Misiune îndrăzneaţă

0
Autor: Jurnalul National 20 Mar 2008 - 00:00

Naveta spaţială Cassini a reuşit să efectueze cel mai apropiat zbor de suprafaţa lunii lui Saturn, Enceladus, scrie Universe Today. Acest zbor a oferit oamenilor de ştiinţă noi informaţii despre jeturile asemănătoare gheizerelor descoperite acum trei ani pe emisfera sudică a lunii. În plus, această observare a evidenţiat şi diferenţele geologice majore dintre cei doi poli ai lui Enceladus, imaginile transmise pe Pământ de Cassini arătând o regiune a polului nordic plină de cratere foarte vechi. În opoziţie, polul sudic are regiuni cu cratere noi şi zone unde se află gheizerele active. Naveta spaţială a zburat la o distanţă de numai 50 de kilometri înălţime faţă de suprafaţa lui Enceladus, pe o distanţă de 20 de kilometri.  “Noile imagini ne arată în detaliu diferenţele dintre polul nordic şi cel sudic ale lunii, aceasta fiind o comparaţie importantă care ne ajută să cercetăm istoria geologică foarte complexă a lui Enceladus”, a spus Carolyn Porco, conducătoarea echipei care prelucrează imaginile transmise de naveta spaţială Cassini. Zborul a fost gândit de aşa natură încât să poată aduna cât mai multe informaţii ştiinţifice despre fenomenul de pe jumătatea sudică a lunii, astfel că naveta a zburat cu o viteză de 15 km/secundă printre particulele emanate de jeturile gheizerelor, pentru ca analizatorii navetei să poată obţine date precum densitatea, mărimea, compoziţia şi viteza particulelor.

Oamenii de ştiinţă studiază acum datele adunate de naveta spaţială în speranţa de a înţelege mediul unic al lui Enceladus şi cum a apărut posibilitatea formării acestor gheizere. Imaginile studiate până acum arată polul nordic al lunii plin de cratere vechi, având diferite dimensiuni, multe dintre ele fiind tăiate de crăpături aflate pe toată suprafaţa acestei regiuni de pe Enceladus. Cercetătorii speră ca viitoarele zboruri de cercetare ale navetei spaţiale Cassini să se apropie şi mai mult de suprafaţa lunii lui Saturn, prima misiune în apropierea ei, după aceasta, fiind planificată în luna august a acestui an, iar următoarea pe suprafaţa lui Enceladus fiind programată în octombrie 2008. Dacă în prezent Cassini este utilizată în cadrul zborurilor de cercetare a planetei Saturn şi a lunilor acesteia, printre misiunile încununate de succes din trecut ale acestei navete spaţiale se numără cercetarea în apropierea planetelor Venus şi Jupiter, în cazul celei din urmă fiind procesate mai bine de 26.000 de fotografii, şi descoperirea a trei noi luni ale lui Saturn în anul 2004.

20 MARTIE – ZIUA ECHINOCŢIULUI

Astăzi este ziua în care locuitorii din emisfera nordică intră oficial în primăvară, iar oamenii din emisfera sudică se bucură de prima zi de toamnă. Fenomenul poartă denumirea de echinocţiul de primăvară şi, respectiv, echinocţiul de toamnă. Concret, Soarele se află pe traiectoria Ecuatorului ceresc, trecând din emisfera australă a sferei cereşti în cea boreală. Pe cale de consecinţă, ziua de astăzi va fi egală cu noaptea trecută. Tot astăzi, în lumea-ntreagă se sărbătoreşte Ziua internaţională de combatere a insomniei.

MARTE, ACOPERITĂ CU GHEAŢĂ GROASĂ

Cantităţi uriaşe de gheaţă au fost descoperite pe suprafaţa planetei Mar­te, la distanţe mari de zonele po­lare, au anunţat oamenii de ştiinţă ame­ricani, reuniţi săptămâna trecută la o conferinţă în oraşul Houston, din statul american Texas. Gheaţa a fost găsită în structuri geologice distincte, groase de sute de metri, informează BBC. Experimentul Sharad, efectuat de sonda spaţială Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), a constat în tri­miterea către suprafaţa planetei Mar­te a unor impulsuri de unde radio şi analizarea intervalului de timp şi a puterii undelor la “întoarcerea” lor către sondă.

NASA ANGAJEAZå EXPERŢI

Agenţia Spaţială Americană (NASA) şi-a anunţat disponibilitatea de a angaja specialişti pentru Proiectul Supersonic. Directoratul Misiunii de Cercetare Aeronautică al NASA a prezentat recent proiectul intitulat “Oportunităţi de cerceare în aeronautică 2008”, document în care cei in­te­resaţi pot afla dacă sunt compatibili cu cerinţele agenţiei spaţiale americane. Scopurile Proiectului Supersonic se referă la provocările tehnice legate de zborurile supersonice şi la dezvoltarea unor tehnologii necesare construirii viitoarelor sisteme care să permită efectuarea unor misiuni de amploare pentru explorarea planetelor.

PARTICULELE INVIZIBILE DIN JURUL NOSTRU

Un studiu efectuat de Agenţia Spaţială Americană (NASA) relevă faptul că, la puţin timp după producerea Big Bang-ului, ciudate particule invizi­bile emise de Soare, care poartă denumirea de neutrini, formau circa 10% din conformaţia Universului. O probă NASA, lansată special pentru a evalua vârsta Universului prin măsurarea ce­lei mai vechi lumini din Univers, a făcut aceste dezvăluiri, informează BBC.

CĂLĂTORII SPAŢIALE CU NAVE SCIENCE-FICTION