Jurnalul.ro Tech Ştiinţă După ce a găsit apă pe marte, NASA a descoperit şi sare

După ce a găsit apă pe marte, NASA a descoperit şi sare

de Jurnalul National    |    27 Mar 2008   •   00:00

Naveta Odyssey a Agen­ţiei Spaţiale Americane (NASA) a descope­rit, pe suprafaţa Planetei Marte, depozite de săruri care au în componenţă clor. Potrivit cercetătorilor de la NASA, “bazinele”, care au fost găsite în aproximativ 200 de locuri, s-au format în zone în care apa s-a aflat la un moment dat în stare lichidă în cantităţi foarte mari, s-a păstrat pe durate de timp foarte mari, dar s-a evaporat treptat. Imaginile luate cu ajutorul camerei digitale Themis şi transmise de Odysseys au fost analizate cu atenţie de oamenii de ştiinţă de la Universitatea Mikki Osterloo din Hawaii, în Honolulu, care susţin că pe Marte a existat apă în stare lichidă în cantităţi uriaşe, aceasta reprezentând una dintre condiţiile necesare dezvoltării vieţii. În urmă cu opt ani, NASA a anunţat că a găsit la ambii poli ai planetei Marte apă sub formă de gheaţă. În cel mult un an, Agenţia Spaţială Americană va lansa un nou proiect ambiţios destinat Planetei Roşii. Este vorba de un rover – un laborator mobil menit să analizeze probe din solul planetei.

Exoplaneta care fierbe

Oamenii de ştiinţă au descoperit o exoplanetă extrem de fierbinte, rela­tea­ză NewScientist. Aceasta are o tem­­peratură de 3.400 de ori mai mare de­cât cea a Soarelui, de­venind astfel cea mai fier­bin­te exoplanetă din vecinătatea noastră galactică. Corpul ceresc a fost botezat HAT-P-7b, planeta fiind detectată cu ajutorul unei reţele de minitelescoape, numită HATNet, la o distanţă de apro­ximativ 1.000 de ani-lumină. Potrivit cer­cetăto­rilor, or­bita sa se află la “nu­mai” 5,6 milioane de kilometri distanţă de steaua galaxiei sale – aproximativ o zecime din distanţa la care se află Mercur faţă de Soare. Omul de ştiinţă Robert Noyes, de la Cen­trul de Astrofizică Harvard-Smithsonian din Cambridge, Massachusetts, susţine că atmosfera lui HAT-P-7b poa­te distribui energia solară în mai multe mo­duri, dar, conform unuia dintre mo­d­e­­le, tempe­ratura poate ajunge până la 2.460°C.

Aurore pe Jupiter

Astronomii au descoperit noi punc­te luminoase pe Jupiter, cauzate de luna Io, informează ScienceDaily. Luna Io este faimoasă în Sistemul So­lar pentru cea mai spectaculoasă ac­ti­vitate vulcanică şi pentru aurorele de­clanşate pe planeta mamă Jupiter. Spe­­cialiştii sunt de părere că fiecare apa­riţie a unor astfel de puncte luminoase se produce conform unor mo­dele diferite, dar atunci când ampren­te­le lăsate de acestea au loc într-una din emisfere, ele sunt urmate întotdeauna de apariţia unor noi puncte în emisfera opusă.

Artificii universale

NASA a înregistrat cea mai luminoasă deflagraţie de până acum – o explozie de energie la o distanţă de 7,5 ani-lumină, care a putut fi văzută cu ochiul liber de pe Terra, anunţă AFP, preluat de Yahoo News. Până acum, nici o altă explozie, situată la asemenea distanţă, nu a putut fi ob­ser­vată cu ochiul liber. Explozia de raze gama, întocmai celei produse recent în constelaţia Bootes, reprezintă unul din­tre cele mai violente fenomene care se întâmplă în Univers. Exploziile de raze gama se produc în momentul în care stelele imense îşi folosesc tot combustibilul şi li se prăbuşeşte miezul.

Ne mutăm pe Titan?

Ultimele imagini primite din misiunea Cassini-Huygens întăresc presupunerile conform cărora sub crusta groasă de gheaţă de pe suprafaţa lunii Titan a lui Saturn s-ar afla un rezervor de apă lichidă, relatează BBC. Dacă această presupunere este corectă, atunci Titan are două din componentele-cheie în procesul dezvoltării vieţii: apă şi molecule organice. Titan se aseamănă cu un Pământ timpuriu, mai ales în ceea ce priveşte compoziţia atmosferei. “Trebuie să ne întoarcem cu echipamentele necesare pentru a înţelege cu adevărat acest loc”, a declarat profesorul John Zarnecki, de la UK Open University.

Subiecte în articol: spatiul cosmic