Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Info - Stiinta/Descoperiri - 15 iunie 2007

Info - Stiinta/Descoperiri - 15 iunie 2007

de Delia Zahareanu    |    15 Iun 2007   •   00:00
EXPEDIŢIE - Europenii trimit rover pe Marte
Agenţia Spaţială Europeană (ESA) plănuieşte o misiune de cercetare pe suprafaţa Planetei Roşii. Urmănd a fi lansată in spaţiu in 2013, ExoMars va ajunge pe orbita marţiană la sfărşitul verii in 2014. Roverul proiectat de ESA pentru amartizare şi cercetări ale solului marţian va fi trimis spre suprafaţa planetei in septembrie 2014. Vehiculul care se va deplasa pe suprafaţa lui Marte are o greutate de 205 kg şi are la bord 16 kg de instrumente de cercetare. Â

DEZBATERI - Războiul pentru fildeşul elefanţilor

Ţările din sudul Africii s-au intălnit pentru discuţii in vederea reglementării vănzărilor de fildeş, pentru a preveni periclitarea existenţei elefanţilor ca specie. Acordul la care s-a ajuns permite ţărilor care au deja stocuri insemnate de fildeş să le comercializeze, iar fondurile obţinute din aceste tranzacţii vor fi virate organizaţiilor care se ocupă cu protejarea faunei africane, relatează BBC. După epuizarea stocurilor, orice vănzare de fildeş este interzisă timp de nouă ani.

MISTER - Pasăre/dinozaur? Răspuns incert
Palentologii chinezi au făcut o descoperire spectaculoasă in timpul unor săpături din bazinul Erlian, in deşertul Gobi. Gigantoraptor erlianensis, trăitor acum 65 de milioane, in timpul cretacicului, avea o inălţime de 5 metri, căntărea o tonă şi jumătate şi avea o lungime de 8 metri. La care se adăugau penele şi ciocul fără dinţi, relatează Scientific American. "Este cel mai mare dinozaur cu cioc cunoscut vreodată", comentează paleontologul Xing Xu, de la Institutul din Beijing pentru Paleontologia Vertebratelor. La graniţa dintre pasăre şi dinozaur, fosilele descoperite in Gobi ridică noi intrebări despre evoluţia dinozaurilor.

RECONSTRUCŢIE - Roma digitală versiunea 1.0

Universitatea din Los Angeles (UCLA) impreună cu Universitatea din California au reuşit să finalizeze un proiect care a durat zece ani, ce-şi propunea, prin intermediul tehnologiei avansate, să reconstruiască Roma antică. Intitulat "Roma Renăscută 1.0", proiectul a fost inaugurat de curănd de primarul Cetăţii Eterne, Walter Veltroni. Este cea mai complexă simulare a unui oraş istoric creată vreodată.

Subiecte în articol: zoom