Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Undă tractoare în stilul Star Trek, dezvoltată de oamenii de ştiinţă

Undă tractoare în stilul Star Trek, dezvoltată de oamenii de ştiinţă

26 Ian 2013   •   00:24
Undă tractoare în stilul Star Trek, dezvoltată de oamenii de ştiinţă

O undă tractoare, aşa cum o ştim din popularul serial Star Trek, a fost dezvoltată de oamenii de ştiinţă de la Universitatea St. Andrews, conduşi de doctorul Tomas Cizmar. Unda nu are totuşi puterea celor din filmele SF, însă cercetătroii speră că va putea fi folosită cu succes în medicină, la atragerea diferitelor celule dintr-un amestec.

În 2011, cercetătorii din China şi Hong Kong au demonstrat teoretic că unda poate fi realizată din raze laser de o anumită formă, în timp ce NASA finanţează un studiu pentru ca această metodă să fie testată în spaţiu (însă pe particule microscopice, nu pe nave spaţiale).

Doctorul Tomas Cizmar, cercetător al Şcolii de Medicină de la Universitatea St Andrews, spune că unda tractoare dezvoltată aici are un potenţial uriaş în medicină.

"Aplicaţiile practice sunt foarte diverse. Unda tractoare este foarte selectivă când vine vorba de particulele asupra cărora acţionează, deci poţi alege particule specifice dintr-un amestec. Am putea folosi unda, de exemplu, pentru a separa celulele albe din sânge", spune doctorul Cizmar.

De regulă, particulele microscopice lovite de o rază de lumină sunt deplasate şi propulsate în direcţia în care circulă fotonii. Tehnica dezvoltată de echipa doctorului Cizmar a descoperit, însă, că forţa care deplasează particulele poate fi inversată, în aşa fel încât acestea să fie atrase spre sursa de lumină, nu îndepărtate.

Prima menţionare a unei unde tractoare în domeniul SF a fost în povestirea autorului american E.E. Smith "The Skylark of Space", din 1928. Povestea descria o aşa zisă "undă atractoare".

Ideea a fost folosită intens în serialele din seria Star Trek, în care o undă tractoare era folosită pentru a remorca navele spaţiale care nu se mai puteau deplasa autonom sau diferite obiecte care pluteau liber în spaţiu.

Doctorul Cizmar spune, însă, că unda tractoare dezvoltată prin metoda sa nu va putea replica performanţele din Star Trek.

"Această metodă presupune un transfer de energie. La nivel microscopic este OK, dar la scară macroscopică ar fi probleme mari. Obiectul tractat ar fi supus unei cantităţi enorme de căldură. Deci a tracta o navă spaţială este exclus".