Dinozaurii lui Spielberg au ajuns în România

0
Autor: Florin Mihai 20 Mar 2010 - 00:00
Dinozaurii lui Spielberg au ajuns în România Eliza Dumitrescu/
Vezi galeria foto

La Bucureşti, la Romexpo, tiranozaurii, spinozaurii, velociraptorii şi alte creaturi dispărute de milioane de ani au prins viaţă. O echipă de specialişti argentinieni te invită la Expoziţia "Dino – zilele dinozaurilor".

Din 5 februarie 2010, pentru prima oară în România, în Complexul Romexpo (Pavilioanele 20 şi 21) se desfăşoară Expoziţia "Dino - zilele dinozaurilor". Până la 25 aprilie, puteţi admira creaturile care dominau planeta în urmă cu o sută de milioane de ani.

În incinta expoziţiei sunt amenajate un cinematograf 3D, în care rulează un film de 20 de minute, inclus în preţul biletului, Dino shop-ul, un magazin de suveniruri, şi un dino-bar (în care nu veţi fi mâncaţi, ci veţi mânca).

Pentru micuţii curajoşi, un dinozaur cărăuş şi-a pus spinarea la bătaie, pentru 10 lei. Fotografii cu pui de om în ou de dinozaur se execută şi se scot la comandă pentru aceeaşi sumă. În zona interactivă poţi asista la înfruntări între patrupede "nervoase" apăsând un buton.

"Se pare că la această oră sunt singurii din lume care au genul ăsta de expoziţie, la nivelul acesta, spune Cristian Stănescu, directorul evenimentului. Nu toate exponatele reproduc dimensiunile reale ale animalelor care au fost descoperite, dar mai mult de jumătate, da. Cel puţin dinozaurii cei mari, care sunt principala atracţie, sunt la dimensiunile naturale, la scara de 1 pe 1. Am văzut foarte mulţi copii, pasionaţi, aş spune chiar înnebuniţi, după dinozauri.

Am văzut copii tremurând de emoţie în faţa lor. E fascinant. Sunt câteva mii de vizitatori până în momentul de faţă." Pentru construirea "muzeului" ambulant s-a lucrat intens timp de o săptămână, câte 13 ore, cu o echipă de 15-16 oameni.

SUCCES ÎN EUROPA
Dacă românii au organizat evenimentul, argentinienii l-au proiectat. Spectacolul "Days of the Dinosaurs" (Zilele dinozaurilor) fiinţează din 2007. Aventura a început la Buenos Aires, continuând cu expoziţii în ţări ale Americii Latine (Chile, Peru), frecventate de peste 300.000 de vizitatori. Dar faima i-a asigurat-o bătrânul continent, unde a ajuns anul trecut. Din iulie 2009 s-a expus în Ungaria (Budapesta), Austria (Viena) şi Cehia (Brno), cu un public total de 140.000 de vizitatori.

Şi investiţiile au fost pe măsura câştigurilor. Pentru robotizarea celor 40 de dinozauri s-a colaborat cu echipe de oameni de ştiinţă din diverse domenii. Paleontologii de la Universitatea de Stat din Buenos Aires au furnizat informaţii despre măsurile şi mişcarea dinozaurilor. Din tratate, bazându-se pe ultimele descoperiri, s-au aflat amănunte despre textura pielii şi sunetele emise. De asemenea, plantele şi copacii reproduc mediul natural al dinozaurilor.

DINOMANIA
Lucinda F. Harvey, unul dintre membrii echipei de proiectanţi, este convinsă că dinomania a pătruns şi în România. "Când eram copil şi aveam 6-7 ani, mă fascina mărimea lor, totul era gigantesc, şi faptul că dominau planeta, îşi aminteşte Luli, aşa cum se recomandă tânăra. Copiilor le place să le reconstruiască scheletul. În Argentina, pe vremea copilăriei mele, mare succes a avut Little Foot, o animaţie despre dinozauri. Cred că expoziţia va avea succes şi în România. Am văzut mulţi copii printre vizitatori. Ceea ce m-a uimit este că mulţi dintre ei ştiau dinainte amănunte despre dinozauri, câţi dinţi aveau, câte gheare, cum se mişcau, ce sunete scoteau."

Vremurile au trecut, iar acum la modă este seria de filme "Jurassic Park". În primele două părţi, realizate de regizorul american Steven Spielberg, au jucat şi velociraptorii (un fel de "talpă iute" al dinozaurilor) meşteriţi de Lucinda şi, de colegii ei. T-rex şi alţi dinozauri uriaşi au "jucat" în câteva documentare prezentate de Discovery Channel şi National Geographic.

China, raiul paleontologilor
Exponatele reproduc fidel dinozauri care au fost descoperiţi în diverse
locuri de pe mapamond. Cei mai mulţi provin din Statele Unite, Canada, Spania, Franţa, Germania, Argentina şi China. Pentru cei descoperiţi în ţara asiatică, organizatorii au pregătit un stand separat. Printre ei, şi o "ciudăţenie" - Beipiaozaurul, descoperit în 1999, faimos pentru penele sale filamentate. Un altul a fost "botezat" Psittacosaurus, pentru ciocul asemănător cu al papagalilor. În ultimul deceniu, China a devenit "tărâmul promis" al paleontologilor. În provincia Liaoning (la o zi de călătorit cu maşina din capitala Beijing), în urmă cu 120 de milioane de ani, erupţiile repetate ale vulcanilor din preajmă au prezervat de minune, sub stratul de cenuşă, multe animale străvechi.

T-rex, premiant la popularitate
Cel mai popular este, cu siguranţă, Tyrannosaurus, "alintat" şi T-rex. Mult timp considerat cel mai mare carnivor care a trăit pe pământ, până la descoperirea Spinozaurului, T-rex măsura până la 12,8 metri lungime, 4 metri înălţime şi cântărea peste 7 tone. Pentru prima oară a fost descris în 1905 de Henry Fairfield Osborn. La Bucureşti, impresionanta creatură te întâmpină de la intrare. Iar, din când în când, răcnetele lui fioroase se aud în toată expoziţia. "Este cel mai faimos dinozaur, spune Lucinda F. Harvey, bună cunoscătoare a preferinţelor fanilor. Toţi copiii vor să îl vadă. Este favoritul tuturor dintotdeauna. Stegosaurus, Spinosaurus, Velociraptor, Allosaurus sunt şi ei printre dinozaurii populari."

Citeşte mai multe despre:   zoom