Jurnalul.ro Tech Ştiinţă DESCOPERIRE INCREDIBILĂ. Care sunt bolile moderne, moştenite de la oamenii de Neanderthal

02 Feb 2014   •   14:24

Materialul genetic transmis de oamenii de Neanderthal care s-au împerecheat cu strămoşii oamenilor moderni ar fi responsabil pentru mai multe afecţiuni întâlnite şi azi, precum diabetul zaharat de tip 2, lupusul sau ciroza biliară, se arată într-un studiu al Universităţii Harvard.

Cercetătorii cred că între doi şi patru la sută din genomul europenilor şi al asiaticilor este moştenit de la oamenii de Neanderthal, care au trăit pe aceste continente simultan cu Homo sapiens, până acum 30.000 de ani.

Oamenii care trăiesc în Africa subsahariană, ai căror strămoşi nu au migrat pe alte continente, nu au aceste gene.

Cercetătorii de la Harvard au comparat genele extrase din osul unui om de Neanderthal care a trăit acum 50.000 de ani cu genele a 846 de persoane cu origini europene şi asiatice şi cu ale 176 de persoane din Africa subsahariană.

Aceştia au descoperit că oamenii moderni au păstrat de la oamenii de Neanderthal doar gene specifice, care reglează formarea părului sau a pielii. Acest lucru sugerează că genele oamenilor de Neanderthal, care se adaptaseră deja climei reci din Asia şi Europa, în perioada glaciară, i-au ajutat pe nou-sosiţii Homo sapiens, cu rădăcini africane, să facă mai bine faţă frigului.

De exemplu, genele moştenite de la oamenii de Neanderthal duc la formarea unui anumit tip de cheratină - substanţă întâlnită în păr, unghii şi piele - care ajută la întărirea acestora.

Pe lângă lucrurile utile, însă, de la aceşti "verişori îndepărtaţi" oamenii moderni au mai moştenit şi genele care produc sau cresc riscul de diabet zaharat de tip 2, lupus, ciroză biliară sau boala Crohn (care duce la iritarea colonului).

Alte gene moştenite de la oamenii de Neanderthal sunt cele care predispun oamenii la depresie sau dependenţe.

Întrebat dacă şi oamenii de Neanderthal sufereau de aceste boli sau doar când au fost moştenite de Homo sapiens genele au avut efecte negative, Sriram Sankararaman, unul dintre autorii studiului, spune nu se poate şti, încă.

Regiuni ale genomului uman care nu au fost îmbogăţite deloc cu gene ale oamenilor de Neanderthal sunt cele responsabile cu reproducerea sau limbajul, mai arată studiul.

Mai multe amanunte pe www.3dots.ro