Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Inedit: avalanşe pe marte

Inedit: avalanşe pe marte

de Anca Aldea    |    13 Mar 2008   •   00:00

Cel puţin patru avalanşe de zăpadă au fost înre­gistrate în februarie pe Marte, au anunţat experţii de la Agenţia Spaţială Americană. Este pentru prima dată când oamenii de ştiinţă reuşesc să fotografieze desfăşurarea unui astfel de fenomen naturale pe suprafaţa Planetei Roşii.

O sondă trimisă de NASA pe orbita lui Marte încă din 2006 (în cadrul unei misiuni care se numeşte HiRISE – Experiment de Fotografiere la Rezoluţii Foarte Mari) pentru a monitoriza suprafaţa acesteia a surprins, la 19 februarie, imagini de neegalat pe suprafaţa Planetei Roşii – nori albi şi gri, înalţi de până la 200 de metri, care “se rostogolesc” de pe un vârf înalt apropiat de Polul Nord şi “se aşază” pe o coamă de munte. Sonda spaţială Mars Reconnaissance Orbiter – un robot special conceput pentru a monitoriza fenomenele de pe Marte – se afla într-o misiune de rutină în momentul în care a imortalizat fenomenul. “Căutam urmele modificărilor aduse de venirea primăverii în gheaţa carbonică ce acoperă câteva dune, iar surprinderea acestor avalanşe ne-a luat total pe nepregătite”, a spus Candice Hansen, cercetător în cadrul laboratorului NASA, unde se studiază propulsia rachetelor. Fotografiile au fost transmise imediat la NASA, unde oamenii de ştiinţă le-au studiat migălos şi le-au dat publicităţii abia în primele zile ale lunii martie. Distanţa parcursă de norii de gheaţă şi particule a fost calculată la aproximativ 60 de kilometri, susţin cercetătorii. Imaginile au înregistrat un munte roşiatic învăluit de avalanşe cu gheaţă. În urma fenomenului a rezultat un nor uriaş de particule, care ar putea face lumină în studiile specialiştilor de la NASA, care încearcă să înţeleagă Planeta Roşie. “Este foarte rar să vezi ceva atât de dinamic pe Marte. Multe dintre imaginile pe care le vedem acum pe ecranele noastre nu s-au schimbat de mili­oane de ani”, spune profesorul Ingrid Daubar Spitale de la Universitatea din Arizona, colaborator al programului HiRISE.

Până la începutul acestei săptămâni, experţii nu reuşiseră să identifice cauzele care au dus la apariţia seriei de avalanşe şi periodicitatea cu care se produc aceste fenomene. Surprinderea unui astfel de eveniment la suprafaţa planetei chiar în timpul în care se produce fenomenul este foarte rară, cu atât mai mult cu cât s-a arătat, până acum, că majoritatea zonelor cartografiate şi fotografiate de la suprafaţa Planetei Roşii sunt neschimbate de milioane de ani, apreciază experţii de la NASA. Patrick Russell de la Universitatea din Berna, Elveţia, colaborator al programului HiRISE, a declarat recent că echipa de la NASA va continua să monitorizeze suprafaţa lui Marte pentru a căuta dovezi legate de existenţa anotimpurilor şi pentru a vedea dacă astfel de avalanşe “se produc o dată pe an, într-o anumită perioadă, sau nu”.

Un lucru este sigur – aceste fotografii şi altele care le vor urma îi vor ajuta pe oamenii de ştiinţă de la Agenţia Spaţială Americană să înţeleagă evoluţia planetei Marte şi, mai ales, a resurselor sale de apă.

Subiecte în articol: marte avalanse spatiul cosmic