x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Respecți legea, sabotezi țara. Ultimul mare tun tehnocrat

Respecți legea, sabotezi țara. Ultimul mare tun tehnocrat

de Ion Alexandru    |    22 Feb 2017   •   08:28
Respecți legea, sabotezi țara. Ultimul mare tun tehnocrat
Sursa foto: Adrian Manolache

Fostul Guvern tehnocrat, condus de Dacian Cioloș, a aprobat achiziția a patru corvete multifuncționale, în valoare de 1,6 miliarde de euro, menţionând, în cuprinsul Hotărârii de Guvern, dar și al Notei de Fundamentare a acestui act normativ, că aplicarea procedurilor legale specifice referitoare la modul în care se poate derula o astfel de achiziție specială ar duce la neprotejarea și la afectarea interesului esențial de securitate al României. Deși Ordonanța de Urgență 114/2011, privind atribuirea unor anumite achiziții publice în domeniile apărării și securității, care transpune în legislația națională dispozițiile comunitare specifice domeniului apărării și securității, prevăd obligatoriu organizarea unei licitații restrânse, a unui dialog competitiv, a negocierii și a cererii de ofertă, unde pot participa mai mulți ofertanți, Guvernul Cioloș a decis, cu de la sine putere, să ocolească aceste prevederi legale. În 22 decembrie anul trecut, în plin interimat al funcției, tehnocrații au aprobat procedura achiziției directe de la Damen Shipyards Group a celor patru corvete. Mai mult, abia după aprobarea circumstanţelor procedurii specifice, fostul Guvern a permis Parlamentului să aprobe, la rândul său, achiziția, având în vedere că valoarea contractului este mai mare de 100 de milioane de euro.

 

Ultimul tun dat de tehnocrații lui Cioloș a fost parafat în data de 22 decembrie 2016, când fostul premier, împreună cu fostul ministru al Apărării, Mihnea Motoc, al Economiei, Costin Borc, al Finanţelor, Anca Dragu, și secretarul de stat al Ministerului Afacerilor Externe, Marius Cristian Bădescu, au semnat HG 906/2016, privind aprobarea circumstanțelor și a procedurilor specifice aferente programului strategic de înzestrare “Corvetă multifuncțională”. 1,6 miliarde de euro au fost, practic, programate, fără a se organiza o licitație, pentru a fi plătite unor constructori olandezi de nave care controlează Șantierul Naval Galați.

 

HG adoptat în perioada de interimat la Palatul Victoria

Prin acest act normativ, adoptat după ce cabinetul tehnocrat și-a pierdut prerogativele pline, ca urmare a alegerilor parlamentare, au fost aprobate circumstanțele și procedura specifică, în vederea furnizării de către Damen Shipyards Group, prin Damen Schede Naval Shipbuilding BV Olanda, a patru corvete din clasa SIGMA – proiect 10514 (construcţie și dotare) în Șantierul Naval Damen Galați SA. Tot atunci a fost aprobat și raportul logistic iniţial.

Prin același act normativ a fost aprobată încheierea de către Ministerul Apărării Naționale de acorduri și contracte interguvernamentale pentru echipamente, muniții și alte servicii necesare dotării corvetelor în cauză, potrivit procedurii specifice aprobate prin ordin al ministrului Apărării. Astfel, MApN a fost autorizat să deruleze aceste proceduri specifice, să semneze și să deruleze acordul-cadru sau contractul multianual, precum și acordurile și contractele interguvernamentale ce vor fi atribuite în baza acestora prin Compania Națională Romtehnica SA. Fondurile necesare realizării programului strategic de înzestrare, denumit “Corvetă multifuncțională”, vor fi asigurate, potrivit acestui HG 906/2016, în limita creditelor de angajament și bugetare aprobate cu această destinație prin legile bugetare anuale pentru MApN.

Atât în cuprinsul Notei de Fundamentare, cât și în textul Hotărârii de Guvern, tehnocrații au menționat că interesul esențial de securitate pentru statul român îl constituie consolidarea și dezvoltarea pe teritoriul național a unei capacități industriale navale în domeniul militar în care să se construiască și să se doteze o primă corvetă într-un interval de maximum trei ani, dar și o grupare de patru corvete într-o perioadă de maximum șapte ani, în vederea funcționării și întrării în înzestrarea forțelor navale române. Ulterior, această capacitate navală de pe teritoriul național va trebui, spune fostul Guvern Cioloș, să fie în măsură să execute lucrările de mentenanță a corvetelor pe durata de viață a acestora, dar și lucrări de mentenanță pentru restul navelor din cadrul forțelor navale române, “asigurându-se o creștere considerabilă a securității aprovizionării pe timp de pace, în situații de criză și la război”.

 

De ce nu au vrut să respecte legea privind achizițiile militare

În spatele acestei sintagme ce denotă grija pentru siguranța României, se ascunde un previzibil “tun” de 1,6 miliarde de euro. Astfel, potrivit HG 906/2016, “satisfacerea interesului esențial de securitate se poate realiza doar prin încheierea, potrivit procedurilor specifice, cu Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a unui acord-cadru și a unui contract multianual de furnizare a patru corvete multifuncționale, construite și dotate în Șantierul Naval Damen Galați SA, și a raportului logistic inițial, cuprinse în programul strategic de înzestrare «Corvetă multifuncțională»”, Guvernul Cioloș adăugând, negru pe alb, în textul acestui act normativ următoarea opinie: “neputându-se satisfice și proteja interesul esențial de securitate printr-o măsură mai puțin restrictivă”.

Mai mult, tehnocrații susțin, în aceeași Hotărâre de Guvern nr. 906/2016, că aplicarea uneia dintre procedurile prevăzute de OUG 114/2011, privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, care transpune în legislația națională dispozițiile comunitare specifice materiei achizițiilor în domeniul apărărării și securității, “duce la neprotejarea și afectarea interesului esențial de securitate în cauză”.

 

Planul corvetelor, pus la punct de pe vremea lui Băsescu

În prezent, forțele navale române au în înzestrare patru corvete care sunt depășite din punct de vedere operațional și tehnic, cu interoperabilitate limitată, în raport cu navele altor state membre NATO. Aceste corvete au rezerva de viață epuizată și sunt dotate cu echipamente şi tehnică de proveniență sovietică, a căror modernizare nu mai este fezabilă. Cel puţin așa susțineau tehnocrații în Nota de Fundamentare care a stat la baza HG 906/2016. Potrivit aceluiași document, durata de viață a noilor corvete ce urmează să fie achiziționate, prin metoda prezentată mai sus, este estimată la 30 de ani.

Noile nave vor acționa ca unitate multifuncțională de luptă într-o grupare de nave sau izolat. Corvetele, împreună cu cele două fregate T22, vor constitui, astfel, prin rotație, un grup de nave care să fie pus la dispoziția NATO, “în vederea îndeplinirii angajamentelor asumate de România”. Reînzestrarea forțelor navale române a fost stabilită pe vremea lui Băsescu, prin Hotărârea CSAT 147/2007, prin care s-a decis că programul “Corvetă multifuncțională” este de “importanță strategică”.

 

Ce proceduri trebuie respectate pentru o astfel de achiziție

Guvernul Cioloș susține că, în România, singurul șantier naval care deține infrastructura și expertiza necesare construcției și dotării unei corvete este Șantierul Naval Damen Galați SA, în cooperare cu Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, șantiere din cadrul Damen Shipyards Group Olanda. Aceasta ar fi motivația pentru care tehnocrații au considerat că aplicarea procedurilor prevăzute de OUG 114/2011, în achiziția acestor corvete, ar pune în pericol securitatea națională. Prin această stratagemă, fostul Executiv a ocolit prevederile legale ale acestui act normativ, aflat în vigoare, care arată că serviciile și produsele prevăzute în Anexa 1 (servicii conexe ajutorului militar extern, serviciile de apărare, serviciile militare de apărare, serviciile de transport pe apă, serviciile de instruire în domeniul apărării și securității) se pot atribui prin aplicarea uneia dintre procedurile prevăzute la art. 54 din OUG 114/2011. Acest articol prevede faptul că furnizarea de produse militare se atribuie exclusiv prin licitație restrânsă, dialog competitiv, negociere directă (cu sau fără publicarea, în prealabil, a unui anunț de participare) sau cerere de ofertă. Toate aceste proceduri permit depunerea de ofertă a unui concurent al Damen Shipyards Group Olanda, entitate agreată, potrivit HG 906/2016, de către fostul Guvern tehnocrat.

 

Legea prevede că autoritățile contractante au dreptul de a achiziţiona direct produse, servicii sau lucrări, numai în măsura în care valoarea achiziției nu depășește, în lei, echivalentul a 75.000 de euro.

 

Afacerile grupului Damen în România

Grupul olandez Damen a devenit, în anul 1999, acționarul majoritar al Șantierului Naval Galați. Ulterior, în această locație au fost construite mai multe nave militare, printre care și trei nave de patrulare multifuncționale pentru Paza de Coastă suedeză. Guvernul Cioloș a menționat, chiar în Nota de Fundamentare a Hotărârii de Guvern nr. 906/2016, că Șantierul Naval Damen SA Galați a construit și livrat, în anul 2010, Ministerului Administrației și Internelor o navă de patrulare pentru supravegherea și securitatea frontierei maritime a României și a Uniunii Europene, navă aflată în înzestrarea Gărzii de Coastă și a Poliției de Frontieră.

Ptrivit informațiilor furnizate de SEAP, în luna ianuarie a anului 2009, când în fruntea Guvernului se afla Emil Boc, Ministerul Econoniei, condus de Adriean Videanu, a achiziționat, prin licitație deschisă, o navă maritimă de supraveghere a frontierei naționale a României, a frontierei externe a Uniunii Europene, precum și pentru respectarea jurisdicţiei statului român în zona de competență. La licitație s-a înscris doar operatorul olandez Damen Shipyards Gorinchem BV, care a încheiat cu Ministerul Economiei contract RO-FSCH nr. 18.1.1/29/12 ianuarie 2009, în valoare de 24.750.000 de euro fără TVA, bani asiguraţi din fonduri comunitare.

 

Damen Shipyards Gorinchem BV a mai primit, tot printr-o licitație la care s-a prezentat singur, de la Compania Națională Romtehnica SA, un contract în valoare de 25.179.066 lei fără TVA, parafat în data de 24 noiembrie 2015, privind achiziția unui remorcher maritim de port și radă.

 

Fără consultare publică și fără voie de la Parlament

Antamarea contractului cu grupul Damen de către Guvernul Cioloș mai conține o prevedere ciudată. Potrivit Notei de Fundamentare a HG 906/2016, la elaborarea acestui act normativ, tehnocraţii au cerut informații privind procesul de consultare doar în ceea ce îi privește pe reprezentanții instituțiilor din sistemul industriei de apărare. Nu s-au consultat cu autorităţile publice locale sau cu structurile asociative, nu au cert părerea în cadrul comisiilor interministeriale și nici nu au solicitat un punct de vedere al Curții de Conturi, pentru demararea unei astfel de proceduri costisitoare. Tehnocrații consideră că au făcut consultare publică pe marginea acestui proiect prin faptul că l-au publicat pe paginile web ale Ministerului Economiei și ale Ministerului Apărării Naționale.

Mai mult, inițiatorii acestui act normativ au prevăzut faptul că doar după aprobarea circumstanţelor și a procedurilor specifice aferente programului strategic de înzestrare urmează să se solicite aprobarea prealabilă a Parlamentului. Potrivit articolului 51, alineat 2, din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 114/2011, autoritatea contractantă are obligația de a solicita aprobarea prealabilă a Parlamentului pentru inițierea procedurii de atribuire, în cazul în care valoarea estimată a contractului, fără TVA, este egală sau mai mare decât echivalentul în lei a sumei de 100 de milioane de euro. “Fără a fi afectată aplicabilitatea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență referitoare la iniţierea, derularea și finalizarea procedurii de atribuire, Parlamentul, prin comisiile reunite de apărare, ordine publică și siguranță națională, aprobă respectiva solicitare în termen de 15 zile de la primirea acesteia”, se mai arată în textul de lege.

 

1,6 miliarde de euro este valoarea celor patru corvete pe care Guvernul Cioloș a promis că le vor construi olandezii de la Damen Shipyards Group. În viziunea tehnocrată, orice alt operator ar executa lucrarea ar duce la afectarea interesului esențial de securitate.

 

HG 906/2016 menționează că nu se pot aplica, în acest caz, prevederile OUG 114/2011 referitoare la organizarea unei licitații restrânse, a unei cereri de ofertă, a unei negocieri sau a unui dialog competitiv, pentru că olandezii sunt singurii capabili să furnizeze aceste nave de luptă.

 

×
Subiecte în articol: dacian ciolos Damen Shipyards Group