x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Istoria Zeppelinului

0
14 Iun 2008 - 00:00
Mulţi cred că inventatorul zeppelinului a fost contele Von Zeppelin din Germania. De fapt, cel care a construit primul strato-cruiser a fost un evreu croat. Se întîmpla la sfîrşitul secolului al XIX-lea.


Primul dirijabil a fost construit în 1896 de către ofiţerul croat David Schwarz. Un an mai tîrziu, la 3 noiembrie 1897, aparatul construit pentru armata germană a fost testat la Tempelhof, lîngă Berlin. Succesul a fost doar unul parţial deoarece pilotul a pierdut controlul şi s-a prăbuşit după ce una dintre elicele dirijabilului a cedat. Ofiţerul a murit în acelaşi an, fără să mai efectueze alte testări ale aparatului său.


Istoria dirijabilului a continuat, însă. În 1898, contele Ferdinand Adolf August Heinrich Graf Von Zeppelin a cumpărat, de la văduva lui Schwarz, planurile dirijabilului. Pasiunea contelui german pentru aceste aparate zburătoare a fost manifestată încă din prima jumătate a secolului al XIX-lea, după ce a luat parte la războiul franco-prusac şi după ce a observat pentru prima dată utilizarea baloanelor de către armata franceză. Convins de avantajele explorării spaţiului aerian, după ce s-a retras din armată, în 1890, contele Von Zeppelin s-a hotărît să-şi pună în practică ideile privind construcţia diferitelor modele de dirijabile, obţinînd chiar şi drepturile asupra schiţelor patentului lui Schwarz, pe care ulterior le-a modificat. În 1898 a pus bazele primei companii de promovare a zborurilor aeriene – Gesellschaft zur Förderung der Luftschiffahrt –, un an mai tîrziu pornind construcţia primului aparat de zbor rămas în istorie sub denumirea de zeppelin, care avea la bază planurile croatului David Schwarz. Prototi­pul, prima aeronavă independentă cu schelet rigid, numit LZ 1 (Luftshiff Zeppelin), avea o structură din aluminiu, era alimentat cu ajutorul a 17 camere umplute cu hidrogen (pentru a ridica dirijabilul pe principiul balonului) şi două motoare cu combustie internă Daimler, generînd fiecare 15 cai-pu­tere, puneau în funcţiune patru elice. În timpul primului zbor, în 1900, deasupra lacului Konstanz, din Germania, zeppelinul, avînd o lungime de 128 de metri şi un diametru de 11 metri, a atins o viteză de 29 de kilometri pe oră. Deşi zborul a durat doar 17 minute pe o distanţă de numai şase kilometri, cele cinci persoane aflate la bord au ajuns la nu mai puţin de aproape 400 de metri înălţime.


În 1901, Von Zeppelin a fost nevoit să îşi demonteze prototipul şi să închidă compania de zbor, din lipsa investitorilor. El nu a renunţat însă la planurile sale, astfel că cel de-al doilea zeppelin a fost construit cîţiva ani mai tîrziu, din fonduri proprii şi donaţii. Modelul LZ 2 nu a avut însă viaţă lungă, el zburînd pentru prima şi singura dată în ia­nuarie 1906. Testul s-a sfîrşit cu un eşec – aparatul s-a prăbuşit în Munţii Allgäu din Germania. Ulterior, toate elementele care au putut fi refolosite din acest dirijabil au servit la construcţia celui de-al treilea zeppelin, LZ 3, care a fost utilizat timp de cinci ani, din 1908, parcurgînd aproximativ 4.400 de kilometri în decursul a 45 de curse. Germanii au renunţat la utilizarea zeppelinelor în timpul primului război mondial din cauza vulnerabilităţii pe care o prezentau aceste aparate în faţa nou-apărutelor avioane şi a armelor de foc. Mai pot fi înre­gistrate, însă, o serie de recorduri ale zeppelinelor, înainte ca ele să fie înlocuite de avioane. Astfel, în 1939, dirijabilul “Graf Zeppelin”, condus de Dr Hugo Eckner, a înconjurat lumea în 21 de zile, iar în 1931, colonelul italian Umberto Nobile, de profesie inginer în aeronautică, a zburat într-o expediţie deasupra Polului Nord la bordul dirijabilului Norge.


Istoria dirijabilelor a fost marcată în anul 1937 de catastrofa în care a fost împlicat cel mai mare strato-cruiser construit vreodată, LZ 129 Hindenburg (245 de metri lungime şi diametru de 42 metri). În al doilea an de zboruri civile, aparatul de provenienţă germană a izbucnit în flăcări deasupra unei baze a aviaţiei navale din New Jersey, SUA. Dirijabilul, care plecase de la Berlin şi traversase Oceanul Atlantic, a fost distrus la 6 mai 1937, în timp ce încerca să aterizeze la baza militară.

Treizeci şi şase de persoane, dintre cele 97 aflate la bordul luxoasei aeronave, şi-au pierdut viaţa în accident. Asemănată cu istoria Titanicului, povestea dirijabilului Hindenburg nu a fost niciodată cunoscută pînă la final, cauzele accidentului rămînînd încă necunoscute.

Hobby-ul

Contele Ferdinand von Zeppelin s-a născut la Baden, în Germania, în 1838. Două decenii mai tîrziu s-a înrolat în armata germană şi a luat parte la expediţia de căutare a izvorului fluviului Mississippi în America de Nord. În 1870, contele a efectuat, în statul american Minnesota, primul zbor la bordul unui balon militar. După 20 de ani, în 1891, s-a retras din funcţia de general de brigadă pentru a se dedica pasiunii vieţii sale – aparatele de zbor. Deşi propunerea sa, în 1894, privind construcţia unui aparat care “să învingă” aerul a fost respinsă de guvernul german, Von Zeppelin a decis să investească propriile fonduri, punînd bazele primei companii de producere a dirijabilelor.

Citeşte mai multe despre:   dosarele sapiens,   zeppelin,   von zeppelin

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Atac cibernetic masiv asupra furnizorului de servicii de e-mail VFEmail, cu pierderea datelor din ultimii 18 ani

Atac cibernetic masiv asupra furnizorului de servicii de e-mail VFEmail, cu pierderea datelor din ultimii 18 ani
Furnizorul american de servicii de e-mail VFEmail a fost, recent, victima unui atac cibernetic masiv produs de un hacker necunoscut, care a reuşit să elimine datele companiei colectate în ultimii 18 ani, potrivit...

Apple va investiga o aplicație din Arabia Saudită, folosită pentru a urmări femeile

Apple va investiga o aplicație din Arabia Saudită, folosită pentru a urmări femeile
O aplicație din Arabia Saudită care poate fi folosită pentru a urmări femeile, pentru a nu le lăsa să călătorească, va fi investigată de către Apple, conform BBC. Într-un interviu cu NPR, Tim Cook a spus...

Frații mai mari sunt predispuși să devină bătăuși în propriile familii

Frații mai mari sunt predispuși să devină bătăuși în propriile familii
Un studiu britanic a concluzionat că frații mai mari sunt de cele mai multe ori responsabili de „bully-ing”, mai ales în familiile mari, conform Dailymail. Cercetarea a descoperit că jignirile, amăgirile și ...

Opportunity, rover-ul de pe Marte a cărui misiune trebuia să dureze 90 de zile, a cedat după 15 ani

Opportunity, rover-ul de pe Marte a cărui misiune trebuia să dureze 90 de zile, a cedat după 15 ani
Rover-ul marțian, Opportunity, a cedat după 15 ani, conform NASA, citată de USA Today. Agenția spațială a spus miercuri că misiunea lui Opportunity a durat peste 15 ani după ce a aterizat pe Planeta Roșie....

Crezi că telefonul mobil îți este ascultat? Iată cum poți afla dacă este adevărat sau nu!

Crezi că telefonul mobil îți este ascultat? Iată cum poți afla dacă este adevărat sau nu!
Acum un deceniu telefonul mobil încă era considerat un moft. Astăzi e o necesitate. Datorită dezvoltării tehnologiei, telefoanele mobile au tot evoluat, atât tehnic, cât și estetic. Dar azi te temi de...

Trump a cerut administraţiei sale să facă din inteligenţa artificială o prioritate

Trump a cerut administraţiei sale să facă din inteligenţa artificială o prioritate
Preşedintele american Donald Trump a ordonat oficial luni administraţiei sale să facă din inteligenţa artificială o prioritate, un domeniu unde supremaţia americană ar putea fi ameninţată de către China,...

Pentagon: China şi Rusia ameninţă dominaţia americană în spaţiu

Pentagon: China şi Rusia ameninţă dominaţia americană în spaţiu
China şi Rusia dezvoltă capacităţi care ar putea concura poziţiile SUA în spaţiu, consideră Agenţia americană de informaţii militare (Defense Intelligence Agency, DIA) într-un raport dat publicităţii luni,...

Şeful NASA ar putea asista la lansarea unei rachete Soyuz

Şeful NASA ar putea asista la lansarea unei rachete Soyuz
Administratorul Agenţiei Spaţiale Americane (NASA), Jim Bridenstine, ar putea merge în Rusia luna viitoare pentru a asista la lansarea unei rachete Soyuz, a informat duminică presa rusă, după ce invitaţia...

Insectele, ameninţate de extincţie

Insectele, ameninţate de extincţie
Insectele ar putea dispărea în decurs de un secol, ceea ce va aduce cu sine “un colaps catastrofic al ecosistemelor naturale”, potrivit primului studiu ştiinţific global, notează The Guardian. Peste 40%...

Un adolescent, recompensat de Apple după ce a descoperit o breșă în aplicația FaceTime

Un adolescent, recompensat de Apple după ce a descoperit o breșă în aplicația FaceTime
Un adolescent din Statele Unite care a descoperit o problemă de securitate în aplicația FaceTime de la Apple a primit o sumă de bani de la companie, conform BBC. Apple nu a dezvăluit cât de mulți bani îi vor...

Tot mai multe accidente din cauza trotinetelor electrice

Tot mai multe accidente din cauza trotinetelor electrice
După o altă moarte și o serie de accidentări grave în Statele Unite, se cere reexaminarea siguranței trotinetelor electrice, confomr BBC. Studentul irlandez Mark Sands, de 21 de ani, a murit după o coliziune cu...

Atenție ce aplicații folosiți! Utilizatorilor de iPhone le-a fost înregistrat ecranul de către companii mari

Atenție ce aplicații folosiți! Utilizatorilor de iPhone le-a fost înregistrat ecranul de către companii mari
Multe aplicații populare ale companiilor aeriene, de haine sau de călătorie vizualizează activitatea ecranului utilizatorilor de iPhone fără știrea acestora, conform Dailymail. O investigație a dezvăluit că...

Instagram interzice imaginile explicite ce conțin automutilare

Instagram interzice imaginile explicite ce conțin automutilare
Toate imaginile explicite cu automutilare vor fi șterse de pe Instagram, a declarat directorul platformei pentru BBC. Schimbarea vine după ce tatăl unei fete de 14 ani, Molly Russel, care s-a sinucis în 2017, a sp...

Rosalid, robotul care va căuta urme de viață pe Marte

Rosalid, robotul care va căuta urme de viață pe Marte
Un robot construit în Marea Britanie cu misiunea de a detecta eventuale urme de viaţă pe planeta Marte a fost "botezat" oficial joi şi a primit prenumele cercetătoarei britanice Rosalind Franklin, informează...

Ultimii patru ani, cei mai călduroși de la debutul măsurătorilor meteo

Ultimii patru ani, cei mai călduroși de la debutul măsurătorilor meteo
Ultimii patru ani au fost cei mai călduroşi înregistraţi de la debutul măsurătorilor meteorologice, a anunţat miercuri o agenţie din cadrul ONU, care consideră că această constatare reprezintă o confirmare a...
Serviciul de email marketing furnizat de