Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Chinezii încearcă premiere

Chinezii încearcă premiere

de Jurnalul National    |    17 Ian 2008   •   00:00

O scroafă modificată gene­tic a născut purceluşi care au culoarea fosforescentă la lumină ultravioletă în întuneric deplin, relatează agenţia China Nouă, citată de AFP. Scroafa face parte dintre cei trei embrioni injectaţi cu o proteină fosforescentă, la sfârşitul anului 2006, de către o echipă de cercetare formată din oameni de ştiinţă de origine chineză. În total, animalul a născut 11 pui, dar doar doi dintre ei au moştenit caracteristicile genetice deosebite ale mamei, fapt ce i-a surprins pe cercetători deoarece scroafa a fost împerecheată cu un mascul obişnuit. “Râturile şi limbile celor doi porcuşori emit o lumină verde atunci când sunt expuşi razelor ultraviolete, rezultat ce indică faptul că evoluţia tehnicii de reproducere a purceilor transgenetici prin transfer nuclear a ajuns la maturitate”, a afirmat cercetătorul Liu Zhonghua, profesor la Universitatea Agricolă de Nord-Est, aflată în capitala provinciei Heilongjiang, Harbin, China. Acesta a mai adăugat că apreciază posibilitatea ca pe viitor să se pună la dispoziţia medicinei porci speciali care să poată furniza organe compatibile pentru transplanturi la oameni, deoarece naşterea acestor purceluşi dovedeşte fertilitatea animalelor şi posibilitatea acestora de a transmite din generaţie în generaţie trăsăturile modificate genetic. Robin Lovell-Badge, expert genetician la Institutul Naţional Britanic pentru Cercetări Medi­cale, a afirmat că tehnologia de manipulare genetică a porcilor prin această metodă ar fi foarte valoroasă, deşi acesta nu a văzut raportul de cercetare al oamenilor de ştiinţă chinezi, neavând astfel posibilitatea de a comenta asupra acestui experiment. El a spus că organele provenite de la exemplare clonate ar putea fi potenţiale alternative ale rezolvării proble­melor de respingere întâmpinate de medici în cazul transplanturilor de organe la oameni, adăugând faptul că sunt totuşi necesare multe alte cercetări, atât legate de animale, cât şi de oameni, înainte de a putea fi observate beneficii concrete ale acestor tehnologii. Universitatea chineză nu a mai făcut nici un comentariu după ce a fost făcut public raportul de cercetare.

Metoda folosită de oamenii de ştiinţă în cadrul acestui experiment a mai fost folosită iniţial de către cercetători ame­ricani, japonezi şi sud-coreeni, în ianuarie 2006 o echipă de cercetători taiwanezi reuşind să obţină naşterea a trei purceluşi fosforescenţi care deveneau verzi în întuneric. Ei au vorbit despre o breşă foarte importantă în domeniul cercetării asupra celulelor-stem, în special a supravegherii procesului de dezvoltare a ţesuturilor create din aceste celule pentru a obţine noi organe umane în scopul înlocuirii prin transplant a celor nefuncţionale. O astfel de încercare a avut loc şi în cadrul Institutului Roslin din Scoţia, dar nu au fost publicate decât foarte puţine rezultate. Anul trecut, cercetătorii de la Universitatea Meiji din Tokio, Japonia, au reuţit să cloneze cu succes un porc purtător al genei specifice diabetului uman, iar oamenii de ştiinţă sud-coreeni au obţinut în laborator pui de pisici care au culoare roşie la lumină ultravioletă cu ajutorul aceleiaşi metode.

•   Adela Cristina Teodorescu

Gripă aviară în Anglia

Trei lebede au fost identificate ca purtătoare de gripă aviară în regiunea Dorset din Marea Britanie, conform BBC. “Îi avertizăm pe toţi proprietarii de păsări, în special din această zonă, să fie foarte vigilenţi”, spune veterinarul Fred Landeg. Primul ministru, Gordon Brown, spune că guvernul va face tot ceea ce îi stă în putinţă să oprească răspândirea virusului. Lebedele moarte au fost descoperite în timpul unui control de rutină, acest lucru ducând la împărţirea regiunii în două zone, una de control al păsărilor pe o suprafaţă de 25 kmp, şi una, cu mult mai mare, de monitorizare.

Din ce în ce mai puţine…

Oamenii de ştiinţă din Marea Britanie sunt îngrijoraţi de scăderea numă­rului exempla­relor dintr-o specie rară de raţă, Melanitta perspicillata, acesta înjumătăţindu-se în ultimii zece ani, relatează BBC. Aceste păsări se găsesc acum numai în zone înde­păr­tate, cu apă dulce, din nordul Scoţiei, în ţară mai existând doar 52 de perechi. “Este neobişnuit şi îngrijorător faptul că acest fenomen s-a petrecut în aşa scurt timp”, spune biologul implicat în cercetare, Mark Eaton. Nu se cunoaşte clar motivul acestei scăderi a numărului exemplarelor de raţe, dar cercetătorii presupun că o cauză ar fi schimbarea climei.

Sănătate cu plante şi pământ

Cimpanzeii au o metodă cel puţin neobişnuită de a se menţine sănătoşi, scrie Science Daily. Aceştia consumă frecvent pământ. Conform echipei Sabrinei Kief, cercetător la Muzeul Naţional de Istorie Naturală din Paris, Franţa, geofagia în rândul primatelor este un comportament obişnuit, deoarece amestecul anumitor plante, cu pământ se transformă într-un remediu împotriva malariei. Kief a comentat faptul că rezultatele acestui studiu sunt interesante atât din punct de vedere evolutiv.

Subiecte în articol: natura