x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Afacerea parcări naţionale

0
Autor: Andreea Cascaval Petru Zoltan 12 Dec 2007 - 00:00
Afacerea parcări naţionale


"Drumuri sigure construim pentru viaţă", un slogan sub care se lansa in luna aprilie 2007 primul proiect complet de siguranţă rutieră, in valoare de 540 de milioane de euro. In cadrul acestui proiect, la nivel naţional trebuiau construite 1.000 de parcări cu numai 70 de milioane de euro. Numai că valoarea lucrărilor pentru parcările din proiect, aflate in acest moment doar pe hărtie, s-a triplat, după modelul Autostrăzii Bechtel.



"Drumuri sigure construim pentru viaţă", un slogan sub care se lansa in luna aprilie 2007 primul proiect complet de siguranţă rutieră, in valoare de 540 de milioane de euro. In cadrul acestui proiect, la nivel naţional trebuiau construite 1.000 de parcări cu numai 70 de milioane de euro. Numai că valoarea lucrărilor pentru parcările din proiect, aflate in acest moment doar pe hărtie, s-a triplat, după modelul Autostrăzii Bechtel.


Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia (CNADNR) a lansat "primul proiect complet de siguranţă rutieră", intitulat pompos "Drumuri sigure construim pentru viaţă", in luna aprilie 2007. Un proiect estimat iniţial la 540 de milioane de euro, care trebuia să se intindă pe o perioadă de doi ani. Guvernul Romăniei urma să contribuie cu suma de 400 de milioane de euro, iar restul de 140 de milioane de euro era planificat să fie acoperit din fonduri structurale şi credite externe. In cadrul acestui proiect, CNADNR işi propunea să construiască pentru şoferii care străbat drumurile naţionale in lung şi-n lat 1.000 de parcări. Pentru cele 1.000 de parcări era prevăzut un buget de 70 de milioane de euro. Numai că socotelile de acasă nu se potrivesc cu cele din tărg. Deocamdată nu s-au prevăzut in buget bani pentru demararea lucrărilor. "Noi am făcut o evaluare a programului. Valoarea programului era de 540 de milioane de euro pe doi ani. Pentru anul 2007 am făcut două variante. O variantă maximală in valoare de 71 de milioane de euro sau 238 de milioane de lei. In buget avem prevăzute numai 28 de milioane de lei noi, deci un deficit de 210 milioane de lei noi. In varianta minimală, valoarea pentru anul 2007 este de 149 de milioane, iar valoarea prevăzută in buget este de 28 de milioane de lei. Un deficit de 129 de milioane", ne-a declarat Florin Dascălu, director general al Direcţiei Intreţinere şi Administrare Drumuri. Iar preţul parcărilor, aflate doar pe hărtie, s-a triplat, după cum rezultă din calculele făcute de Florin Dascălu.


MODERNE. Mai-marii CNANR şi-au propus să construiască cele 1.000 de parcări in perioada 2007-2008 cu un buget total de 70 de milioane de euro. "Parcările se vor realiza cu precădere pe drumurile naţionale europene, amplasamentele fiind alese in general in extravilan, respectiv in afara indicatoarelor de intrare şi ieşire in/ din localitate, dar in apropierea localităţilor, deoarece trebuie conectate la reţelele edilitare", ne-a precizat Cristian Duica, directorul general adjunct al CNADNR. Anul acesta, compania şi-a propus să construiască sau să amenajeze 213 parcări la nivel naţional. Florin Dascălu, directorul general al Direcţiei Intreţinere şi Administrare Drumuri din CNADNR, ne-a declarat că: "Nu avem locaţiile, pentru că regionalele au trimis numai ca număr de bucăţi. Cănd am trecut cifra asta de 1.000 de bucăţi, noi am luat-o pe baza a ceea ce ne-au transmis regionalele ca număr de bucăţi. Nu ne-au transmis şi locaţiile. Nu avem bani, nu construim nimic in anul 2007. Proiectul era pe 2007-2008. Dacă pe anul 2007 nu mi-au dat nici un ban, proiectul se va intinde pe anii 2008 -2009".


REFUGIUL ŞOFERILOR. O parcare se va intinde pe o suprafaţă de 5.000 de metri pătraţi şi va fi dotată cu grup sanitar, sistem de canalizare, surse de energie electrică şi apă potabilă, iluminare exterioară, telefon public, dar şi spaţii de odihnă. "Parcarea va fi amenajată cu facilităţi, toaletă ecologică etc. de-a lungul drumului, pe o suprafaţă de 100 de metri lungime şi 50 lăţime", ne-a precizat Florin Dascălu. Ca să ne facem o idee cum vor arăta viitoarele parcări, o secretară, aflată in biroul directorului, ne-a lămurit rapid: "Păi, o parcare aşa trebuie făcută, pentru că urmează să inchiriem spaţiul ca să se facă un fast-food. Pentru ca toţi cei care opresc să aibă şi ei unde să işi facă nevoile...". Astfel, CNADNR oferă "investitorilor" afaceri la cheie.


CAIET DE "LICITAŢIE". Din informaţiile oferite in luna aprilie 2007 rezultă că preţul mediu al unei parcări este de 70.000 de euro. Ne-am prezentat la sediul CNADNR să ne interesăm de aceste parcări, unde am aflat că de fapt costurile sunt mult mai mari decăt cele prevăzute iniţial. Directorul Florin Dascălu a avut amabilitatea să ne facă in mare căteva calcule.

"Ca să fac parcarea asta trebuie să fac exproprieri. Metrul pătrat este in jur de 45 de euro, dar se plăteşte şi cu 15 şi 19. In medie vine cam 20 de euro pe metru pătrat, inmulţit cu 5.000 de metri pătraţi, imi dă 100.000 de euro. Parcarea trebuie realizată astfel: se toarnă un strat de balastru de circa 15-20 de centimetri, mai punem un strat de bază din agregate, apoi vine un strat de legătură din binder de 4-5 cm, vine apoi un strat de bază şi se mai toarnă un strat de binder tot de 4-5 cm grosime. Se toarnă apoi stratul de uzură, care se face din beton-asfalt." După ce v-am prezentat cum ar trebui construită o parcare ideală, să trecem la costuri. "Noi avem nişte preţuri unitare pe care le avem din contracte, la toate regionalele, pentru toate tipurile de straturi şi mai avem un preţ mediu. Strat de uzură de 4 cm inmulţit cu 5.000 de metri pătraţi, imi dă 200 de metri cubi, inmulţit cu 2,4 greutatea, imi dă 480 de tone de mixtură de binder. Numai asfaltul imi dă 1.440 de tone. La un preţ mediu de 96,39 euro pe tona de asfalt inmulţit cu 1.440 de tone, imi dă 138.801 euro", ne-a spus Florin Dascălu.


MODELUL BECHTEL. Din calculele făcute de Florin Dascălu rezultă că numai exproprierea şi asfaltarea unei parcări costă aproximativ 250.000 de euro. Nu am mai luat in calcul costurile pentru energie, apă, canalizare etc. Astfel, valoarea proiectului pentru 1.000 de parcări, estimat iniţial la 70 de milioane de euro, va costa cel puţin 250 de milioane de euro. Şi incă nu s-au demarat lucrările. Cristian Duica, directorul general adjunct, a menţionat că "s-au făcut estimări ale costurilor pentru parcări care să indeplinească un minim de cerinţe pentru utilizatorii drumului public adaptate la cerinţele unui drum naţional european, dar care nu pot fi făcute publice pănă la finalizarea procesului de achiziţie publică".


Marcaje şi indicatoare

Pentru siguranţa circulaţiei, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din Romănia a avut un buget de 28 de milioane RON. "Aceste fonduri sunt necesare pentru achiziţionarea indicatoarelor şi realizarea marcajelor rutiere pe drumurile naţionale", specifică directorul general adjunct Cristian Duica. In primele şapte luni ale acestui an, CNADNR a realizat 1.450 de kilometri de marcaje in valoare de aproximativ 17 milioane RON.
S-au mai cumpărat 30.000 de indicatoare in valoare de aproximativ 11 milioane RON. "Aceste 28 de milioane s-au cheltuit. S-au făcut marcaje şi indicatoare. Astea două puncte au fost atinse, iar la restul apare trecut zero. La siguranţa rutieră avem realizate lucrări in primele şapte luni in valoare de 38 de milioane RON. Diferenţa de 10 milioane o vom plăti la rectificare bugetară", ne-a declarat Florin Dascălu. Tot el ne-a declarat că: "Pentru marcaje, licitaţiile au fost făcute in anul 2006, contractele au fost incheiate tot atunci. Pentru indicatoare, licitaţia a fost făcută in anul 2000, contractul este in vigoare şi acum. La marcaje la fel, am programul ăsta de 540 de milioane de euro, in care trebuie să fac 60.000 de kilometri echivalenţi de marcaje. Dar, dacă am contract cu Plastidrumul, eu trebuie să ii dau lui bani, să facă treaba asta. Conform contractului, in fiecare an se face căte un act adiţional, in funcţie de banii pe care ii avem noi. Din 60.000 de kilometri fac numai 1.450. Restul sunt poveşti, dorinţe ale noastre. Să facem şi parapet marginal, acolo unde sunt patru benzi. Şi ştim unde, că astea nu le-am pus din burtă".

Citeşte mai multe despre:   special,   anul,   milioane,   ne-a,   naţionale,   florin,   dascălu,   CNADNR,   dasc

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă
Achiziția pe care Ministerul Sănătății este obligat să o facă, prin lege, privind măștile ce trebuie să fie puse, gratuit, la dispoziția categoriilor vulnerabile din punct de vedere fianciar, va fi tranșată...

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile
Există boli care atacă articulaţiile degetelor, cum sunt poliartrita reumatoidă, dar şi guta. Celebra artistă Edith Piaf avea degetele atât de deformate, strâmbe ca nişte vreascuri, încât strângea în palmă...

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică
Galerie Foto Motivare devastatoare a Judecătoriei Giurgiu împotriva măsurilor instituite de Direcția de Sănătate Publică Giurgiu împotriva președintelui Consiliului Județean Marian Mina. Acesta a fost plasat, pur și simplu...

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile
Galerie Foto Membrii Palatului Victoria și-au asigurat stocurile necesare de măști de protecție facială, pentru două luni, de la o companie pe care premierul Ludovic Orban a vizitat-o la debutul stării de alertă și care,...

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale
Galerie Foto Cel puțin trei judecătorii, din trei județe diferite, au dispus punerea în libertate a persoanelor carantinate ilegal, prin decizii ale Direcției de Sănătate Publică, motivarea hotărârilor instanțelor fiind...

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice
Galerie Foto Mulţi oameni şi-au găsit un vinovat de serviciu pentru neplăcerile digestive: bila. Care este adevărul despre vezica biliară ne explică profesor doctor Nicolae Iordache, de la Spitalul „Sfântul...

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”
Galerie Foto La începuturile democrației, scriitorul Gheorghe Smeoreanu devenea primul patron al unui ziar privat din România - Curierul de Vâlcea. De fel plimbăreț, ajuns în cele mai exotice locuri ale lumii, acesta își...

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal
Exploatată zeci de ani de sindicatele apărute după 1990, Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava a fost lăsată în paragină. În loc să spună ce au făcut cu banii obţinuţi din activităţile desfăşurate...

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete
Galerie Foto În toamna anului 2017, când, la nivelul societății românești, exista o dispută aprinsă cu privire la neconstituționalitatea protocoalelor de cooperare încheiate, în 2009 și 2016, de Parchetul General, DNA...

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc
Secretarul de stat pentru Turism, Emil-Răzvan Pîrjol, a reușit, în timp record, să distrugă tot ce s-a făcut bine în ultimii ani pentru industria ospitalității. În timp ce Pîrjol se filmează pe șalupă,...

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT
Galerie Foto Toate probele obținute de DNA, în 2015 și 2016, în baza colaborării fructuoase cu Serviciul Român de Informații, în dosarul “Carpatica”, în care, pe lângă Angela Toncescu, a fost trimis în judecată și...

Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro

Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice dezvăluie că, din conturile judecătoarei Camelia Bogdan, exclusă de două ori din magistratură, au dispărut, pur și simplu, 200.000 de euro. “Jurnalul” a descoperit, însă, c

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net
Galerie Foto S-a pornit un adevărat heirup pe şantierele patriei, iar CNAIR face angajări, în anul electoral 2020, dar drama lucrărilor nefinalizate la timp continuă. Mai-marii CNAIR recunosc că sunt la mâna constructorilor...

La fracturile de claviculă nu se poate pune ghips

La fracturile de claviculă nu se poate pune ghips
Recent, fostul preşedinte al României, Emil Constantinescu, a căzut în casă pe o podea spălată şi udă, traumatism nu de mare violenţă, dar totuşi i s-au fracturat glezna şi clavicula. A trebuit să fie...

Legea carantinei și izolării – neconstituțională, încalcă libertatea persoanelor și îngrădește accesul la justiție

Legea carantinei și izolării – neconstituțională, încalcă libertatea persoanelor și îngrădește accesul la justiție
Galerie Foto APADOR-CH, una dintre organizațiile neguvernamentale care activează în domeniul apărării drepturilor omului care a participat la negocierile din Parlament, a identificat cel puțin șapte hibe pe care legea...
Serviciul de email marketing furnizat de