Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Comete "adormite" descoperite în Centura de asteroizi dintre Marte şi Jupiter. Obiectele cereşti ar putea fi reactivate de energia solară

03 Aug 2013   •   09:31

O echipă de astronomi a anunţat descoperirea unui vast "cimitir de comete" în cadrul Centurii de asteroizi dintre Marte şi Jupiter, iar unele dintre aceste comete adormite ar putea fi trezite de atracţia Soarelui, informează agerpres.ro.

"Am descoperit un cimitir de comete", a declarat Ignacio Ferrin de la Universitatea Antioquia (Medellin, Columbia).

Compuse dintr-un amestec de gheaţă şi praf, cometele sunt unele dintre cele mai mici obiecte din sistemul solar. Pe măsură ce se apropie de Soare, căldura acestuia topeşte gheaţa, iar în urma acestui proces cometele lasă în spatele lor o "coadă" de gaze şi de praf care reflectă lumina solară.

Majoritatea cometelor observate au orbite foarte eliptice, ajungând foarte rar în apropierea Soarelui. Alte comete trec însă mai frecvent prin apropierea Soarelui, cea mai celebră fiind cometa Halley, care reapare o dată la aproximativ 76 de ani.

De obicei se consideră că aceste corpuri cereşti au două origini posibile: Centura lui Kuiper, situată dincolo de planeta Neptun şi respectiv Norul Oort, situat dincolo de planetoidul Pluto, la distanţe foarte mari faţă de Soare.

Însă astronomii au descoperit în ultimul deceniu cel puţin 12 comete active într-o a treia regiune a sistemului solar, Centura de asteroizi dintre Marte şi Jupiter, regiune considerată până recent doar un "depozit" pentru asteroizi - obiecte cosmice compuse din metale şi rocă.

"Am constatat că unii asteroizi nu sunt nişte roci moarte, ci comete adormite care ar putea oricând să revină la viaţă dacă energia pe care o primesc de la Soare va creşte cu doar câteva procente", a explicat Ignacio Ferrin.

"Aceste obiecte sunt cometele Lazăr, pentru că pot reveni la viaţă după ce au rămas adormite timp de mii sau poate chiar milioane de ani", a mai adăugat el, făcând trimitere la personajul biblic adus înapoi din morţi de Iisus.

Detaliile acestei descoperiri sunt publicate în ultimul număr al revistei Societăţii Regale de Astronomie din Marea Britanie.

Subiecte în articol: comete cometa asteroizi marte