Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Tot mai multe exoplanete

Tot mai multe exoplanete

02 Aug 2008   •   00:00

Agenţia Spaţială Europeană a anunţat descoperirea unei planete de mărimi impresionabile şi comparabile cu cele ale lui Jupiter.

Agenţia Spaţială Europeană (ESA) a anunţat descoperirea unei planete de mărimi impresionabile şi comparabile cu cele ale lui Jupiter. Corpul ceresc se află la o distanţă de circa 3.000 de ani-lumină de sistemul nostru solar, în constelaţia Monoceros (Unicorn). Potrivit publicaţiilor de specialitate, planeta CoRoT-Exo-4b, descoperită de telescopul CoRoT al ESA, este gazoasă, avînd o compoziţie similară celei a planetei Jupiter. O echipă de oameni de ştiinţă francezi de la Agenţia spaţială CNES, în colaborare cu specialişti omologi din Austria, Belgia, Germania, Spania şi Brazilia, a reuşit să facă această descoperire în urma unei misiuni ambiţioase care a durat aproximativ doi ani de zile. Ei au montat pe orbita Pămîntului, la o altitudine de aproximativ 900 de kilometri, un satelit care măsoară variaţiile infime de luminozitate ale 120.000 de stele şi care studiază zeci de corpuri cereşti gazoase care se învîrt rapid, în cîteva zile terestre, în jurul propriilor stele.

Cercetătorii nu exclud acum construirea unei navete spaţiale care să poată parcurge cu uşurinţă cei trei mii de ani-lumină pentru a analiza îndeaproape fastuoasa planetă şi steaua acesteia. Misiunea spaţială CoRoT, iniţiată în 2006, a avut ca scop identificarea unor planete noi în afara sistemului nostru solar. Detaliile legate de acest proiect au fost prezentate, la înce­putul acestei săptămîni, la Universitatea din Saint Andrews, din Marea Britanie. “În mai puţin de 15 ani, numărul planetelor care orbitează alte stele în afară de Soare a crescut de la zero la peste 300”, a declarat Martin Dominik pentru publicaţia online Space.com, astronom la Universitatea din Saint Andrews.

Prima exoplanetă (corp ceresc extrasolar, gazos, foarte cald şi mult mai mare decît Jupiter) descoperită de satelitul CoRoT şi numită CoRoT-Exo-1b are un diametru impresionant: între 200.000 şi 250.000 de kilometri, de aproximativ 1,5 ori mai mare decît cel al lui Jupiter. Potrivit informaţiilor analizate la sol, această planetă gigant orbitează în jurul unei stele asemănătoarea cu Soarele, dar mai mică decît el. Deşi misiunea CoRoT trebuia să identifice planetele de dimensiuni reduse din spaţiul extrasolar, echipa mixtă de specialişti se poate mîndri cu cel puţin două realizări impresionante. CoRoT-Exo-1b este o exoplanetă din categoria corpurilor aşa-numite “planete de tip Jupiter cald”, gazoase şi supraîncălzite, dat fiind că se află la distanţe foarte mici de stele lor.

Una dintre cele mai mari planete extrasolare a fost denumită TrES-4 şi este localizată în constelaţia Hercule. TrES-4 este foarte fierbinte şi are dimensiuni atît de mari încît dimensiunea sa este dificil de explicat utilizînd doar modelele curente de cercetare ale planetelor gigant, susţin experţii citaţi de presa română.

În urmă cu doi ani, oamenii de ştiinţă francezi au anunţat descoperirea unei exoplanete asemănătoare cu Terra. Denumit OGLE 2005 BLG 390Lb, acest corp ceresc se află la aproximativ 25.000 de ani-lumină de sistemul nostru solar, este solidă – formată cel mai probabil din roci şi gheaţă – şi are o masă de circa cinci ori mai mare decît cea a Terrei.

Efecte magnetice ale aurorelor

Oamenii de ştiinţă au aflat secretul luminozităţii aurorelor boreale şi australe. Folosindu-se de mai multe studii efectuate de sateliţii NASA, cercetătorii, preocupaţi de unul dintre cele mai interesante spectacole ale naturii, au descoperit modalitatea prin care aurorele capătă culorile verde, roşu şi purpuriu: exploziile de energie magnetică apărute la o treime din distanţa dintre Pămînt şi Lună produc aceste palete coloristice, informează website-ul Space.com, preluat de agenţiile europene de ştiri. Acest proces se numeşte “recunoaştere magnetică” şi a fost descoperit de sateliţii Themis şi de o reţea de observatoare din Canada şi Alaska.

50 de ani de NASA

La 29 iulie, Agenţia Spaţială Ame­ricană (NASA) a împlinit 50 de ani de activitate. Decizia creării unei agenţii responsabile cu programul spaţial şi cu cercetarea aerospaţială civilă şi mi­litară în SUA a survenit în 1958, la un an de la lansarea de către URSS a primului satelit artificial (Sputnik 1). În urmă cu o ju­mă­tate de secol, pre­şe­dintele SUA Dwight D. Eisenhower a aprobat actul de înfiinţare al NASA. Activita­tea propriu-zisă a agenţiei a început abia la 1 octombrie 1958, o dată cu lansarea programului Mercury. Răz­boiul Rece a ajutat practic Statele Unite să intre într-o cursă spa­ţială ambiţioasă cu Uniunea Sovietică.

Satelitul geamantan

Experţii canadieni au construit un satelit de dimensiuni reduse pentru a putea observa asteroidul Armaggedon. Satelitul cît un geamantan, numit NEOSSat, este dotat cu un telescop de 15 centimetri diametru şi cîntăreşte în jur de 65 de kilograme. Mini-satelitul va ţine totodată sub observaţie traficul de sateliţi americani şi canadieni din jurul Terrei. Misiunea lui va începe în anul 2010 şi va costa aproximativ 12 milioane de dolari.

Probe de gheaţă

Sonda spaţială Phoenix a NASA încearcă să preleveze mostre de ghea­ţă de pe suprafaţa planetei Marte. După o serie de probleme înregistrate săptămîna trecută, cauzate de solul dur al planetei roşii, naveta şi-a reluat misiunea la începutul acestei săptă­mîni. Misiunea de cercetare a sondei Phoenix pe Marte, în zona Polului Nord, a demarat cu succes în urmă cu două luni.

Stea neobservată în galaxia noastră

Astronomii au descoperit, în galaxia Căii Lactee, o stea care a explodat, scăpînd observaţiei privi­ri­lor obişnuite ale observatorilor cerului. Cercetătorii arată că lumina pu­ternică a stelei a fost, mai mult ca sigur, observată cu ochiul liber, dar nimeni nu a spus absolut nimic pînă cînd un telescop al Agenţiei Spaţiale Europene a înregistrat apariţia bruscă a unor raze X cosmice. Deşi explozia a în­ceput în urmă cu aproximativ 10 luni, răspîndirea acestor raze are loc abia acum din cauza norului de praf stelar creat în timpul exploziei.

Pregătiri pentru călătoria în spaţiu

Miliardarul britanic Richard Branson şi inginerul american Burt Rutan au prezentat la începutul acestei săp­tămîni versiunea finală a avionului care va transporta în spaţiu, începînd din 2010, navetele destinate zborurilor turistice care vor fi organizate de compania Virgin Ga­lactic. Prima aeronavă WhiteKnightTwo (WK2), bo­tezată “Eye” (“Ochiul” - n.r.) în onoarea mamei lui Branson, a fost prezentată publicului într-un hangar al aeroportului Mojave din California. WK2 “este cel mai mare vehicul din lume realizat din compozite”, susţine un responsabil al Virgin Galactic, adău­gînd că anvergura aparatului este de 43 de metri, avionul putînd zbura la o altitudine de 15,2 kilometri.

Subiecte în articol: spatiul cosmic