Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
Radu Şerban, un prieten drag şi vorbele sale neuitate
La 25 de ani de la trecerea sa în nefiinţă, un "Prieten drag" - compozitorul Radu Şerban - revine printre noi! Casa "Electrecord" a realizat cd-ul "Radu Şerban. Parfumul străzilor. vol 1" cu sprijinul Asociaţiei culturale "Şerban", al cărei preşedinte este doamna Domnica Şerban, soţia fiului compozitorului, poetul şi eseistul Radu R. Şerban, el însuşi prea devreme plecat dintre noi.
Prilej numai bun spre a rememora câteva întâmplări cu tâlc despre Omul şi Artistul de excepţie Radu Şerban. Un OM pe care Fănuş Neagu l-a definit prin aceste vorbe pătrunzătoare: "Radu Şerban nu a avut, şi nici nu putea să aibă, duşmani!". Faptul acesta nu l-a făcut însă pe minunatul nenea Radu să renunţe la exigenţele şi rigorile pe care i le impunea condiţia sa de creator "cu vână" şi, deopotrivă, un om cu o verticalitate morală de excepţie.
Mai puţin cunoscute decât şlagărele lui Radu Şerban, dar tot la fel de gustate la vremea lor, au fost vorbele de duh pe care acesta le-a rostit cu diverse prilejuri. Şfichiuind prostia cu ifose, incompetenţa agresivă, slugărnicia şi multe alte tare de care anumiţi promotori ai "ideologiei unice" se serveau spre a-şi impune absurde pretenţii.
Zgârcit cu profesiunile de credinţă declamate public, Radu Şerban mărturisea: "Faptul că sunt compozitor de muzică uşoară nu înseamnă că îmi fac treaba ... uşuratic". Discipol al lui Ion Vasilescu, şeful de şcoală al genului, Radu Şerban a preluat de la acesta nobila povară a respectului pentru publicul căruia îi datora creaţiile sale. Iar dacă compozitorul Radu Şerban a intuit, cu fineţe, ceea ce era cu adevărat lucru nou, de substanţă în muzica uşoară, omul Radu Şerban a fost cu totul străin modelor politico-ideologice, mai vechi sau mai noi, de care, pe parcursul anilor, nu a dus lipsă! Şi nu s-ar spune că ea întotdeauna i-a fost uşor! De pildă, melodia "Lină Cătălină" a fost atacată la începutul anilor '50, - ani de triumf ai dogmelor "realismului scocialist" şi al şabloanelor "re-flectării fidele a actualităţii" - pe motiv că "falsifică folclorul nostru şi face concesii jazz-ului - muzica decadentă a imperialismului american". S-a nimerit însă ca la această "demascare" să participe şi renumitul compozitor sovietic Soloviov Sedoi. Prin ea însăşi, prezenţa la o asemenea şedinţă a unui "sol din marea ţară a sovietelor" nu se prevestea nimic bun!
Numai că, de data asta, "marele sol", adică Soloviov Sedoi, s-a dovedit a fi şi un om de un caracter pe măsura talentului său de excepţie. Adică, după ce a ascultat toate "criticile principiale şi tovărăşeşti" ce se revărsau pe capul celui incriminat "cu mânie revoluţionară", Soloviov Sedoi a cerut un lucru foarte simplu şi cât se poate de firesc. Adică a dorit să asculte melodia pusă la zid. Autorul melodiei (şi acuzatul!), Radu Şerban, a trecut la pian şi a dat-o, într-adevăr, pe jazz. După ce a ascultat foarte atent melodia "duşmănoasă", Soloviov Sedoi s-a aşezat la pian lângă Radu Şerban şi au făcut jazz la 4 mâini în toată regula. După asta, l-a îmbrăţişat cu căldură pe stigmatizat, l-a felicitat şi a întrebat dacă, pentru melodia asta, i se va da autorului un premiu. Premiul de Stat, pe care Radu Şerban l-a luat, dacă nu mă înşel, în 1954! Peste câţiva ani, un magician al pianului, Jancsă Korrossă, va include "Lină Cătălină" într-un potpuriu, redându-i tot farmecul unei piese de jazz în toată puterea cuvântului.
Acesta era doar începutul. Peste alţi ani, adică pe când "Epoca de Aur" era încetăţenită, nici Radu Şerban nu a scăpat de pocinoagele comenzilor politico-ideologice. Dar lasă că nici dator nu a rămas! De pildă, atunci când cuvântul "domn" devenise prohibit, dimpreună cu derivatele sale, lui Radu Şerban i s-a atras atenţia - tot în mod tovărăşesc " cum că şlagărul "Domnişoară" ar putea avea probleme din cauza vorbei cu pricina. Cu figura sa mereu gânditoare - aşa cum îl surprinde portretul de pe coperta CD-ului, în care ghicesc pana lui Ion Truică - Radu Şerban a răspuns: "Şi cum să-i spun?" "Tovărăşică, tovărăşică, tovărăşică/ Îmi surâde cerul când te întâlnesc" Urmând, cu subînţeles: "Şi dacă se supără Tovarăşa, că îmi permit să îi fac declaraţii".
Fireşte, asemenea întâmplări nu ţin locul unei judecăţi de valoare asupra operei lui Radu Şerban. În schimb, ele ne relevă faţete mai puţin ştiute ale personalităţii sale şi ni-l apropie ca pe un adevărat "Prieten drag".
Prilej numai bun spre a rememora câteva întâmplări cu tâlc despre Omul şi Artistul de excepţie Radu Şerban. Un OM pe care Fănuş Neagu l-a definit prin aceste vorbe pătrunzătoare: "Radu Şerban nu a avut, şi nici nu putea să aibă, duşmani!". Faptul acesta nu l-a făcut însă pe minunatul nenea Radu să renunţe la exigenţele şi rigorile pe care i le impunea condiţia sa de creator "cu vână" şi, deopotrivă, un om cu o verticalitate morală de excepţie.
Mai puţin cunoscute decât şlagărele lui Radu Şerban, dar tot la fel de gustate la vremea lor, au fost vorbele de duh pe care acesta le-a rostit cu diverse prilejuri. Şfichiuind prostia cu ifose, incompetenţa agresivă, slugărnicia şi multe alte tare de care anumiţi promotori ai "ideologiei unice" se serveau spre a-şi impune absurde pretenţii.
Zgârcit cu profesiunile de credinţă declamate public, Radu Şerban mărturisea: "Faptul că sunt compozitor de muzică uşoară nu înseamnă că îmi fac treaba ... uşuratic". Discipol al lui Ion Vasilescu, şeful de şcoală al genului, Radu Şerban a preluat de la acesta nobila povară a respectului pentru publicul căruia îi datora creaţiile sale. Iar dacă compozitorul Radu Şerban a intuit, cu fineţe, ceea ce era cu adevărat lucru nou, de substanţă în muzica uşoară, omul Radu Şerban a fost cu totul străin modelor politico-ideologice, mai vechi sau mai noi, de care, pe parcursul anilor, nu a dus lipsă! Şi nu s-ar spune că ea întotdeauna i-a fost uşor! De pildă, melodia "Lină Cătălină" a fost atacată la începutul anilor '50, - ani de triumf ai dogmelor "realismului scocialist" şi al şabloanelor "re-flectării fidele a actualităţii" - pe motiv că "falsifică folclorul nostru şi face concesii jazz-ului - muzica decadentă a imperialismului american". S-a nimerit însă ca la această "demascare" să participe şi renumitul compozitor sovietic Soloviov Sedoi. Prin ea însăşi, prezenţa la o asemenea şedinţă a unui "sol din marea ţară a sovietelor" nu se prevestea nimic bun!
Numai că, de data asta, "marele sol", adică Soloviov Sedoi, s-a dovedit a fi şi un om de un caracter pe măsura talentului său de excepţie. Adică, după ce a ascultat toate "criticile principiale şi tovărăşeşti" ce se revărsau pe capul celui incriminat "cu mânie revoluţionară", Soloviov Sedoi a cerut un lucru foarte simplu şi cât se poate de firesc. Adică a dorit să asculte melodia pusă la zid. Autorul melodiei (şi acuzatul!), Radu Şerban, a trecut la pian şi a dat-o, într-adevăr, pe jazz. După ce a ascultat foarte atent melodia "duşmănoasă", Soloviov Sedoi s-a aşezat la pian lângă Radu Şerban şi au făcut jazz la 4 mâini în toată regula. După asta, l-a îmbrăţişat cu căldură pe stigmatizat, l-a felicitat şi a întrebat dacă, pentru melodia asta, i se va da autorului un premiu. Premiul de Stat, pe care Radu Şerban l-a luat, dacă nu mă înşel, în 1954! Peste câţiva ani, un magician al pianului, Jancsă Korrossă, va include "Lină Cătălină" într-un potpuriu, redându-i tot farmecul unei piese de jazz în toată puterea cuvântului.
Acesta era doar începutul. Peste alţi ani, adică pe când "Epoca de Aur" era încetăţenită, nici Radu Şerban nu a scăpat de pocinoagele comenzilor politico-ideologice. Dar lasă că nici dator nu a rămas! De pildă, atunci când cuvântul "domn" devenise prohibit, dimpreună cu derivatele sale, lui Radu Şerban i s-a atras atenţia - tot în mod tovărăşesc " cum că şlagărul "Domnişoară" ar putea avea probleme din cauza vorbei cu pricina. Cu figura sa mereu gânditoare - aşa cum îl surprinde portretul de pe coperta CD-ului, în care ghicesc pana lui Ion Truică - Radu Şerban a răspuns: "Şi cum să-i spun?" "Tovărăşică, tovărăşică, tovărăşică/ Îmi surâde cerul când te întâlnesc" Urmând, cu subînţeles: "Şi dacă se supără Tovarăşa, că îmi permit să îi fac declaraţii".
Fireşte, asemenea întâmplări nu ţin locul unei judecăţi de valoare asupra operei lui Radu Şerban. În schimb, ele ne relevă faţete mai puţin ştiute ale personalităţii sale şi ni-l apropie ca pe un adevărat "Prieten drag".
Citeşte mai multe despre:
special
Ştiri din .ro
-
Adolescenta s-a dus la culcare cu o durere cumplită de cap. S-a trezit după patru zile, pe un pat de spital. Medicii s-au apropiat de ea și i-au spus adevărul. „E ca o miracol. Habar nu aveam” antena3.ro
-
HOROSCOP, pentru săptămâna 18 - 24 februarie, cu Camelia Pătrășcanu. Fecioarele deschid uși care aduc bani, Taurii sunt inspirați și plini de idei antena3.ro
PUBLICITATE