Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Greieri silentiosI - In Hawaii, greierii s-au lasat de cantat

Greieri silentiosI - In Hawaii, greierii s-au lasat de cantat

de Alina Munteanu    |    29 Oct 2006   •   00:00
Greieri silentiosI - In Hawaii, greierii s-au lasat de cantat

Pentru a scapa de mustele care ii vanau, greierii din Hawaii si-au transformat aripile.

O populatie de greieri din Hawaii a evoluat de-a lungul a 20 de generatii catre insecte absolut silentioase, modalitate de a se feri de mustele parazite care ii vanau. Greierii negri de camp (Teleogryllus oceanicus) migreaza prin Fiji, Tahiti si Australia, dar au ajuns in Insulele Hawaii. Aici au dat peste alti "invadatori", Ormia ochracea, niste muste parazite. Mustele au inceput sa vaneze greierii ghidandu-se dupa zgomotul de imperechere, sunet pe care masculul il produce prin frecarea aripilor una de alta.

Cercetatoarea Marlene Zuk din California a incercat sa explice consecintele acestei mutatii. Ea a studiat din 1991 o populatie de greieri negri de camp din Insula Kauai. Studiul a aratat ca mai mult de 90% dintre acestia aveau aripile lipsite de striatiile raspunzatoare pentru zgomot. 108 greieri silentiosi s-au apropiat la circa 125 de centimetri de o portavoce care reda sunetul de imperechere, de trei ori mai multi decat s-au adunat in experimente similare pe Insula Hawaii, unde mustele parazite ataca mai putini greieri. Evolutia a survenit pe parcursul a cel putin 20 de generatii, ceea ce inseamna patru-cinci ani.

Subiecte în articol: stiinta si tehnica