Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Veriga lipsă, la muzeu

Veriga lipsă, la muzeu

20 Mai 2009   •   00:00
Veriga lipsă, la muzeu
Sursa foto: MARIO TAMA/GETTY IMAGES NORTH AMERICA

Muzeul de Istorie Naturală din New York a expus scheletul fosilizat al unei maimuţe pe care oamenii de ştiinţă o consideră veriga lipsă care leagă oamenii de mamifere.

Este vorba de o maimuţă-lemur care trăia pe Pământ în urmă cu aproximativ 47 de milioane de ani şi care avea osul gleznei şi călcâiul similare cu cele de la om, degetul mare era opozabil şi avea unghii, nu gheare. Rămăşiţele pământeşti ale animalului au fost descoperite de un colecţionar amator în 1983 într-o carieră din regiunea germană Messel.

Jorn Hurum, paleontologul norvegian care a coordonat echipa de cercetători ce au analizat fosila în ultimii doi ani, a declarat că scheletul seamănă cu acela al unui strămoş timpuriu al omului, dar nu pare să fie un strămoş direct. "Nu avem de-a face aici cu stră-stră-stră-bunica noastră, ci mai degrabă cu o stră-stră-stră-mătuşă", a declarat Jens Franzen de la Senckenberg Research Institute din Frankfurt, după ce această fosilă a fost expusă la New York, la American Museum of Natural History.

Cercetătorii sunt de părere că acest animal ar putea fi o rudă apropiată a strămoşului comun dintre primate şi oameni. Potrivit paleontologilor citaţi de Reuters, acesta este cel mai bine conservat schelet al unei primate preistorice, singura parte care lipseşte fiind o bucată din picior mai jos de genunchi, iar oamenii de ştiinţă susţin că aceste fosile îi vor ajuta să afle mai multe informaţii despre primele stadii de evoluţie a primatelor.

Primata avea o lungime de 60 de centimetri de la nas până în vârful cozii şi era o femelă care a murit înainte de a naşte pentru prima oară. Cercetătorii au denumit-o Darwinius masillae, în onoarea lui Charles Darwin, părintele Teoriei evoluţioniste, însă au poreclit-o Ida. Fosila s-a aflat, până în 2006, într-o colecţie. Ulterior, ea a fost vândută paleontologului John Hurum şi Universităţii din Oslo.

Subiecte în articol: descoperiri