x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete 70 de milioane de euro pentru 400 de metri de asfalt

70 de milioane de euro pentru 400 de metri de asfalt

de Iulia Barbu    |    23 Iun 2011   •   21:00
70 de milioane de euro pentru 400 de metri de asfalt

Cea mai scumpa portiune de au­tos­tra­da din istoria nescrisa a infrastructurii va fi cea de la Cluj. 70 de mili­oa­ne de euro va inghiti o suprafata de te­ren de numai 9.000 de metri patrati. Banii se vor duce pentru curatarea deseurilor toxice de pe portiunea de pamant aflata sub una dintre bretelele Autostrazii Transilvania. Practic este vorba de o portiune de 300-400 metri patrati de bretea. Pentru ca aceasta sa treaca peste un teren liber de de­po­zi­te­le toxice, statul trebuie sa plateasca zeci de milioane de euro. In baza unui contract din 2009, semnat de CNADNR cu Euroconstruct, depozitul de de­seuri aflat pe traiectoria autostrazii Bechtel trebuia eliminat. Pana in acest moment, deseurile toxice de la Cluj au costat statul 18 milioane de euro. La jumatatea lucrarilor, un act adi­ti­onal a dublat pretul decontami­narii terenului. O alta factura de mili­oa­ne de euro trebuie astfel deconta­ta pentru o suprafata de nici 9.000 de metri patrati. In acest moment, CNADNR va aloca, in urma unei lici­ta­tii, alte 37 de milioane de euro pentru "serviciile de tratare/eliminare fi­na­la a cantitatii de 65,774 tone material contaminat rezultat in urma eli­be­ra­rii amplasamentului Autostrazii Transilvania". Compania va cere astfel Guvernului ca in acest an sa fie alo­cati 10 milioane de euro pentru de­contaminare, iar anul viitor restul de 27 de milioane de euro. Calcul final: 9.000 de metri patrati de teren si 400 de metri de autostrada vor cos­ta in jur de 70 de milioane de euro.

Cea mai grava problema de mediu a judetului Cluj nu a fost vizibila pana cand zecile de tone de deseuri nu au fost evaluate la sume colosale. Au­tos­trada Transilvania a ridicat miza ba­nilor in judetul Cluj. Depozi­tul de HCH (n. r. – hexaclorciclohe­xan) nu a reprezentat o problema nici a­tunci cand ONG-urile de mediu au cerut spri­jin pentru mutarea lor si au sem­na­lat toxicitatea acestor substante. Acum, cand terenul trebuie curatat si pus la dispozitia Bechtel, HCH-ul de la Turda a devenit o problema na­­tio­nala. O problema de zeci de mili­oane de euro.
Conti­nuare in pagina 5

Initial, pentru 17 milioane de euro, societatea I&C Invest SRL ar fi urmat sa mute deseurile de HCH. Pentru contractul generos nu s-a pus nici un moment problema organizarii unei licitatii. In cele din urma, pentru aproape 35 de milioane de euro, Euroconstruct s-a ocupat de problema "dureroasa" de la Turda.

O alta factura va fi taiata insa pentru decontaminarea zonei. Astfel, alte 37 de milioane de euro vor merge la Cluj. Lucrarea va fi atribuita printr-o licitatie publica. Autoritatile locale si cele centrale au pasat multa vreme raspunderea pentru deseurile de la Cluj. Depozitarea a fost facuta intr-un mod haotic, fara o inregistrare precisa a locurilor de depozitare si a cantitatilor de deseuri. Ulterior au fost acoperite de pamant. Inca din 2002 a fost elaborata o propunere de hotarare de guvern pentru punerea in siguranta a depozitelor de HCH, cu finantare de la Guvernul Romaniei, prin Consiliul Judetean Cluj. CNADNR se pregateste sa dea in judecata toate autoritatile abilitate. Nu de alta, dar factura de la Cluj va atarna greu in bugetul Companiei, dar si al romanilor.

Autostrada Transilvania a mancat pana in acest moment, pe o singura sectiune mai bine de jumatate din bugetul alocat intregii lucrari. Mai mult decat atat, din tronsonul inaugurat intre Campia Turzii si Gilau lipsesc un pasaj, un pod si alti 500 de metri. Cu toate acestea, lucrarile au ajuns la 5 miliarde de lei. Anul trecut, 40% din bugetul CNADNR era antamat Bechtel. Ministerul Transporturilor a cerut companiei americane alte standarde de cost privind lucrarile pe care le mai au de efectuat in Romania. Si nu sunt putine aceste lucrari! Din cele 8 sectiuni, Bechtel a finalizat una singura. Numai pentru mobilizarea utilajelor pe toate tronsoanele, Bechtel a primit, asa de inceput de drum, 70 de milioane de euro. Din pacate, banii nu se regasesc in lucrari. Asta pentru ca, vorbim de o singura sectiune pe care s-au mobilizat la maxima capacitate utilajele companiei americane.

Jurnalul National a relatat de altfel ca, potrivit unor surse din CNADNR, Ministerul Transporturilor isi doreste sa rezilieze contractul cu Bechtel! Proiectul semnat in 2003 cu compania americana pentru Autostrada Transilvania nu are insa clauze de reziliere! Bechtel poate renunta oricand, Romania nu! Singura portita este urmatoarea: pagubosul contract pe bani publici ar putea fi inchis numai in conditiile in care statul nu mai are bani pentru sustinerea proiectului. In acest moment, se pare ca s-au creat premisele acestui scenariu: bugetul nu mai poate plati lucrarile Bechtel. Daca se reziliaza contractul, statul roman nu are voie sa atribuie lucrarea inca doi ani! Cam acesta este, in mare, pretul pe care il platesc romanii pentru unul dintre cele mai paguboase contracte pe bani publici! Intre timp, compania americana a fost somata sa renunte la 30% din cheltuielile indirecte. CNADNR plateste numai pentru aceste cheltuieli 1 milion de euro pe luna! Un kilometru de autostrada ne-a costat 16 milioane de euro! In SUA, aceeasi companie Bechtel construieste cu 16 milioane de euro 16 benzi de autostrada! Autostrada Transilvania are, cel putin pe hartie, o lungime de 415 kilometri. Gandita in afara Coridorului IV, construita integral pe bani de la buget, Autostrada Transilvania a fost multa vreme vazuta ca "viza" Romaniei spre NATO. Dincolo de culisele politice, cert este ca proiectul semnat in 2003 cu o valoare estimata de 2,2 miliarde de euro ar fi trebuit sa fie gata in 2012. In sapte ani insa, din Autostrada Transilvania au fost inaugurati 52 de kilometri, intre Turda si Gilau.

Initial, pentru 17 milioane de euro, societatea I&C Invest SRL ar fi urmat sa mute deseurile de HCH. Pentru contractul generos nu s-a pus nici un moment problema organizarii unei licitatii. In cele din urma, pentru aproape 35 de milioane de euro, Euroconstruct s-a ocupat de problema "dureroasa" de la Turda.

O alta factura va fi taiata insa pentru decontaminarea zonei. Astfel, alte 37 de milioane de euro vor merge la Cluj. Lucrarea va fi atribuita printr-o licitatie publica. Autoritatile locale si cele centrale au pasat multa vreme raspunderea pentru deseurile de la Cluj. Depozitarea a fost facuta intr-un mod haotic, fara o inregistrare precisa a locurilor de depozitare si a cantitatilor de deseuri. Ulterior au fost acoperite de pamant. Inca din 2002 a fost elaborata o propunere de hotarate de guvern pentru punerea in siguranta a depozitelor de HCH, cu finantare de la Guvernul Romaniei, prin Consiliul Judetean Cluj. CNADNR se pregateste sa dea in judecata toate autoritatile abilitate. Nu de alta, dar factura de la Cluj va atarna greu in bugetul Companiei, dar si al romanilor.

Autostrada Transilvania a mancat pana in acest moment, pe o singura sectiune mai bine de jumatate din bugetul alocat intregii lucrari. Mai mult decat atat, din tronsonul inaugurat intre Campia Turzii si Gilau lipsesc un pasaj, un pod si alti 500 de metri. Cu toate acestea, lucrarile au ajuns la 5 miliarde de lei. Anul trecut, 40% din bugetul CNADNR era antamat Bechtel. Ministerul Transporturilor a cerut companiei americane alte standarde de cost privind lucrarile pe care le mai au de efectuat in Romania. Si nu sunt putine aceste lucrari! Din cele 8 sectiuni, Bechtel a finalizat una singura. Numai pentru mobilizarea utilajelor pe toate tronsoanele, Bechtel a primit, asa de inceput de drum, 70 de milioane de euro. Din pacate, banii nu se regasesc in lucrari. Asta pentru ca, vorbim de o singura sectiune pe care s-au mobilizat la maxima capacitate utilajele companiei americane.

Jurnalul National a relatat de altfel ca, potrivit unor surse din CNADNR, Ministerul Transporturilor isi doreste sa rezilieze contractul cu Bechtel! Proiectul semnat in 2003 cu compania americana pentru Autostrada Transilvania nu are insa clauze de reziliere! Bechtel poate renunta oricand, Romania nu! Singura portita este urmatoarea: pagubosul contract pe bani publici ar putea fi inchis numai in conditiile in care statul nu mai are bani pentru sustinerea proiectului. In acest moment, se pare ca s-au creat premisele acestui scenariu: bugetul nu mai poate plati lucrarile Bechtel. Daca se reziliaza contractul, statul roman nu are voie sa atribuie lucrarea inca doi ani! Cam acesta este, in mare, pretul pe care il platesc romanii pentru unul dintre cele mai paguboase contracte pe bani publici! Intre timp, compania americana a fost somata sa renunte la 30% din cheltuielile indirecte. CNADNR plateste numai pentru aceste cheltuieli 1 milion de euro pe luna! Un kilometru de autostrada ne-a costat 16 milioane de euro! In SUA, aceeasi companie Bechtel construieste cu 16 milioane de euro 16 benzi de autostrada! Autostrada Transilvania are, cel putin pe hartie, o lungime de 415 kilometri. Gandita in afara Coridorului IV, construita integral pe bani de la buget, Autostrada Transilvania a fost multa vreme vazuta ca "viza" Romaniei spre NATO. Dincolo de culisele poli­ti­ce, cert este ca proiectul semnat in 2003 cu o valoare estimata de 2,2 mi­liarde de euro ar fi trebuit sa fie gata in 2012. In sapte ani insa, din Au­to­strada Transilvania au fost inaugurati 52 de kilometri, intre Turda si Gilau.

×