Jurnalul.ro Scînteia Din arhiva Ministerului de Externe Gorbaciov critica presa din URSS

Gorbaciov critica presa din URSS

26 Oct 2009   •   00:00
Comunicarea Ambasadei României la Moscova
Către Ministerul Afacerilor Externe
Tovarăşului Constantin Oancea, adjunct al mi­nistrului, Dr. I.

1. Întâlnirea pe care MS Gorbaciov a avut-o la 13 oc­tombrie 1989 cu reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masă, ai Uniunilor de creaţie şi ai instituţiilor de pe tărâmul ideologic, este comentată cu interes de către reprezentanţii sovietici. Conducerea PCUS, arată interlocutorii, este nemulţumită de insuficienta contribuţie a presei, a radioului şi televiziunii din URSS la popularizarea măsurilor care se înteprind pe linia reformei politice şi economice, de faptul că în presă apar tot felul de comentarii şi idei care nu corespund in­tereselor poporului şi socialismului, că unele publicaţii sunt preocupate să-şi sporească tirajul, făcându-se ecoul unor ştiri de senzaţie. S-a criticat faptul că, în matarialele care se publică, nu se pune accent pe reliefarea unor aspecte pozitive, obţinute pe calea restructurării, de către unităţi economice şi din alte domenii, că multe ziare acordă prioritate publicării unor concepţii care nu vizează "reînnoirea" socialismului, ci reîntoarcerea cu 70 de ani în urmă. Cu prilejul întâlnirii, s-a dorit să se dea şi o orientare mijloacelor de informare în legătură cu evenimentele politice ce urmează a avea loc în URSS până la Congresul al XXVIII-lea al PCUS, prevăzut a se desfăşura în octombrie 1990.

2. În cadrul întâlnirii a fost aspru criticat săp­tă­mâ­nalul "Argumente şi fapte". Conducerea PCUS a fost ne­mulţumită, între altele, de apariţia în nr. 40, din octombrie a.c., al acestui ziar a rezultatelor unui sondaj de opinie în rândul cititorilor, după primul Congres al Deputaţilor Poporului, din care rezultă că de cea mai mare popularitate se bucură deputaţii A.D. Asharov, G.H. Popov şi B.N. Elţin, care este cunoscut că exprimă puncte de vedere care nu coincid cu aprecie­rile formulate de conducerea de partid şi de stat. În comentariul sondajului de opinie s-a menţionat şi faptul că cititorii au făcut referiri şi la MS Gorbaciov. Unii i-au mulţumit lui M.S. Gorbaciov "pentru stăpânirea de sine, modestia, cultura, ştiinţa de a asculta părerile altora, de a stăpâni şi convinge pe unii deputaţi indisciplinaţi". Alţii au făcut aprecieri negative la adresa lui M.S. Gorbaciov, făcând referiri la tendinţa de a impune deputaţilor punctul său de vedere, de a comenta multe luări de cuvănt, alegerile fără alternativă, presiunile făcute în procesul votării, navigările între cei de dreapta şi cei de stânga, "ceea ce i-a clătinat serios autoritatea".

În nr. 42 din 21-27 octombrie 1989, săptămânalul "Argumente şi fapte" a publicat rezultatele unui sondaj de opinie realizat de Centrul de Cercetări Sociolo­gice al Academiei de Ştiinţe Sociale de pe lângă CC al PCUS, în care, între altele, se arată că dificultăţile prin care trece URSS nu au putut să nu se răsfrângă şi asupra autorităţii conducătorilor; cu toate acestea, 66% dintre cei care au participat la sondaj au exprimat sprijinul lor faţă de M.S. Gorbaciov.

3. La întâlnirea din 13 octombrie a.c. a fost criticată şi revista "Ogoniok", care s-a apreciat că, îndeosebi în ultimul timp, este preocupată de reliefarea unor aspecte dinainte de Revoluţia din Octombrie şi mult mai puţin de popularizarea restructurării.
Ion Bucur
Nota Ambasadei României la Sofia
Către Ministerul Afacerilor Externe
Tovarăşului Lucian Petrescu,

La 23 octombrie a.c., Biroul Politic al CC al PCB a anali­zat modul în care sunt cunoscute preocupările şi tendinţele din opinia publică şi cum se ţine seamă de acestea în activitatea politică şi de conducere a societăţii bulgare. Activitatea a fost apreciată ca nesatisfăcătoare.

A fost adoptată hotărârea "cu privire la perfecţionarea calitativă a studierii şi folosirii opiniei publice în condiţiile restructurării". Hotărârea prevede edificarea unui sistem de muncă, multilateral şi flexibil, pentru cercetarea opiniei pu­blice. Rezultatele, concluziile acestei cercetări vor trebui să stea la baza activităţii de partid şi de stat în toate domeniile şi pe întreaga ierarhie a acestora. S-a trasat ca sarcină organelor de partid şi de stat, activiştilor acestora, să cerceteze peprmanent şi temeinic starea opiniei publice şi să ţină seama de aceasta la locul de muncă, să dea atenţie sporită şi să rezolve cererile şi sesizările oamenilor muncii. Pe lângă Adunarea Populară şi Aca­demia de Ştiinţe ale Bulgariei se va organiza un Centru naţional de studiere a opiniei publice. Pe lângă cer­cetarea proprie, acesta va coordona toate activităţile de cunoaştere a opiniei publice şi va pune la dispoziţia conducerilor de partid şi de stat sinteze şi studii pentru a se ţine seamă de ele în activitatea curentă şi planificarea de perspectivă. Aceste măsuri s-au apreciat ca foarte necesare pentru a preîntâmpina unele situaţii petrecute în ultimul timp, când organele conducătoare s-au aflat în faţa unor situaţii neprevăzute s-au au subapreciat unele fenomene din opinia publică.
Vasile Pungan
Document din volumul: 1989 - Principiul dominoului. Prăbuşirea regimurilor comuniste europene, Ediţie de: Dumitru Preda şi Mihai Retegan, Bucureşti, Editura Fundaţiei Culturale Române, 2000, p.250-251

×
Subiecte în articol: din arhiva ministerului de externe