Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Miniaturizare din cauza atmosferei

Miniaturizare din cauza atmosferei

de Delia Zahareanu    |    10 Aug 2007   •   00:00
Miniaturizare din cauza atmosferei
Sursa foto: Dion Manastyrski/

Cum a fost posibil ca, in urmă cu milioane de ani, insectele să atingă dimensiuni extrem de mari in comparaţie cu cele pe care le au in prezent?

O echipă de cercetători americani, conduşi de doctorul Alexander Kaiser, din cadrul departamentului de fiziologie al catedrei de ştiinţe naturale de la Midwestern University, crede că au descoperit răspunsul. El rezidă in felul in care este construit aparatul respirator, specific pentru regnul insectelor. După ce au studiat in laborator un eşantion reprezentativ de găndaci şi muşte, oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că aparatul respirator este cel care limitează dimensiunea insectelor.

EXPLICAŢII. Deoarece nu au plămăni, ci un sistem de tuburi respiratorii care le impănzeşte intregul organism, transportănd oxigenul direct in celule, insectele nu pot avea dimensiuni mari in prezent, pentru că acest fapt ar insemna şi un sistem respirator ce depăşeşte capacitatea de adaptare a insectei. In trecut, dimensiunile mari se datorau concentraţiei de oxigen mari din atmosferă, aproximativ 31-35%, faţă de 20% in prezent, ceea ce le permitea arderi interne mai puternice, cu un sistem respirator mai mic. Ca atare corpul insectelor se putea dezvolta mult mai mult, după cum relatează Science Daily citănd cercetările conduse de Kaiser.

Subiecte în articol: zoom