Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Cea mai mare eruptie vulcanica din ultimii 100 de ani!

Cea mai mare eruptie vulcanica din ultimii 100 de ani!

16 Ian 2018   •   18:06
Cea mai mare eruptie vulcanica din ultimii 100 de ani!

Vulcanologii de la University of Tasmania au descris eruptia din 2012 a vulcanului subacvatic Havre Seamount drept cel mai mare eveniment de acest gen din ultimii 100 de ani. Un articol pe aceasta tema a fost publicat in revista Science Advances.

Initial, eruptia a ramas neobservata de oamenii de stiinta. Ulterior insa, cercetatorii au descoperit nu departe de Noua Zeelanda, o mare insula plutitoare (26.000 de kilometri patrati) formata din roca vulcanica.

Grosimea acestei formatiuni atingea 3,5 metri. La trei luni dupa eruptie, aceasta masa s-a rupt in bucati separate. O parte s-a scufundat pe fundul marii, altele au intepenit in malurile insulelor Tonga, ale Noii Zeelande si Australiei.

Oamenii de stiinta au stabilit evolutia si forta activitatii vulcanice, studiind cu ajutorul unui aparat autonom care a coborat la locul eruptiei. La o adancme de 1220 de metri a fost descoperita o caldeira de 4,5 kilometri - o galeata gigant formata prin prabusirea partii superioare a vulcanului in interiorul lui. Pe fundul acestei galeti se afla 16 orificii, prin care se arunca lava, cenusa si roca vulcanica.

Subiecte în articol: vulcan subacvatic eruptie