x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special 21 de gări CFR vor înghiţi 227 de milioane de euro

21 de gări CFR vor înghiţi 227 de milioane de euro

de Iulia Barbu    |    24 Oct 2011   •   21:00
21 de gări CFR vor înghiţi 227 de milioane de euro

227 de milioane de euro este suma care va fi investita in modernizarea a 21 de gari CFR. Lucrarile vor fi fi­nan­tate din fonduri nerambursabile de la Comisia Europeana prin Fondul European de Dezvoltare Regio­na­la (FEDR) – 69,25% si de la bugetul de stat – 30,75%. Potrivit datelor transmise de CFR, 16 gari ar trebui sa fie gata in urmatorii doi ani. Bani pentru asistenta tehnica avem inca din 2007, prin programul Phare. Pe atunci, alocarile estimative se ridicau la suma de 90 de milioane de euro, pentru 21 de gari. Cel tarziu in 2009, contractele de lucrari ar fi trebuit sa fie atribuite.

Intre timp, in Ro­mania abia acum se organizeaza licitatiile. Potrivit unor documente aflate in posesia Jurnalului National, inca din 2007, CFR avea suportul financiar pentru asistenta tehnica in pri­vinta proiectelor de modernizare a garilor. Prin programul Phare, CFR ar fi trebuit sa primeasca asistenta pentru un lot de cinci gari si pentru alt lot de 16 gari. Pentru lotul de cinci gari, unde intrau statiile CF din Targu-Jiu, Targoviste, Miercurea Ciuc, Baia Mare si Satu-Mare, valoarea totala a contractului de asistenta tehnica a fost de 894.000 de euro, din care 638.000 de euro au fost banii UE prin programul Phare.

Data prevazuta pentru finalizarea contractului a fost noiembrie 2007. Cele cinci gari ar fi trebuit sa aiba contractele de lucrari finalizate in primavara anului 2008. In acest moment ar fi trebuit sa vorbim de cel putin cinci statii de cale ferata care sa aiba conditii europene. Acestea inseamna: servicii de calitate pentru calatori, cai de acces la tren reorganizate – pasaje subterane cu iesiri la peroane, peroane noi, spatii noi de asteptare; spatii noi comerciale in statii; facilitati moderne pentru angajatii Companiei de Cale Ferata; dar si un plan de actiune pentru imbunatatirea calitatii serviciilor CFR destinate publicului si realizarea unui management de calitate.

Trei ani mai tarziu, CFR nu a predat nici o gara modernizata. Abia acum au fost organizate licitatiile, dar potrivit unor surse din minister, pana in acest moment nu au fost semnate devizele de incepere a lucrarilor. Vor­bim astfel de statiile: Botosani, Piatra-Neamt, Vaslui, Bistrita, Zalau, Targu-Mures, Sfantu Gheorghe, Braila, Slobozia, Calarasi, Giurgiu, Ale­xandria, Slatina Pitesti, Ramnicu-Val­cea, Resita. Pentru gara din Bo­to­sani, bugetul estimat este de 5 mili­oane de euro. Pentru statia din Piatra-Neamt trebuie alocate 6,5 milioane de euro, bani de la FEDR si bugetul de stat. Modernizarea garii din Vaslui va costa 7,3 milioane de euro. Statia din Bistrita are si ea un buget estimat de 14,7 milioane de euro. Gara din Zalau va costa 9,2 milioane de euro. Gara din Targu-Mures are o estimare financiara de 11,7 milioane de euro, termenul estimat fiind 2012-2014. Statia de la Sfantu Gheorghe va primi 10,8 milioane de euro. Gara din Braila va avea alocat pentru mo­dernizare un buget de 11 milioane de euro. La Slobozia, statia de cale ferata va costa 7,7 mi­lioane de euro, iar cea de la Calarasi va costa 6,9 mi­lioane de euro. Pentru modernizarea garii din Giurgiu vor fi alocate 3,9 milioane de euro. Pentru statia din Alexandria, pentru care a existat un buget estimat de 4,1 mi­lioane de euro, cererea de finantare a fost retrasa.

5 milioane de euro trebuie alocate pentru modernizarea garii din Slatina. Gara din Pitesti are nevoie de 14 mi­lioane de euro pentru moder­ni­zare, iar cea din Ramnicu-Valcea are un buget estimat de 9,3 milioane de euro. Statia de cale ferata din Resita va costa si ea 5,2 milioane de euro.

Finantarea este asigurata de FEDR si bani de la buget. In princi­piu, aceste gari ar trebui sa fie gata in 2013. Practic, ramane de vazut. In Ro­mania lucrurile se intampla de multe ori invers din punct de vedere cro­nologic. Astfel ca, numai in vara anului trecut, la un pas sa piarda fon­du­rile europene alocate pe infrastructura feroviara, CFR se preocupa de achizitionarea unor sisteme in­te­li­gen­te pentru legitimatiile de calatorie. Totul era acoperit de doua contracte, primul atribuit in luna februarie, in valoare de 225.600 de euro, si al doilea semnat in luna iunie, in va­loare de 474.000 de lei. Practic, CFR a introdus mai intai closca si pe urma ouale de aur in afacere. In februarie 2010 au fost achizitionate imprimantele termice pentru emiterea legitimatiilor de calatorie in trafic in­ter­national si ulterior a fost atribuit aceleiasi firme si contractul privind biletele de hartie termica. Contractul are o forma-cadru si o durata de desfasurare pana in 2014, putand fi, bineinteles, modificat prin acte aditionale. Acordul-cadru a implicat incheierea de contracte anuale

intr-o limita de maximum 270 de mi­lioane de bilete si un minimum de 200 de milioane de bilete pentru patru ani, la un pret de 23 lei pe mia de bucati. Deocamdata, sistemul va fi aplicat numai pentru trenurile inter­na­tio­na­le, putine la numar, ce-i drept. Sistemul va fi insa extins si in tara. Astfel ca, daca acum un an CFR se preocupa de bilete termice, ramane de vazut cum va evolua investitia ma­siva in modernizarea garilor de cale ferata. Nu de alta, dar banii europeni trebuie cheltuiti in urmatorii trei ani, altfel devin istorie.

×