Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Asteroidul-tigara este acoperit cu un înveliş protector

Asteroidul-tigara este acoperit cu un înveliş protector

19 Dec 2017   •   18:41
Asteroidul-tigara este acoperit cu un înveliş protector

Oumuamua, bizarul corp ceresc teluric ce are forma unui trabuc şi care provine dintr-un alt sistem stelar, este protejat de un înveliş compus dintr-un material organic bogat în carbon, au anunţat luni astronomii care monitorizează traiectoria acestui asteroid ce a fost detectat recent.

Corpul ceresc, al cărui nume înseamnă "mesager" în limba hawaiană, a fost detectat pe 19 octombrie de telescopul Pan-STARRS1 amplasat în Hawaii. La trecerea pe lângă Soare, Oumuamua nu a prezentat niciun semn de activitate cometară. Cometele sunt compuse din gheaţă, materiale organice şi roci. Orbita lor este eliptică şi, atunci când ele se apropie de Soare, gheaţa din structura lor se transformă în gaze. Amestecul de gaze şi praf ejectat în spaţiu formează "coama" cometei.

În ceea ce îi priveşte, asteroizii sunt alcătuiţi din roci sau din metale. Într-un studiu publicat în revista Nature pe 20 noiembrie, cercetătorii au estimat că Oumuamua este un asteroid ce are o lungime de 400 de metri şi o lăţime de doar 40 de metri. El ar fi putut fi ejectat de steaua lui gazdă în timpul unor evenimente haotice produse în urmă cu câteva miliarde de ani.

Oumuamua a fost clasificat ca un asteroid interstelar şi a primit denumirea ştiinţifică 1I/2017 U1 (I reprezintă marca pentru termenul "interstelar"). Un studiu publicat în Nature Astronomy estimeaza că acest obiect ceresc ar putea avea un nucleu îngheţat, fiind, totodata, acoperit de un înveliş protector cu grosimea de cel puţin 50 de centimetri, alcătuit dintr-un material organic bogat în carbon.

"Acel înveliş izolant ar fi putut să se formeze prin reacţii dintre suprafaţa originală a obiectului (alcătuit dintr-un material bogat în gheaţă şi în carbon) şi bombardarea cu raze cosmice timp de milioane sau chiar miliarde de ani", a explicat pentru AFP Alan Fitzsimmons, cercetător la Universitatea Queen's din Belfast.

Acest înveliş ar putea să protejeze interiorul încă bogat în gheaţă al acestui obiect cosmic de evaporarea care ar fi trebuit să se producă în timpul apropierii de Soare. "O compoziţie internă îngheţată nu poate fi deci exclusă", în pofida absenţei oricărei forme de activitate atunci când corpul cosmic a trecut pe lângă Soare, au afirmat autorii noului studiu.

Subiecte în articol: Oumuamua asteroid invelis