Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Speranţă sau distrugere?

Speranţă sau distrugere?

de Alexandra Zotta    |    21 Iun 2008   •   00:00

Razele gamma sînt elementul-cheie al unuia dintre cele mai populare filme de la Hollywood. Se pare că, în urma unei explozii de raze, Bruce Banner se transformă în Incredibilul Hulk.

Asemeni lui, razele gamma pot încheia în cîteva secunde existenţa unei lumi. Ce sînt razele gamma şi ce pot face ele cu adevărat?

Razele gamma sînt forma de lumină cu cea mai mare energie. De obicei descriem lumina ca opusă a întunericului. Totuşi, mare parte a luminii este invizibilă ochiului uman, iar curcubeul luminii vizibile cu care sîntem obişnuiţi nu este decît o parte a spectrului electromagnetic. Ceea ce leagă toate formele de lumină este faptul că toate sînt unde, iar ceea ce le deosebeşte este lungimea de undă. După capătul roşu al curcubeului, unde lungimile de undă se măresc, se află razele infraroşii, microundele şi undele radio, care pot ajunge la cîteva sute de kilometri, iar după cel violet, unde lungimile de undă sînt mai mici, se găsesc razele X şi razele gamma, unele cu o lungime de undă de o milionime dintr-un nanometru. Energia luminii este invers proporţională cu lungimea de undă, astfel că razele gamma acumulează de 10.000 de ori mai multă energie decît lumina vizibilă.

Revenind la subiectul filmului hollywoodian, este neclar cum supravieţuieşte Bruce Banner acestei transformări. Aşa cum dozele mari de raze X sînt letale, şi o explozie de raze gamma ar omorî un om. Razele gamma pot lovi electronii din jur asemeni unei bile de bowling care loveşte popicele, explică editorialistul site-ului LiveScience.com. Aceste particule încărcate pot întrerupe atunci orice legătură chimică întîlnesc, distrugînd delicatul mecanism chimic al celulei şi generînd fragmente moleculare cu rol de toxine.

Telescopul cu raze gamma GLAST, lansat în spaţiu de NASA pe data de 11 iunie, este primul observator care va supraveghea întreaga boltă cerească în fiecare zi, cu o sensibilitate fără precedent. GLAST va putea oferi indicii cercetătorilor despre exploziile misterioase de raze gamma, care pot dezlănţui, într-o perioadă de la cîteva milisecunde pînă la un minut, atîta energie cîtă a emis Soarele în întreaga sa viaţă de zece miliarde de ani. Nici Europa nu este mai prejos. În cooperare cu Rusia şi Statele Unite, Agenţia Spaţială Europeană (ESA) a lansat pe orbită, în 2002, Laboratorul Internaţional de Astrofizică cu Raze Gamma (INTEGRAL).

Razele gamma iau naştere în urma celor mai violente evenimente din Univers, cum ar fi, de exemplu, moartea unei stele. Aşa cum Incredibilul Hulk este “cel mai puternic om existent”, aşa cum el însuşi se descrie, şi exploziile de raze gamma sînt cele mai puternice cunoscute pînă în prezent. Cercetătorii au descoperit anul acesta o aşa-numită “stea a morţii”, o spirală care poate exploda oricînd în următoarele cîteva mii de ani şi a cărei explozie ar putea spulbera lumi de la distanţe de mii de ani-lumină. Spirala se găseşte în constelaţia Săgetător şi găzduieşte două stele masive care într-o zi vor exploda, transformîndu-se în supernove, iar o asemenea explozie emite o rază gamma intensă în direcţia Pămîntului. Din moment ce explozia iniţială se deplasează cu viteza luminii, nu poate exista nici un fel de avertizare în legătură cu eventuala catastrofă. Acesta este singurul obiect descoperit pînă acum în Univers care ar putea ameninţa Terra cu dispariţia vieţii. Nu se ştie cu siguranţă dacă această spirală va putea emite raze gamma destul de puternice şi dacă da, acestea ar putea trece cu uşurinţă pe lîngă Pămînt. Cercetătorii ne îndeamnă totuşi să nu intrăm în panică şi să ne facem mai multe griji în ceea ce priveşte încălzirea globală, care ar putea duce mai degrabă la dispariţia vieţii.

Subiecte în articol: special razele sînt raze gamma