Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Oamenii de ştiinţă au aflat ce culoare avea un fluture care a trăit în urmă cu 200 de milioane de ani

12 Apr 2018   •   21:00

O echipă de oameni de ştiinţă a reuşit să determine culoarea aripilor unui fluture străvechi. Aceasta este pentru prima oară când cercetătorii au identificat culoarea unei insecte care a trăit în urmă cu 200 de milioane de ani, relatează UPI.

Culoarea aripii unui fluture este determinată de tiparele de dispersie ale frecvenţelor, care face ca unele lungimi de undă să fie absorbite, iar altele să fie reflectate. Spre deosebire de pigmenţi, care pot supravieţui milioane de ani, culorile structurale sunt mai dificil de identificat în cazul fosilelor străvechi.

O echipă internaţională de cercetători a utilizat o combinaţie de tehnici avansate de imagistică pentru a dezvălui ultrastructurile - arhitectura celulelor vizibile prin tehnici de mărire - pe suprafaţa aripii fosilizate. Cercetătorii au utilizat modelarea optică pentru a interpreta modelele structurale şi pentru a caracteriza proprietăţile optice ale aripii.

Rezultatele, publicate miercuri în revista Science Advances, marchează cele mai timpurii dovezi ale culorilor structurale printre fosilele de insecte.

Ultrastructurile identificate prin noua cercetare au relevat un tipar de culoare aproape identic cu cele găsite la mai multe specii din superfamilia Micropterigidae, cea mai primitivă familie de lepidoptere, ordinul de insecte care include fluturi şi molii.

Potrivit noului studiu, aripile fluturelui străvechi ar fi prezentat o gamă de nuanţe metalice, asemănătoare celor prezente la multe dintre rudele sale din familia Micropterigidae.

''Aceste descoperiri au implicaţii mai largi'', a declarat în cadrul unui comunicat Wang Bo, profesor la Institutul de Geologie şi Paleontologie din Nanjing.

Aceste dovezi privind culorile structurale în rândul speciilor de lepidoptere arhaice sugerează că diversificarea modelelor de nuanţe în rândul moliilor şi fluturilor ar fi început mai devreme decât s-a crezut anterior. Prin urmare, oamenii de ştiinţă ar putea fi nevoiţi să reconsidere modelele privind evoluţia culorilor structurale în rândul lepidopterelor, se mai arată în concluziile noii cercetări.AGERPRES/