Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Lentile de contact cu vedere pe timp de noapte

Lentile de contact cu vedere pe timp de noapte

07 Apr 2014   •   20:37
Lentile de contact cu vedere pe timp de noapte

Lentilele de contact care să-i ofere purtătorului capacitatea de a vedea pe timp de noapte ar putea fi trece din domeniul Science Fiction la Science Fact, după ce doi cercetători de la Universitatea din Michigan au descoperit o modalitate de a capta lumina în spectrul infraroşu prin intermediul unui senzor din grafen, conform unui material publicat de revista The Verge.

Grafenul este varianta bidimensională a grafitului - este format dintr-un aranjament planar (bidimensional) de atomi de carbon dispuşi într-o reţea hexagonală. Grafenul este cel mai bun conductor de electricitate şi căldură cunoscut.

Spre deosebire de alte metode experimentale de a îmbunătăţi vederea nocturnă, grafenul nu necesită răcirea la temperaturi extreme, iar senzorul din grafen este foarte mic şi subţire, putând fi integrat chiar şi în nişte lentile de contact. Cercetătorii care au realizat acest senzor pe bază de grafen, Ted Norris şi Zhaohui Zhong, s-au confruntat cu o problemă grea, pe care au reuşit însă să o depăşească: în mod natural grafenul nu este foarte sensibil la lumină.

'Este de 100 până la 1.000 de ori mai puţin sensibil la lumină decât am fi avut nevoie', conform lui Zhaohui Zhong. Astfel, în loc să se bazeze direct pe sensibilitatea la lumină a grafenului, cei doi au decis să experimenteze măsurând un curent electric care trece pe sub stratul de grafen al senzorului.

Concluziile lor, prezentate pe larg în ultimul număr al revistei Nature Nanotechnology, indică faptul că, atunci când lumina se loveşte de stratul superior de grafen, fotonii lasă nişte urme cuantificabile ale impactului în câmpul electric de sub stratul de grafen. Acest lucru produce un semnal electric care poate produce o imagine în condiţii de noapte.

'Dacă integrăm acest senzor în lentile de contact, sau în alte aparate electronice portabile, are efectul creşterii capacităţii vizuale în întuneric' conform lui Zhong. (Agerpres)