Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Cât de bine te cunoşti?

Cât de bine te cunoşti?

de Anca Aldea    |    07 Noi 2010   •   00:00
Cât de bine te cunoşti?

Devenit antologic, creierul omului face, mai ales în ultima vreme, subiectul multor cercetări ştiinţifice menite să contribuie la o mai bună înţelegere a lui.

De la studiile care au arătat că telefoanele mobile afectează cu adevărat creierul, provocând, la nivelul acestuia, o serie de tumori, sau cele care au demonstrat că, în cazul persoanelor decepţionate, creierul le joacă feste, până la cercetări care relevă că dragostea la prima vedere se declanşează în creier, şi nu în stomac, aşa cum se presupunea până nu demult - toate acestea vin să confirme faptul că în encefal au loc cele mai multe transformări.

Spre exemplu, neuropsihiatrul american Barry Komisaruk, de la Universitatea de Medicină din New Jersey, a arătat, în cadrul unor experimente de laborator la care au participat 200 de reprezentante ale sexului frumos, că neuronii feminini "pocnesc" în timpul orgasmului ca floricelele de porumb la microunde. Pentru a ajunge la această concluzie, profesorul Komisaruk a încercat să înţeleagă mecanismul care declanşează starea de entuziasm a femeilor în momentul juisării sau al climaxului, scrie Agerpres, citând publicaţia online ABC.

Cercetătorii de la Universitatea Stanford (California, SUA) au observat că dragostea funcţionează ca un calmant pentru orice durere ar suferi organismul omului înamorat. Efectul ei este atât de puternic, încât poate fi uşor comparat cu cel al drogurilor tari, de tipul cocainei, susţin oamenii de ştiinţă. Unui grup de 15 tineri proaspăt îndrăgostiţi, fiecare având sub priviri fotografia iubitului/iubitei, li s-a aplicat o durere la nivelul palmei în intensităţi diferite. Pe tot parcursul experimentului, creierele acestor tineri au fost scanate cu aparatură specială. La final, cercetătorii au declarat că privirea unei imagini care înfăţişează iubita sau iubitul unei persoane reduce percepţiile durerii suferite de aceasta. Cu alte cuvinte, sentimentele care stârnesc pasiuni amoroase pot fi incredibil de eficiente în uşurarea durerii fizice. "De exemplu, un fotbalist care s-a rănit pe teren destul de rău poate continua să joace sub influenţa unei stări emoţionale puternice", explică profesorul Paul Gilbert.

Faptul că dragostea creează un soi de năbădăi în creier a fost demonstrat şi de alţi oameni de ştiinţă. O echipă de specialişti din întreaga lume susţine că, atunci când ne îndrăgostim, nu avem "fluturi la stomac", ci scântei pe creier. Ei au reuşit să demonstreze că, atunci când cădem pradă iubirii, în creier sunt activate 12 zone care eliberează fiecare compuşi chimici, din acest amalgam rezultând starea de euforie a îndrăgostitului. Iar când vine vorba despre sex, creierul îşi spune primul cuvântul. De exemplu, neuropsihiatrul Louann Brizendine a realizat o serie de experimente care în final au confirmat faptul că bărbaţii se gândesc la sex mult mai des şi cu intensitate mult mai mare decât femeile.

Pentru Brizendine şi alţi colegi de breaslă, creierul femeilor este "divizat" genetic de cel al bărbaţilor pentru totdeauna. Potrivit neuropsihiatrului, zona creierului masculin responsabilă cu sexualitatea este de două ori şi jumătate mai mare decât cea a creierului feminin. De aici până la infidelitate nu mai este decât un pas destul de mic. Pe care cercetătorii încearcă să-l dibuiască. În cartea "Mitul monogamiei", Peggy Vaughan arată că 60% dintre bărbaţi şi 40% dinntre femei vor avea relaţii extraconjugale după căsătorie. Un trend sau doar un viciu, infidelitatea nu este cunoscută pe deplin. Cum nu se ştie, de exemplu, de ce unele persoane, în special femei, se excită mai mult la descoperirea unui chilipir sau a unei promoţii la un produs decât la auzul unei invitaţii la o partidă de sex cu persoana iubită.

În urma unor experimente, cercetătorii de la Universitatea Westminster din Marea Britanie au observat că, în unele cazuri, exaltarea se declanşează mult mai rapid atunci când unele persoane primesc cadouri sau îşi cumpără un produs la un preţ derizoriu. Exaltarea, în acest caz, este mult mai mare decât cea rezultată dintr-un creier "aprins" de o pasiune sexuală.

Femeile le-au oferit britanicilor, cunoscut pentru umorul lor mai puţin gustat de alte popoare, un motiv de bucurie. Cercetătorii americani au arătat la începutul acestui an că Evele preferă glumele mai sofisticate şi folosesc funcţii cerebrale mai complexe pentru a le procesa, în timp ce bărbaţilor le place umorul mai agresiv. La studiul realizat la Universitatea Stanford din SUA au participat zece femei şi zece bărbaţi, care au fost analizaţi cu ajutorul tehnologiei de imagistică prin rezonanţă magnetică funcţională, în timp ce vizualizau 70 de imagini alb-negru mai mult sau mai puţin comice. Experimentul a demonstrat că femeile aveau o activitate cerebrală mai intensă decât bărbaţii în cortexul prefrontal (zonă asociată interpretării limbajului şi proceselor analitice în profunzime), scrie The Times, preluat de Mediafax.

Subiecte în articol: zoom