Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Planetologii au aflat vârsta Lunii! La ce concluzie au ajuns cercetătorii francezi, germani şi americani (VIDEO)

03 Apr 2014   •   11:39

O echipă internaţională de planetologi apreciază că Luna s-a format la 95 de milioane de ani după începutul sistemului nostru solar, pe baza unui nou 'ceas' descris miercuri în revista Nature.

Sistemul solar s-a format acum 4,56 miliarde de ani şi, după modelul acceptat astăzi, Luna a apărut când Pământul, şi el de-abia format, s-a ciocnit cu o altă planetă de mărimea lui Marte, relatează AFP, citată de Agerpres. Fragmentele rezultate din coliziune s-au reacumulat, formând Luna. Impactul a declanşat şi începutul ultimului act al formării nucleului Terrei.

Mai multe date fuseseră propuse pentru acest eveniment, pe baza măsurării izotopilor radioactivi: una din variante este că Luna s-a format la numai 30 milioane de ani după naşterea sistemului solar, altele situând evenimentul mai târziu, la 50-100 milioane de ani după apariţia acestuia.

O echipă de planetologi francezi, germani şi americani, condusă de Seth Jacobson şi Alessandro Morbidelli, de la Observatorul de pe Coasta de Azur (Nisa), a folosit o altă metodă pentru a încerca să afle vârsta Lunii, bazată pe simulări numerice şi compoziţia chimică a mantalei Pământului (strat între nucleu şi scoarţa terestră). Oamenii de ştiinţă au descoperit 'o relaţie între perioada când s-a produs coliziunea în urma căreia s-a format Luna şi cantitatea de material care a ajuns pe Pământ după acea ciocnire', arată Observatorul într-un comunicat.

Această legătură este 'un adevărat ceas pentru datarea evenimentului care a dus la formarea Lunii', se mai spune în comunicat. Noul ceas plasează naşterea Lunii la 95 milioane de ani (+/- 32 milioane de ani) după apariţia sistemului solar. El mai confirmă că Pământul este 'planeta căreia i-a trebuit cel mai mult timp să se formeze din sistemul nostru solar', a precizat Alessandro Morbidelli.