Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Un telescop NASA a descoperit două exoplanete

Un telescop NASA a descoperit două exoplanete

21 Sep 2018   •   10:09
Un telescop NASA a descoperit două exoplanete

Un telescop orbital construit de NASA pentru a detecta planete aflate în afara Sistemului Solar a descoperit în această săptămână două exoplanete îndepărtate, la doar cinci luni după ce a fost lansat de la baza spaţială Cape Canaveral din Florida, au anunţat joi oficialii americani.

Telescopul TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) a descoperit două planete uriaşe şi fierbinţi, ce pot fi incluse în categoriile "super-Terra" şi "Terra fierbinte". Ele au fost detectate în sisteme solare aflate la o distanţă de cel puţin 49 de ani-lumină şi reprezintă primele descoperiri realizate de TESS, care a fost lansat pe orbită în luna aprilie.

TESS se află într-o misiune de doi ani, realizată cu un buget de 337 de milioane de dolari şi concepută pentru a extinde catalogul de exoplanete cunoscute de astronomi. Deşi cele două planete sunt prea fierbinţi pentru a întreţine viaţa, Sara Seager, director-adjunct al misiunii TESS, se aşteaptă ca telescopul american să facă în viitorul apropiat multe alte descoperiri de acest fel.

"Va trebui să aşteptăm şi să vedem ce altceva va mai descoperi TESS. Ştim deja că planetele se află acolo, pretutindeni pe cerul nocturn, aşteptând doar să fie descoperite", a declarat Sara Seager. TESS a fost conceput pentru a continua activitatea predecesorului său, telescopul spaţial Kepler, care a descoperit cea mai mare parte din grupul de 3.700 de exoplanete documentate în ultimii 20 de ani şi care va rămâne în curând fără carburant.

Specialiştii de la NASA se aşteaptă să descopere câteva mii de exoplanete, iar unele dintre ele ar putea avea mărimi comparabile cu cea a Terrei sau ar putea fi din categoria "super-Terra" - planete cu diametre de cel mult două ori mai mari decât cel al Pământului.

Acestea prezintă cele mai mari şanse de a avea suprafeţe telurice şi oceanice şi, de aceea, sunt considerate cele mai bune candidate pentru a permite evoluţia vieţii. Specialiştii speră că TESS va descoperi cel puţin 100 de exoplanete telurice, iar acestea vor putea fi studiate de specialiştii din cel mai nou domeniu al astronomiei.

Cercetătorii de la MIT (Massachusetts Institute of Technology) au anunţat miercuri descoperirea lui Pi Mensae c, o planetă din clasa "super-Terra" aflată la o distanţă de 60 de ani-lumină, ce parcurge o orbită completă în jurul stelei sale în 6,3 zile. Descoperirea lui LHS 3844 b, o planetă din clasa "Terra fierbinte", aflată la 49 de ani-lumină şi care orbitează steaua sa la fiecare 11 ore, a fost anunţată joi.

Pi Mensae c ar putea avea o suprafaţă solidă sau ar putea fi o planetă acoperită cu apă, în contextul în care structura unor astfel de planete este adeseori mixtă, a spus Martin Spill, cercetător la NASA şi participant la misiunea TESS, într-un interviu telefonic.

Cea mai recentă descoperire, anunţată joi, va trebui să fie revizuită de alţi cercetători, însă ea oferă deja baza pe care vor putea fi realizate studii suplimentare. Echipat cu patru camere speciale, TESS foloseşte o metodă de detecţie denumită "fotometrie de tranzit", care monitorizează scăderile periodice şi repetitive ale luminozităţii vizibile provenind de la anumite stele, provocate de trecerea - tranzitul - unor planete prin faţa lor. AGERPRES