Jurnalul.ro Tech Ştiinţă S-a descoperit cauza demenței! Se lucrează la tratament

S-a descoperit cauza demenței! Se lucrează la tratament

08 Feb 2013   •   13:29
S-a descoperit cauza demenței! Se lucrează la tratament
Sursa foto: A protein clump (brown) in the hippocampus in the brain of a person with a gene mutation linked to dementia.kmori
Demența fronto-temporală și scleroza amiotrofică laterală (o boală motrică) sunt cauzate de o mutație genetică, care produce copii suplimentare a secvenței ADN, se arată într-un studiu publicat ieri de cercetători ai Universității „Ludwig Maximilian” din Munchen și citat de livescience.com. Gena mutantă produce o proteină până acum necunoscută, care se aglomerează sub formă de „snop” în anumite regiuni din creier (hipocamp și cerebel). În mod normal, gena mutantă este inactivă, în sensul că nu este „citită” de ribozomi („mașinăriile” celulare care transformă informația genetică în proteine) și nu determină producerea proteinelor. Dar, la un moment dat, se produce un „declic” care activează genele (ribozomii) și rezultă proteinele care cauzează demența și/sau scleroza (în funcție de zona în care se produc aglomerările proteice).
Descoperirea este fundamentală, fiindcă, o dată determinată cauza, orizontul de timp pentru găsirea unui tratament se reduce simțitor.
Demența frontotemporală și scleroza amiotrofică laterală sunt boli care apar înaintea vârstei de 65 de ani și determină tulburări de personalitate, schimbări comportamentale, limbaj aberant, respectiv dificultăți tot mai accentuate în coordonarea mișcărilor.
Și alte boli neorodegenerative, precum Alzheimer, sunt provocate de acumulări de proteine.