarele administratii pot sa nu se simta legate de datele anuntate de Administratia Bush si sa decida ca isi pierd timpul. Apoi, mai exista si statia spatiala: americanii s-ar putea decide s-o exploateze dupa 2016, utilizand modulul Orion. In fine, Marte ar putea deveni tinta lor principala, Luna nefiind decat un esalon intermediar", explica Max Grimard, directorul pentru dezvoltare al EADS Astrium.

"UN PAS GIGANTIC PENTRU OMENIRE"
Apollo 11 a marcat punctul de rascruce in intrecerea pentru suprematia spatiala intre America si URSS. La 16 iulie 1969, Neil Amstrong, insotit de colegul sau, Buzz Aldrin, faceau primii pasi pe suprafata satelitului natural al Pamantului. Misiunile din seria Apollo (1969-1972) au cercetat suprafata lunara, in zonele Marii Norilor, Marea Tranchilitatii, Marea Linistii, Oceanul Furtunilor. In total, pe Luna, in intervalul de 3 ani - durata de existenta a programului Apollo - au fost trimise 6 misiuni cu oameni. Intr-o lume saraca in apa, cu temperaturi care ziua pot ajunge pe fata luminata la 117 grade Celsius, astronautii americani au prelevat mostre de roca ce au fost studiate la intoarcerea pe Pamant. Insa SUA par a fi amenintate in suprematia lor lunara: China a anuntat ca vrea sa ajunga pe Luna si de acolo sa infiga steagul sau pe Marte.

PASTILA DE SF - DISTRAIELE
Dune, "opera magna" a scriitorului de SF Frank Herbert. Ceea ce atrage atentia in ciclul volumelor din Dune este prezentarea unor idei care pot fi dezvoltate in prototipuri de cercetarea stiintifica. Astfel, n-ar fi de mirare ca locuitorii secolului viitor, amatori de revelioane pe Luna, de exemplu, sa poata intra intr-un magazin de specialitate si sa cumpere un "distrai". Ce este un distrai? Este un costum izolator care recicleaza toata cantitatea de apa pe care corpul uman o pierde in zonele cu temperaturi extreme. Conceptul a fost avansat de Frank Herbert inca in prima carte a ciclului Dune, el prezentandu-l ca pe un costum special, care este prevazut cu foarte multe buzunare reciclatoare pe toata suprafata, cu filtre speciale pentru purificarea sarurilor din componenta transpiratiei umane si a tuturor lichidelor eliberate de organismul uman, in conditii extreme de viata. Nici o picatura de apa nu se pierde. Distraiul era folosit in cartea lui Herbert de fremeni, bastinasii de pe planeta Arrakis. Desi actiunea cartii are loc la peste 9.000 de ani de acum inainte, ne putem gandi foarte lesne la utilitatea si fezabilitatea unui astfel de costum pentru viitorii locuitori ai bazei permanente de pe Luna, o lume foarte saraca in apa, idee pe care NASA o vede realizabila nu peste 9 milenii, ci chiar in secolul al XXI-lea. (D.Z.)

HYPERCARTI
Vrei sa stii daca lumina se poate indoi? De ce esti impins inainte in clipa in care o masina franeaza? Vrei sa afli totul despre magneti? Vrei sa faci un experiment cu fenomenele care iti retin atentia? Toate acestea le vei gasi in "Marea carte despre experimente", aparuta de curand la Editura Libra International. Cartea este destinata in principal copiilor, are format enciclopedic, cu o grafica deosebita, replicand editia italiana iesita de sub presele casei de tiparituri DeAgostini. Este o lucrare care isi propune, intr-un limbaj foarte accesibil si clar, sa popularizeze marile experimente si sa aduca atat copiii, cat si adultii, mai aproape de zona stiintelor naturii.
Subiecte în articol: luna zoom