Jurnalul.ro Tech Ştiinţă "Zeiţa" dispărută

"Zeiţa" dispărută

de Delia Zahareanu    |    10 Aug 2007   •   00:00
"Zeiţa" dispărută
Sursa foto: AFP/

După şase săptămăni de căutări frenetice şi de studii indelungate asupra populaţiei de delfini de apă dulce din apele fluviului chinez Yangtze, cercetătorii au ajuns la o concluzie funestă. Nici un exemplar din această specie nu mai există la ora actuală.

Miturile chinezeşti il numeau "baiji", "zeiţa fluviului". Cu botul său prelung şi cu aripioara dorsală plasată in apropierea cozii, delfinul de apă dulce din fluviul Yangtze a zburdat prin valurile sale timp de 20 de milioane de ani. Pănă anul acesta, care, probabil, va fi consemnat ca anul dispariţiei acestei specii de pe suprafaţa pămăntului. Este a patra specie de mamifere mari care dispare in ultimi 500 de ani. Iar in ultimii 50 de ani, este singura specie de vertebrate de talie mare care nu mai poate fi văzută decăt in fotografiile de arhivă sau in paginile atlaselor de zoologie.

Cursul de apă al marelui fluviu chinez era singurul loc din lume in care aceşti delfini au fost observaţi.

EŞEC. "Nu am putut detecta nici un «baiji» in principalul curs de apă al fluviului, in ciuda eforturilor intense de căutare, ceea ce are drept consecinţă tristă faptul că perspectiva de a muta delfinii supravieţuitori intr-o rezervă ex situ - singura lor modalitate de conservare - a pierit", a comentat cercetătorul Samuel Turvey de la Societatea Zoologică din Londra pentru revista Scientific American. Timp de şase săptămăni, o echipă de oameni de ştiinţă "a ascultat" incontinuu apele fluviului pentru a detecta frecvenţele specifice limbajului delfinilor de apă dulce, in vreme ce patru ambarcaţiuni monitorizau cursul de apă pentru a detecta prezenţa fizică a mamiferelor acvatice. Fără succes, insă.

CAUZE. Dispariţia speciei de delfini este datorată, in opinia specialiştilor, faptului că in ultimii 50 de ani cursul de apă al fluviului Yangtze a fost folosit intensiv pentru transport. Un alt factor agravant l-a reprezentat construirea şi intrarea in funcţiune a monumentalului Baraj al Celor Trei Defileuri, cel mai mare din lume, ceea ce a constituit o adevărată catastrofă pentru ecosistemul fluviului. In ultimii zece ani, de la cele căteva mii de exemplare de delfini de apă dulce consemnate in vechime, numai căteva sute mai rămăseseră in habitatul lor natural.

AMINTIRI
"Delfinul de apă dulce din Yangtze a fost un mamifer remarcabil care s-a separat de celelalte specii cu peste 20 de milioane de ani in urmă"
Dr. Samuel Turvey, Societatea Zoologică din Londra

Următorul pe lista neagră

Marsuinul fără inotătoare dorsală din fluviul Yangtze, singura specie de acest fel care trăieşte in apă dulce, este şi el ameninţat cu dispariţia. Cercetătorii chinezi de la Fundaţia Baiji.org au reuşit să obţină reproducerea unui exemplar in captivitate, in condiţiile in care in prezent sunt sub 2.000 de exemplare in apele fluviului, iar rata de extincţie este de 7% pe an. Deşi este trecut pe lista IUCN (Uniunea Internaţională pentru Conservarea Naturii şi Resurselor Naturale) a animalelor ameninţate cu dispariţia, marsuinul are mici şanse de supravieţuire, in condiţiile poluării excesive a fluviului Yangtze.

Subiecte în articol: zoom apă fluviului