Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Mâinile oamenilor au evoluat pentru a servi la bătaie, nu doar pentru folosirea obiectelor, arată un studiu

20 Dec 2012   •   15:23
Sursa foto: Karina Knapek/Intact Images

Forma şi proporţiile mâinilor oamenilor au evoluat în aşa fel încât să fie utile la bătaie, în special la loviturile de pumn, nu doar pentru manevrarea ustensilelor, se arată într-un studiu al Universităţii Utah, publicat în revista Journal of Experimental Biology.

Cercetătorii spun că manevrarea ustensilelor poate fi făcută la acelaşi nivel de complexitate şi de palme cu alte proporţii decât cele ale oamenilor, însă o lovitură de pumn nu poate fi aplicată decât dacă forma şi proporţiile palmelor arată exact aşa cum sunt la oameni.

La alte specii de maimuţe antropoide, precum cimpanzeii sau maimuţele bonobo, forma palmelor le permite executarea unor operaţiuni foarte complexe, însă aceste specii nu pot să lovească cu pumnul, aşa cum o fac oamenii.

Cercetătorii au apelat la câteva zeci de voluntari, toţi practicanţi de arte marţiale, pe care i-au pus să lovească un sac de box din diferite unghiuri, mai întâi cu palma deschisă, apoi cu pumnul. Voluntarii au lovit sacul cu aceeaşi forţă, însă energia generată de loviturile de pumn era de două sau trei ori mai mare decât a loviturilor cu palma deschisă.

Cercetătorii au mai descoperit că încleştarea mâinii într-un pumn face ca oasele metacarpiene ale degetelor arătător şi mijlociu să fie de patru ori mai rezistente la un impact decât dacă lovitura s-ar face cu palma deschisă. Acest lucru se datorează sprijinului creat când vârfurile degetelor se strâng în palmă. De asemenea, ajută şi faptul că degetul mare este plasat peste vârfurile degetelor.

Autorii principali ai studiului, profesorii David Carrier şi Michael Morgan, spun că mâinile oamenilor au evoluat în dublu scop, utilizarea obiectelor şi posibilitatea de a servi la bătaie.

"Utilizarea obiectelor poate fi făcută cu succes şi având alte proporţii ale mâinilor. Însă pentru ca mâna să poată manevra şi obiecte şi să poată forma şi un pumn folosit la lovire este nevoie de exact proporţia pe care o are la oameni", spun cercetătorii.

Aceştia cred că forma şi proporţiile mâinilor au evoluat aşa prin intermediul selecţiei sexuale. Oamenii primitivi care aveau succes în bătăile cu pumnii, eventual cu rivalii lor, se împerecheau mai des, copiii lor moştenindu-le trăsăturile.

Subiecte în articol: pumni metacarpiene palme evolutia umana