x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Orienteaza-te! - Garmin versus iGO

Orienteaza-te! - Garmin versus iGO

de Alexandru Trelea    |    20 Apr 2006   •   00:00
Orienteaza-te! - Garmin versus iGO
TEST HARDWARE
In Romania a inceput nebunia sistemelor GPS. Orice sofer isi doreste unul. Cu asa ceva in masina e imposibil sa te ratacesti. In plus, economisesti timp, pentru ca sunt capabile sa-ti indice cel mai scurt drum posibil.

Garmin si iGO sunt cei doi mari producatori de harti GPS pentru Romania. Desi in ceea ce priveste pretul Garmin are un usor avantaj - 713 RON, fata de 849 RON, cea de la iGO. Aceasta, desi mai ieftina, nu poate rula decat pe aparate cumparate tot de la ei. Astfel, la cumpararea unei harti Garmin esti obligat sa cumperi si un PDA Garmin sau cel putin un receptor GPS Garmin. In schimb, harta iGO poate rula pe aproape orice PDA sau aparat cu GPS incorporat cu sistem de operare windows mobile.

Ambele harti pot fi afisate atat 2D, cat si 3D, avand informatii chiar si despre unele strazi cu sens unic. Astfel, daca punctul destinatie se afla dupa un viraj la stanga, insa semnele de circulatie indica faptul ca ai voie sa virezi numai la dreapta, mi s-a intamplat in multe cazuri ca ruta afisata de aparate sa fie cea "legala", adica prin ocolire. De-a lungul testelor, am mai constatat ca exista uneori dezacorduri intre ruta afisata pe ecran, care este si cea corecta, si indicatiile primite prin voce. Astfel, de cateva ori, harta vizuala prezenta o curba la dreapta, in schimb avertizarea vocala ma anunta ca trebuie sa virez la stanga. Totusi aceste probleme au fost rare si pe langa toate acestea, ambele programe recalculeaza ruta automat in cazul in care te-ai abatut de la ea.

O prima diferenta majora pe care am sesizat-o este faptul ca Garmin a introdus in harta o baza de date enorma cu puncte de interes. Astfel poti alege la ce restaurant iei cina, unde vrei sa iti faci cumparaturile, poti afla care este cea mai apropiata farmacie de casa ta, unde gasesti o statie de metrou, un hotel sau o banca. Un lucru extrem de util atunci cand te afli intr-o zona necunoscuta.

O alta diferenta este legata de exactitatea hartii. Daca folosesc harta de la Garmin si vreau sa ajung pe Dristorului 96, aparatul ma va duce la inceputul strazii, la numarul 1, si de acolo va trebui eu sa caut adresa exacta. iGO, in schimb, are cunostinta de numerele strazilor si te duce exact acolo unde ai specificat, cu o eroare de 10-20 metri. Cei de la Garmin au anuntat ca vor remedia si ei aceasta problema din vara acestui an.

Un avantaj al celor de la Garmin este faptul ca ei ofera harti si pentru restul Europei, in schimb iGO a dezvoltat pana acum harti numai pentru Romania si Ungaria.

Harta Garmin acopera 18 orase romanesti la nivel de denumiri de strazi, in timp ce iGO contine denumirea strazilor pentru 153 orase. Ambele harti acopera toate drumurile nationale si judetene si mare parte dintre cele comunale.

GARMIN STREETPILOT C310

Modelul C310 se aseamana foarte mult cu C340 atat la nivel de performanta, cat si la nivel de pachete incluse, insa are un pret mult mai mic. Pe langa harta ROAD2005 a Romaniei, poti alege si una cu o tara din Europa de Vest, pe care o primesti gratuit.

USURINTA IN UTILIZARE: Cu un touch screen de 320 x 240 pixeli activat manual, C310 este usor de utilizat, la acest fapt contribuind si dimensiunile sale. Butonul de volum este covenabil plasat pe o parte, astfel ca, atunci cand conduci si vrei sa ajustezi intensitatea sonorului, nici nu trebuie sa iti iei ochii de la drum. Acest lucru mi se pare un mare avantaj fata de alte aparate, unde aceeasi functie se realizeaza numai din meniu.

Daca vrei, poti incarca puncte de interes de pe computer carora sa le atasezi diferite setari: sa fii avertizat atunci cand ajungi la o anumita distanta de ele - o grija in minus pentru cei care calatoresc prin zonele unde sunt radare fixe.

PUTERE DE RECEPTIE: Antena cu chipset SiRF 2 ii ofera lui C310 posibilitatea unei receptii a semnalului GPS destul de buna. Atentie insa in preajma cladirilor inalte, caci semnalul poate fi pierdut! De asemenea, in cazul in care numarul satelitilor este mic, eroarea de pozitionare poate creste destul de mult, ajungand pana la cateva zeci de metri.

Daca tii la imagine si vrei sa ai un GPS care sa se asorteze cu interiorul masinii, in pachetul lui C310 vei gasi cinci fete interschimbabile.

  • Acuratetea hartii 2/5
  • Numar de puncte de interes (PDI) 5/5
  • Usurinta in utilizarea hartii 5/5
  • Calitatea receptorului GPS 3/5
  • Durata de viata a bateriei 4/5
  • Usurinta in utilizare 5/5
  • Pret: 2.103 RON
  • Dotari incluse: card SD 128 MB, car kit, cablu Usb, husa, incarcator auto, 5 fete de schimb.
  • Software inclus: ROAD2005 Deluxe
  • GARMIN STREETPILOT C340

    StreetPilot C340 este fratele mai mare al Street Pilot i3, deci o versiune imbunatatita a acestuia. Pe langa dimensiunile mai mari, C340 a primit si un touch screen care face lucrul cu el mult mai usor. Acum, navigarea prin meniu este mai rapida, mai eficienta.

    USURINTA IN UTILIZARE: C340 nu este mic, dar nici atat de mare incat sa fie incomod. Meniul in limba romana este intuitiv, deci facil de utilizat. Poti sa alegi cu usurinta un punct de pe harta catre care doresti sa te indrepti sau poti introduce un nume al unei locatii. In ambele cazuri, ruta va fi calculata in doar cateva secunde, tinand cont de criteriul ales: distanta cea mai mica sau timpul cel mai scurt de sosire la destinatie.

    Ca orice GPS care se respecta, C340 poate sa iti afiseze viteza cu care te deplasezi, cat timp mai ai pana ajungi la destinatie, acest timp crescand daca stai la semafor sau daca te opresti pentru o perioada scurta. In functie de perioada din zi in care te afli la volan, pe langa modul automat pentru display, poti selecta mod de noapte sau mod de zi, astfel incat ecranul sa fie cat mai vizibil pentru sofer.

    PUTERE DE RECEPTIE: C340 are o antena GPS cu chipset SIRF2, care ii confera o receptie buna in spatii ce nu sunt marginite de cladiri inalte din toate directiile, in astfel de situatii eroarea putand ajunge la zeci de metri.

    Modelul nu are nici o trasatura care sa il faca remarcat printre celelalte aparate GPS. El stie sa te duca la destinatie, insa aceasta unica functie este indeplinita bine.

  • Acuratetea hartii 2/5
  • Numar de puncte de interes (PDI) 5/5
  • Usurinta in utilizarea hartii 5/5
  • Calitatea receptorului GPS 3/5
  • Durata de viata a bateriei 4/5
  • Usurinta in utilizare 5/5
  • Pret: 3.275 RON
  • Dotari incluse: Card SD 128 MB, car kit, cablu USB
  • Software inclus: ROAD2005 Deluxe
  • Garmin StreetPilot i3

    StreetPilot I3 este un GPS ce are ca unic scop sa te duca dintr-o locatie in alta. Dimensiunile sale sunt de 7,6 x 6,9 x 5,5 cm, avand o greutate de numai 150 de grame.

    Alimentarea este asigurata fie direct de la bricheta din masina, fie de doua baterii AA sau de doi acumulatori.

    USURINTA IN FOLOSIRE: I3 nu dispune decat de trei butoane, din care practic doar doua folosesc la navigarea prin meniu: un buton este pentru pornire si inchidere, un altul este pentru intoarcerea la meniul anterior, iar butonul din mijloc este prezentat sub forma unei rotite care se poate deplasa in sus si in jos, iar atunci cand este apasata selecteaza functia dorita din meniu. Din cauza ca nu dispune de touchscreen, in majoritatea timpului folosesti un singur buton, ceea ce ingreuneaza cautarea: atunci cand vrei sa cauti o locatie, trebuie sa invarti de rotita pana ajungi la litera dorita dintr-un ecran aranjat in ordine alfabetica.

    Ecranul este prea mic, ceea ce poate duce la neatentia soferului - ii trebuie mai mult timp pentru a vizualiza harta.

    PUTERE DE RECEPTIE: fiind dotat cu tehnologie SIFR2, I3 are o receptie destul de buna, insa intre cladiri inalte este posibil sa piarda semnalul GPS sau sa aiba o eroare destul de mare, astfel incat autoturismul poate oscila pe harta intre doua sau mai multe stradute.

    Faptul ca este atat de mic are si unele avantaje: este usor de transportat, incape usor in orice buzunar, nu ocupa mult loc pe bord, deci nu obstructioneaza vederea soferului.

  • Acuratetea hartii 2/5
  • Numar de puncte de interes (PDI) 5/5
  • Usurinta in utilizarea hartii: 3/5
  • Calitatea receptorului GPS 3/5
  • Durata de viata a bateriei 2/5
  • Usurinta in utilizare 3/5
  • Pret: 1.835 RON
  • Dotari incluse: car kit, alimentator auto, cablu USB, acumulatori
  • Software inclus: ROAD2005 Deluxe
  • Garmin iQue M5

    Garmin a lansat iQue M5 pe piata acum mai bine de un an sub forma unui pocket PC ce suporta si aplicatii GPS. Cu toate ca are ceva "vechime", iQue M5 este inca un produs competitiv pentru Romania.

    La achizitionarea unui iQue M5 veti primi un CD cu harta detaliata a Europei de Vest. Daca aveti drum pe alte continente puteti achizitiona harti separat. Incarcarea tuturor hartilor aditionale se face pe un card SD, intrucat memoria PDA-ului este insuficienta. Pe langa functia de navigare, beneficiezi de procesare word, excel, aplicatii media, jocuri, navigare web si client de e-mail.

    Am efectuat testul pentru iQue M5 in Bucuresti folosind rute atat pe arterele principale, cat si pe stradute mai putin cunoscute, in ambele cazuri aparatul descurcandu-se onorabil.

    USURINTA IN FOLOSIRE: la inceput este destul de complicat pentru cineva care nu a mai avut de-a face cu un PDA sa instaleze programul, insa dupa ce acest pas a fost indeplinit, aplicatia este chiar usor de folosit. Un avantaj este ca poti selecta doar anumite portiuni dintr-o harta pentru a fi incarcate pe PDA, in functie de locatiile preferate.

    PUTERE DE RECEPTIE: antena GPS de pe iQue M5 foloseste un chipset SIRF 2, aceasta insemnand ca achizitionarea semnalului poate fi o problema atunci cand esti inconjurat de constructii inalte sau treci prin pasaje.

    Cea mai mare problema a iQue M5-ului este pretul de achizitie destul de ridicat, la care se adauga costurile cardului SD si ale hartii detaliate a Romaniei.

  • Acuratetea hartii 2/5
  • Numar de puncte de interes (PDI) 5/5
  • Usurinta in utilizarea hartii: 4/5
  • Calitatea receptorului GPS 3/5
  • Durata de viata a bateriei 4/5
  • Usurinta in utilizare 4/5
  • Pret: 3450 RON cu TVA.
  • Dotari incluse: car kit, alimentator auto, cablu USB
  • Software: European City Select CD
  • Garmin NUVI 350

    Sistemul GPS Nuvi 350 este un aparat extrem de eficient datorita dimensiunilor reduse si functiilor multiple. Are un slot pentru carduri SD, desi acesta nu este foarte necesar, intrucat Nuvi este dotat cu o memorie de 1,5GB, iar de computer este recunoscut ca un hard-disk extern.

    USURINTA IN FOLOSIRE: Nuvi este extrem de lejer de folosit, avand in vedere faptul ca nu trebuie sa configurezi nimic la el inainte de a-l folosi: il pornesti, ridici antena de GPS, iar el este gata sa te duca oriunde doresti.

    Touch screen-ul se utilizeaza cu degetul, deci nu mai te afli in situatia de a te intreba: "Unde am pus stylus-ul de data asta?". Micutul GPS este foarte util si atunci cand calatoresti in afara tarii, avand incorporat un dictionar ce contine fraze utile in diferite situatii, care sunt exemplificate atat scris, cat si vocal. Pentru a folosi aceasta facilitate insa, trebuie sa fii cunoscator al limbii engleze, intrucat traducerea se face din limba engleza in germana, spaniola, italiana, franceza sau portugheza.

    PUTERE DE RECEPTIE: Nuvi beneficiaza de o antena GPS ce foloseste tehnologia SIRF3, astfel ca problemele cu receptionarea semnalului in preajma cladirilor inalte sunt aproape inexistente.

    Ce mi-a placut la acest aparat este faptul ca pe langa GPS este dotat si cu un player ce suporta formatul MP3. Nuvi m-a impresionat cel mai mult dintre toate aparatele oferite de Garmin, insa marele sau dezavantaj este pretul, care poate fi comparat cu jumatate din valoarea multor autoturisme de pe strazile noastre.

  • Acuratetea hartii 2/5
  • Numar de puncte de interes (PDI) 5/5
  • Usurinta in utilizarea hartii: 5/5
  • Calitatea receptorului GPS 5/5
  • Durata de viata a bateriei 4/5
  • Usurinta in utilizare 5/5
  • Pret: 3.557,90 RON
  • Dotari incluse: car kit, incarcator auto, husa, cablu USB
  • Software inclus: ROAD2005 Deluxe, MP3 Player, ghid turistic plus carti in format audio
  • iGO Mio DigiWalker A201

    Mio A201 este cel mai nou PDA cu GPS inclus de la iGO. Acest dispozitiv se poate folosi din momentul cumpararii, deoarece nu este nevoie de nici un alt adaptor pentru a-l folosi - introduci cardul si esti gata de navigare.

    Daca vrei neaparat, poti folosi A 201 si ca telefon mobil, insa acest lucru nu mi se pare o facilitate extraordinara, intrucat nu poti sa introduci cartela SIM in aparat si sa vorbesti, ci trebuie sa conectezi PDA-ul prin bluetooth la mobil si apoi poti vorbi - practic trebuie sa ai in continuare si telefonul la tine.

    USURINTA IN FOLOSIRE: cu un touch screen de 320 x 240 pixeli, A 201 este usor de intrebuintat cu ajutorul unui stylus pliabil. Ce mi s-a parut interesant la el este faptul ca detecteaza daca masina se afla in miscare si, daca in acel moment doresti sa te joci cu el, iti prezinta un mesaj care te avertizeaza sa fii atent la drum. Acest lucru constituie si un mic dezavantaj, intrucat daca vrei sa folosesti functia de telefon mobil, dupa ce ai incheiat convorbirea si vrei sa iesi din meniul telefonului, iti apare acelasi mesaj.

    PUTERE DE RECEPTIE: chipsetul SiRF3 ii permite lui A 201 sa beneficieze de o receptie a semnalului GPS foarte buna, eroarea de pozitionare fiind, in general, sub 5 metri.

    Folosind un slot SD, A 201 este ideal pentru calatorie, caci, pe langa aplicatia GPS, iti ofera posibilitatea sa asculti muzica in timp ce sofezi, iar cand vrei sa faci o pauza, te poti relaxa cu un joc, verificandu-ti mail-ul sau vizionand un film.

  • Acuratetea hartii 4/5
  • Numar de puncte de interes (PDI) 2/5
  • Usurinta in utilizarea hartii: 5/5
  • Calitatea receptorului GPS 5/5
  • Durata de viata a bateriei 4/5
  • Usurinta in utilizare 5/5
  • Pret: 2.599 RON
  • Dotari incluse: car kit, cablu Usb, husa, incarcator auto
  • Software inclus: harta Romaniei - iGO
  • iGO Mio 168

    Cu toate ca Mio 168 nu face parte din gama noua de produse de la IGO, aceasta aplicatie se integreaza destul de bine pe sistem, procesorul de 300MHz Intel XScale facand fata tuturor solicitarilor iar timpul de raspuns este mic.

    Acest model de PDA este foarte apropiat de versiunea Mio 169, au acelasi procesor, aceeasi antena, acelasi ecran, cu diferenta notabila ca 168 este destinat modului portrait (imagini pe inalt).

    USURINTA IN UTILIZARE: dimensiunile sale, nici extrem de mari, dar nici reduse, de 112,2 mm x 69,6 mm x 16,2 mm, ii confera o manevrabilitate buna. Cele patru taste ergonomice pot deservi orice functie, iar joystick-ul ajuta la o navigare mai rapida si mai comoda, deoarece poti face zoom pe harta si in acelasi timp sa o rotesti in jurul unui punct fix.

    Daca ai rabdarea necesara pentru a incarca filme sau muzica prin USB sau portul IRDA, atunci cand faci un popas in drumurile tale, te poti relaxa vizionandu-le, mai ales daca achizitionezi si o pereche de casti.

    PUTERE DE RECEPTIE: antena atasata lui Mio 168 este destul de buna pentru un produs lansat acum mai bine de doi ani. Cu toate acestea, la momentul actual au aparut antene mai performante, cu chipset-uri SiRF mai bune. Totusi, chiar daca uneori semnalul se pierde, ruta este recalculata rapid dupa recapatarea acestuia. 168 este un sistem GPS relativ bunicel, care insa nu mai exceleaza din nici un punct de vedere, rivalii sai "mai tineri" avand configuratii mai competitive.

  • Acuratetea hartii 4/5
  • Numar de puncte de interes (PDI) 2/5
  • Usurinta in utilizarea hartii: 5/5
  • Calitatea receptorului GPS 3/5
  • Durata de viata a bateriei 4/5
  • Usurinta in utilizare 4/5
  • Pret: 2.199 RON
  • Dotari incluse: car kit, cablu Usb, incarcator auto
  • Software inclus: harta Romaniei - iGO
  • iGO Mio169

    Mio 169 este un PDA realizat cu principalul scop de a servi la navigarea prin GPS. Ca mod de prezentare, este facut special pentru a fi folosit in modul landscape (imagini pe lat), insa, daca tii neaparat, il poti utiliza si in modul portrait, caci aceasta optiune este disponibila din software.

    USURINTA IN FOLOSIRE: aparatul mi s-a parut destul de intuitiv de folosit: ai la dispozitie un touchscreen activat de stylus si un joystick, cu ajutorul caruia poti face zoom pe harta sau roti imaginea.

    Asemeni lui Mio A 201, Mio 169 verifica daca masina sta pe loc sau nu, iar daca esti in miscare si vrei sa trasezi o noua ruta, te "trage de maneca", atentionandu-te sa te concentrezi la condus. Aceasta optiune poate fi insa dezactivata daca te plimbi putin prin setari.

    Printre dezavantajele acestui PDA se numara faptul ca bateria nu poate fi inlocuita de utilizator, in cazul unor probleme cu aceasta fiind necesara incredintarea aparatului unui service autorizat. Un alt dezavantaj il repezinta faptul ca Mio 169 nu suporta bluetooth si nici WLAN, singura cale prin care se poate conecta la alte aparate fiind portul infrarosu.

    PUTERE DE RECEPTIE: Mio 169 foloseste standardul SiRF 2, ceea ce inseamna ca puterea lui de captare a semnalului nu este prea grozava printre cladiri inalte, iar eroarea de pozitionare poate varia de la cativa metri la cateva zeci de metri, in functie de numarul satelitilor gasiti.

    Avantajul este ca are o antena externa, extrem de utila pentru automobilele cu parbriz atermic

  • Acuratetea hartii 4/5
  • Numar de puncte de interes (PDI) 2/5
  • Usurinta in utilizarea hartii: 5/5
  • Calitatea receptorului GPS 3/5
  • Durata de viata a bateriei 4/5
  • Usurinta in utilizare 5/5
  • Pret: 2.399 RON
  • Dotari incluse: car kit, cablu Usb, incarcator auto
  • Software inclus: harta Romaniei - iGO
  • ×