Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Şase cercetători au simulat un an petrecut pe Marte

Şase cercetători au simulat un an petrecut pe Marte

30 Aug 2016   •   19:30
Şase cercetători au simulat un an petrecut pe Marte

Şase oameni de ştiinţă au petrecut un an închişi într-un dom situat la 2.500 de metri deasupra nivelului mării, pe vulcanul Mauna Loa, din Hawaii, în care au fost simulate condiţiile în care astronauţii ar trăi dacă ar face tabăra pe planeta Marte. Experimentul, cel mai lung de acest fel, a avut scopul de a testa relaţiile dintre membrii echipajului şi felul în care fac faţă condiţiilor de izolare. Este o cercetare importantă înainte de eventualele misiuni umane pe Marte.

Experimentul, organizat de NASA în colaborare cu Universitatea din Hawaii, a căutat să determine dacă membrii unui echipaj se pot înţelege în condiţiile în care nu pot avea parte de intimitate şi sunt nevoiţi să stea împreună într-un spaţiu foarte mic. Doar drumul dus-întors spre Marte ar dura cel puţin un an, cu tehnologia actuală.

"Experimentul ne-a ajutat enorm pentru a putea înţelege cum pot lucra împreună oamenii aflaţi în diferite misiuni şi ce calităţi umane sunt necesare în zborul spaţial sau în misiunile de colonizare", a declarat unul dintre coordonatorii experimentului, Tristan Bassingthwaighte. "Suntem mândri că am putut ajuta NASA să înţeleagă efectele misiunilor de lungă durată asupra echipajului", a declarat şi profesoara Kim Binsted, de la Universitatea din Hawaii.

Cei şase oameni care au fost supuşi experimentului nu au putut ieşi din dom decât în costume spaţiale. Timp de un an nu au respirat decât aerul din domul de 11 metri în diametru, s-au hrănit cu raţiile puse la dispoziţia lor înainte de începerea misiunii şi au simulat expediţii de explorare, solul vulcanului fiind similar ca aspect cu cel de pe Marte. Grupul a fost format dintr-un astrobiolog francez, un fizician german şi patru americani – un pilot, un arhitect, un medic care este şi jurnalist şi un geolog.

"Vă pot spune impresia mea personală, anume că o misiune pe Marte în viitorul apropiat ar putea fi un succes. Cred că am arătat că obstacolele tehnologice şi psihologice pot fi depăşite", a declarat francezul din echipaj, Cyprien Verseux.

În misiunile din afara domului, echipajul a folosit o mini-seră pentru a extrage apa din solul foarte uscal al vulcanului. "Faptul că am arătat să obţinem apă aici, înseamnă că metoda ar funcţiona şi pe Marte", a spus la rândul ei, germanca Christiane Heinicke.

Coordonatoarea programului, Kim Binsted, spune că la ieşirea din dom, cei şase oameni de ştiinţă au cerut, în primul rând, să mănânce alimente proaspete, următoarea dorinţă fiind să coboare de pe vulcan pentru a face o baie în ocean.

O misiune cu oameni pe Marte este plănuită de NASA pentru 2030. Cea mai mare problemă tehnică este găsirea unei modalităţi de a aduce echipajul înapoi pe Pământ, pentru acest lucru fiind nevoie ca un rezervor de combustibil să fie cărat până la planeta vecină

Cei şase membri ai echipajului s-au plâns de lipsa intimităţii şi hrana la conservă.

Subiecte în articol: marte planeta marte