Jurnalul.ro Tech Ştiinţă CERN va face unul dintre cele mai importante anunţuri din istoria ştiinţei. Ce au descoperit cercetătorii, într-o conferinţă de presă (VIDEO)

02 Iul 2012   •   06:06

Lumea fizicii se afla intr-o continua agitatie din cauza speculatiilor referitoare la un anunt ce urmeaza a fi facut miercuri, de la laboratorul CERN din Geneva, casa celui mai mare accelerator de particule din lume, Large Hadron Collider (LHC). Oamenii de stiinta ar putea anunta, in cadrul unei conferinte de presa, ca "particula lui Dumnezeu" a fost gasita, scrie Daily Mail.

La eveniment au fost invitati cinci fizicieni renumiti la nivel mondial. Peter Higgs, renumitul fizician dupa care a fost denumit si Bosonul Higgs (particula lui Dumnezeu), va fi si el prezent la conferinta de presa ce va avea loc in Elvetia.

Tom Kibble (79 de ani), profesor emerit la Colegiul Imperial din Londra, a fost si el invitat, insa nu a putut da curs invitatiei. 'Cred ca rezultatul experimentului este unul pozitiv din moment ce au chemat atatia oameni de stiinta', a declarat Kibble pentru Sunday Times.

Oamenii de stiinta considera ca bosonul Higgs reprezinta cheia catre intelegerea Universului. Bosonul Higgs este particula elementara formata imediat dupa Big Bang, in urma cu 14 miliarde de ani. Se crede ca aceasta a dat masa tuturor celorlalte particule.

Primele semne ale descoperirii acestei particule a carei existenta este prezisa de Modelul Standard al particulelor elementare au fost observate in luna decembrie de cercetatorii ce lucreaza la acceleratorul de particule Large Hadron Collider.

Datele inregistrate in luna decembrie sugerau prezenta bosonului lui Higgs in zona 125 gigaelectronvolti (de aproximativ 125 ori masa unui proton). Analizand datele, cercetatorii au descoperit ca, intr-adevar, in acea zona existau elemente care sugerau existenta acestei particule, insa datele sugerau un nivel de siguranta de 3-sigma, ceea ce inseamna ca exista o probabilitate de 0,13% ca evenimentele inregistrate in acceleratorul de particule sa fie o simpla intamplare.

Pentru a putea sustine ca bosonul lui Higgs a fost cu adevarat descoperit, cercetatorii doresc sa aiba suficiente date pentru un nivel de siguranta de 5-sigma, caz in care exista o probabilitate de doar 0,000028% ca rezultatele sa fie rezultatul sansei.

Acum, mai multi cercetatori din lumea fizicii afirma ca oamenii de stiinta de la CERN au obtinut suficiente date pentru a fi siguri de existenta 'particulei lui Dumnezeu', asa cum a fost supranumit bosonul lui Higgs, urmand sa anunte descoperirea acestuia in cadrul Conferintei Internationale pe teme de fizica a particulelor ce va avea loc intre 4 si 11 iulie la Melbourne, Australia.

'Este clar: exista suficiente date ce sugereaza ca bosonul Higgs exista', a comentat matematicianul Peter Wolt pe blogul sau personal.

Descoperirea bosonului lui Higgs va constitui una dintre cele mai mari reusite ale stiintei, insa acest succes extraordinar promite sa dea batai de cap comitetului ce acorda Premiul Nobel, deoarece lucrarea care va anunta existenta mult-cautatei particule va avea cu siguranta un numar foarte mare de autori, pe cand Premiul Nobel poate fi decernat unui numar de maxim 3 persoane.