x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete paralele

Anchete paralele

de Andreea Cascaval    |    Petru Zoltan    |    12 Ian 2007   •   00:00

A trecut mai mult de o luna de cand Aurica Matei a disparut in urma unui accident de circulatie. Autorii accidentului au disparut cu tot cu victi-ma. Politistii au la dosar declaratii contradictorii si imprecise. Reporterii Jurna-lului National au identificat surse de informatii pretioa-se. Potrivit datelor noastre, accidentul a fost comis la 4 decembrie. Politia sustine ca la 5 decembrie.

Valentin Zaschievici/JURNALUL NATIONAL
PREA TARZIU. Politia a facut primele masuratori, abia la cinci zile dupa producerea accidentului
A trecut mai mult de o luna de cand Aurica Matei a disparut in urma unui accident de circulatie. Reporterii Jurnalului National au facut o ancheta paralela cu cea oficiala si au identificat mai multe surse de informatii pretioase. Politistii au la dosar declaratii contradictorii si imprecise.

Aurica Matei a disparut in dimineata zilei de 4 decembrie, cand se intorcea de la serviciu. Ultimul loc in care a fost vazut fiind pe soseaua de centura, unde martorii spun ca a fost lovit de o masina. Autorul accidentului impreuna cu insotitorul lui au disparut cu tot cu victima. La accident au fost martore cinci persoane. Nici una nu a vazut numarul masinii si nu isi aminteste chipul conducatorului auto si al insotitorului. Politistii de la Glina, anuntati la o ora dupa accident, n-au reactionat. Abia dupa cinci zile Politia s-a deranjat.

20 DECEMBRIE 2006. Am mers la Popesti-Leordeni sa aflam cum s-a intamplat accidentul. Cum a fost posibil sa dispara un om pur si simplu. Primul martor cu care am vorbit a fost Sedorin Butnaru. Nu a vazut momentul cand s-a intamplat accidentul, dar era pe aproape. "Am plecat de aici de la poarta. Cand am ajuns la accident, cel lovit era suit pe brate in masina. Accidentul a fost sigur, sigur luni, la 4 decembrie. Erau soferii de la maxi-taxi si dispecerul acolo. Erau coloane de masini pe ambele sensuri. Circulatia era oprita, iar masinile claxonau." Apoi am vorbit pe rand cu doi soferi si cu dispecerul de la firma de maxi-taxi. La Politia Popesti-Leordeni am vrut sa stam de vorba cu unul dintre politistii care s-au ocupat de caz. Fara succes.

4 IANUARIE 2007. L-am gasit pe nea Marinica, colegul de tura al lui Aurica in noaptea 3 spre 4 decembrie. Ne-a povestit cu lacrimi in ochi ultimele ore petrecute cu colegul sau. Se crapa de ziua cand Aurica si-a luat "prinzatorul" si a pornit sa caute sticleti deasupra ciulinilor din jurul balastierei pe care o pazea. A prins doi sticleti. Pe unul i l-a dat lui nea Marinica. Acestuia ii murise canarul si-i promisese nepotelei ca-i aduce alta pasare. Multumit, nea Marinica a pus sticletele in colivie, a agatat-o in cui, si-a luat ramas bun de la Aurica, si de atunci nu l-a mai vazut.
In aceeasi zi am ajuns si la REMAT sa intrebam ce masini au iesit sau au intrat acolo la data de

4 DECEMBRIE. Ne-au spus ca pe zi intra si ies zeci de masini din toata tara. Descurajant... A trecut o luna de cand s-a intamplat nenorocirea. 5 ianuarie 2007. Am fost la Serviciul de Ambulanta. In registru, la data de 4 decembrie 2006, apar inregistrate doua apeluri din Popesti-Leordeni. Unul este anulat la ora 9:45. La celalalt apel ajunge ambulanta, ridica accidentatul si il duce la Spitalul Bagdasar. Nu era Aurica Matei cel transportat acolo, ci victima unui alt accident, produs la Danubiana. Paul Militaru, martorul-cheie, avea sa ne confirme ca in jurul orei 10:00 a sunat la 961, iar apoi a anulat apelul, pentru ca autorii accidentului au suit victima in masina. La data de 5 decembrie nu a fost inregistrat la Salvare nici un apel din zona. Am facut o alta solicitare catre o companie de telefonie mobila sa ne spuna care au fost ultimele numere apelate de Aurica sau unde a avut ultima oara semnal. Firma de telefonie mobila ne-a zis ca raspunsurile la intrebarile noastre vor fi comunicate catre Politie.

Petru Zoltan/JURNALUL NATIONAL
DURERE. Familia lui Aurica Matei inca mai spera

8 IANUARIE 2007. Dupa o aventura pe drumurile "europene", din Popesti-Leordeni, printre gropi selenare, am ajuns la martorul-cheie al accidentului. Acesta ne-a declarat: "Luni (n.r. - 4 decembrie 2006) s-a intamplat accidentul. Nea Florica, colegul meu, sofer, stie de accident de luni, pentru ca marti nu a fost la munca. Dupa carnetelul meu, el nu a fost marti la munca". Ajunsi la postul de politie din Glina, agentul de serviciu ne-a indrumat catre Inspectoratul Judetean Ilfov. La fel s-a intamplat si la Politia Popesti-Leordeni. Desi am incercat sa stam de vorba in repetate randuri cu inspectorul Dumitru Cioca, de la Politia Popesti-Leordeni, acesta ne-a reprosat ca nu l-am cautat niciodata.

LA POLITIE. Paul Militaru le-a povestit politistilor din Glina despre accidentul la care a fost martor impreuna cu mai multe persoane. Intr-un comunicat remis redactiei de IJP Ilfov se specifica: "La data de 05.12.2006, ora 09:30, lucratorii postului de politie Glina au fost sesizati verbal de un cetatean cu privire la producerea unui eveniment in orasul Popesti-Leordeni, zona Glincarn, capatul liniei 154. Imediat o echipa de politisti de la postul de politie s-a deplasat la locul indicat si a efectuat cercetari fara a descoperi nici un fel de urme ale unui presupus accident rutier si nici identitatea autorilor sau a victimei. Politistii au intocmit in acest sens un proces-verbal din data de 5.12.2006". La data de 7 decembrie, inspectorului Cioca Dumitru i-au fost inmanate agenda si buletinul lui Aurica Matei. A doua zi, Paul Militaru a fost chemat la Politie sa dea o declaratie si sa semneze un proces-verbal. Dupa cinci zile de la producerea unui accident de circulatie, politistii au luat prima declaratie. Tarziu, prea tarziu...

"TWIN PEAKS". In urma articolului publicat de Jurnalul National, la data de 4 ianuarie, "Twin Peaks de Popesti-Leordeni", IJP Ilfov a trimis un comunicat prin care se specifica faptul ca: "La data de 7 decembrie un ofiter de politie a fost abordat de Paul Militaru, care i-a predat un buletin de identitate pe numele de Matei Aurica, despre persoana in cauza afirmand ca a fost victima unui accident rutier la data de 5 decembrie".

Dupa o luna de la disparitia misterioasa a lui Aurica Matei, politistii ilfoveni sustin ca accidentul s-a produs la data de 5 decembrie. Reporterii Jurnalului National au incercat sa stabileasca prin mijloace proprii data la care s-a produs accidentul.

Stoica Petrica, coleg cu Aurica Matei, ne-a declarat: "Trebuia sa vina la mine acasa. I-am dat telefon duminica sa vina luni, pe 4 decembrie, cand iesea de la serviciu. Nu a mai venit. Apoi m-a sunat fiul lui sa ma intrebe daca Aurica a ajuns la mine. Atunci am aflat ca a disparut".

Politistii inca nu au vorbit cu Stoica. Si nu au verificat nici la Salvare data si ora apelului facut de Militaru. In dosarul de la IJP Ilfov mai exista cel putin trei declaratii in care se mentioneaza ca disparutul a plecat de la serviciu in dimineata zilei de 4 decembrie. Seful IJP Ilfov, comisar-sef Florin Trosca, ne precizeaza: "Domnul Militaru Paul nu avea cum sa anunte Politia la data de 04.12.2006 despre producerea evenimentului rutier, din moment ce din documentele aflate la dosar reiese clar ca persoana disparuta s-a aflat in noaptea de 04/05.12.2006 la serviciu, fiind vazuta ultima data in dimineata zilei de 05.12.2006, atunci cand domnul Mlitaru Paul a anuntat, in jurul orei 10:00, un echipaj de politie de la postul de politie Glina despre o posibila producere a unui accident rutier". Am aflat de la Mihail Ivan, seful lui Aurica Matei, cand a fost vazut la serviciu ultima data. Acesta ne-a declarat telefonic: "Muncitorii de acolo (n.r. - balastiera) mi-au spus ca la 4 decembrie dimineata Aurica Matei a plecat de la serviciu. Eu am fost la 6 decembrie acolo si i-am intrebat. Nu am nici un interes sa ascund nimic".

VINOVATI
Florin Trosca, seful IJP Ilfov, a numit doi ofiteri din Compartimentul Inspectie Interna sa demareze cercetarile asupra modului in care au actionat politistii de la Glina si Popesti in primele zile de dupa accident. "S-a desfasurat o ancheta interna in vederea stabilirii cu exactitate a modului in care au actionat politistii de la postul de politie Glina si ai celor de la Politia orasului Popesti-Leordeni, in faza initiala. In momentul de fata, ancheta preliminara interna a fost finalizata, stabilindu-se disfunctionalitati ale prestatiei politistilor implicati in acest eveniment, nu in sensul neimplicarii acestora, ci in lipsa de fler profesional, de rigoare in a verifica amanuntit sesizarea unui cetatean... In urma probatoriului administrat va fi sesizat Consiliul de Disciplina, care va propune luarea unei masuri legale", a declarat Cristina Golis, purtator de cuvant in cadrul IJP Ilfov.

CONCLUZII
Daca politistii ilfoveni ar fi depasit viteza melcului in demararea cercetarilor, in acest moment rezultatul anchetei poate era altul. Imediat dupa producerea accidentului, politistii puteau sa observe urmele de franare ale masinii. Dupa o luna de cand s-a intamplat accidentul, politistii au la dosar declaratii. Unele sunt contradictorii si imprecise. Reporterii Jurnalului National le-au dat o mana de ajutor si au identificat mai multe surse de informatii pretioase. Stabilirea datei cand s-a produs accidentul este foarte importanta pentru continuarea cercetarilor.

×