Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Lună cu inel

Lună cu inel

de Jurnalul National    |    13 Mar 2008   •   00:00

Rhea, cea de-a doua lună ca mărime a lui Saturn, ar putea avea cel puţin un inel, relatează AFP. Discul larg de materie şi inelul Rheei au fost detectate de Cassini, naveta trimisă în spaţiu de NASA, în colaborare UE, în 1997 pentru a explora suprafaţa lui Saturn. “Până acum se ştia că numai planetele au inele, dar se pare că Rhea are anumite legături familiale cu părintele său inelat, Saturn”, a declarat Geraint Jones, cercetător la Laboratorul de Ştiinţă Spaţială Mullard al Colegiului Universitar din Londra.

Planete comparate

Cu ajutorul a două navete ale Agenţiei Spaţiale Europene, astronomii se ocupă de studiul atmosferei plane­telor Marte şi Venus, într-un experiment pe care ei îl numesc planetologie comparativă. Prin observarea ratelor de pierderi ale atmosferelor celor două planete, cercetătorii speră să poată întoarce timpul înapoi şi să afle cum arătau Marte şi Venus în trecut. “Aceste rezultate ne ajută să măsurăm evoluţia climatului planetar”, a declarat David Brain, cercetător la Universitatea din California.

Lacuri marţiene cu viaţă?

Astronomii au descoperit pe Mar­te un lac ce ar fi putut fi cândva locuit de fiinţe vii, informează Science Daily. Lacul, aflat în zona cunoscută drept craterul Holden, a fost observat cu ajutorul unei camere cu rezoluţie foarte mare, aparţinând Universităţii din Arizona. Craterul Holden deţine cele mai vizibile depozite antice ale unui lac. Acestea conţin minerale formate în prezenţa apei şi marchează medii pro­pice dezvoltării vieţii. “Acesta ar fi un loc excelent pentru trimiterea unei nave­te care să colecteze probe care să ne spună dacă Marte a fost cândva locuit”, a declarat Alfred McEwen, cercetător la Universitatea din Arizona.

Jules Verne aprovizionează ISS

Staţia Spaţială Internaţională (ISS) urma să primească, zilele acestea, vizita unei rachete europene încărcate cu 21 de tone de oxigen pentru echipajul aflat pe orbita terestră, au anunţat duminica trecută, în ziua lansării cargoului, autorităţile europene. Racheta de transfer automat (ATV) a Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) a fost lansată cu succes pe orbită. ATV-ul, cunoscută şi sub denumirea de “Jules Verne”, este cea mai mare şi mai complexă navă spaţială creată vreodată de europeni. Cu o greutate de până la 20 tone, ATV-ul a avut nevoie de un impuls mare pentru a ajunge în spatiu, motiv pentru care a fost folosit cel mai mare membru al familiei de rachete construite de Arianespace, Ariane-5. La bordul rachetei au fost încărcate şi provizii cu mâncare, dar şi echipament pentru membrii ISS.

Premieră mondială

Cel mai puternic telescop optic din lume operează în prezent în Muntele Graham din sud-estul statuliu american Arizona. Inteligentul telescop, care este dotat cu două oglinzi de câte 8,4 metri diametru, poate capta imagini cu obiecte aflate în spaţiu la milioane de ani lumină. În valoare de 120 de mili­oane de dolari, telescopul binocular a fost construit de o echipă de oameni de ştiinţă de la Universitatea Arizona şi de la Observatorul Internaţional de pe Muntele Graham.

Planetă soră

O planetă asemănătoare Pămân­tului ar putea orbita în jurul unuia dintre vecinii noşti stelari. Conform unui nou studiu efectuat de astronomii de la Universitatea din California, Santa Cruz, această planetă ar putea fi ob­servată cu ajutorul tehnicilor existente, relatează Science Daily. Sistemul de stele cel mai apropiat de Soare este cel format din trei stele numit Alpha Centauri, faimos pentru călătoriile interglactice din roma­nele SF.

Subiecte în articol: spatiul cosmic