Jurnalul.ro Tech Ştiinţă O ciupercă modificată genetic provoacă "prăbuşirea" populaţiilor de ţânţari (studiu)

31 Mai 2019   •   16:56

O ciupercă modificată genetic pentru a produce venin de păianjen ucide cu rapiditate populaţiile de ţânţari care transmit malaria, sugerează autorii unui studiu publicat în revista Science, informează vineri PA.

Cercetători de la Universitatea Maryland din Statele Unite şi experţi din Burkina Faso au aplicat noul agent patogen pe o coală de hârtie, ce a fost expusă într-un laborator care reproduce un sat african.

Metoda a avut succes şi a determinat o reducere a populaţiilor de ţânţari cu peste 99%, potrivit autorilor acestui studiu, publicat în revista Science.

"Niciun control transgenic al malariei nu a ajuns atât de departe pe drumul ce duce spre testarea propriu-zisă pe teren", a declarat Brian Lovett, cercetător la Universitatea Maryland.

"Acest studiu reprezintă un mare pas înainte şi stabileşte un precedent, pentru ca noua metodă - dar şi alte metode transgenice - să poată să meargă mai departe în această direcţie", a adăugat cercetătorul american.

Oamenii de ştiinţă au modificat genetic o ciupercă ce apare în mod natural în mediul înconjurător, pentru a transmite ţânţarilor toxina menţionată.

Toxina, un insecticid denumit Hybrid, este extrasă din veninul păianjenului-cu-pânză-pâlnie, care trăieşte în regiunea Blue Mountains din Australia.

Ciuperca a fost apoi testată într-o reproducere a unui sat din Burkina Faso, o ţară din Africa de Vest, într-o structură denumită "MosquitoSphere" - ce includea plante, colibe, mici bazine cu apă şi o sursă de hrană pentru ţânţari.

"Simpla aplicare a ciupercii transgenice pe o coală de hârtie pe care am agăţat-o apoi pe un perete în cadrul studiului nostru a determinat prăbuşirea populaţiilor de ţânţari în doar 45 de zile. Şi ea este la fel de eficientă pentru uciderea ţânţarilor rezistenţi la insecticide, cât şi a celor non-rezistenţi", a explicat profesorul Lovett.

Potrivit autorilor studiului, ciuperca nu este dăunătoare pentru albine şi alte insecte.

Peste 400.000 de oameni mor în fiecare an din cauza malariei, potrivit statisticilor publicate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS). AGERPRES