x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Boagiu a aruncat în aer 400 de milioane euro de dragul lui Neluțu Iordache

0
Autor: Oana Stancu Zamfir 19 Oct 2015 - 11:00
Boagiu a aruncat în aer 400 de milioane euro de dragul lui Neluțu Iordache
Vezi galeria foto


Tronsoanele de autostradă Nădlac-Arad și Orăștie-Sibiu au făcut obiectul unor licitații aranjate în 2011 în favoarea asfaltatorului de casă al PDL, Nelu Iordache. Acesta se regăseşte într-o sesizare depusă la DNA de către Guvern încă din decembrie 2012. Între timp, lotul trei din Orăștie-Sibiu s-a închis din cauza fisurilor repetate, iar situația trebuie remediată până la 31 decembrie, altfel România riscă să dea înapoi Uniunii Europene banii pentru întregul tronson: 400 de milioane de euro. Până acum, Anca Boagiu nu a dat nicio explicație procurorilor în legătură cu această sesizare a Guvernului.

Contracte reziliate, licitații repetate, fisuri, alunecări de teren, iar acum și o premieră: o autostradă deschisă circulației este închisă la câteva luni de la inaugurare pentru că se surpă. Toate acestea au un punct de pornire: anul 2011, când au fost atribuite contractele pentru Nădlac-Arad și Orăștie-Sibiu. Un raport al Autorității Naționale de Reglementare și Monitorizare a Achizițiilor Publice acuză mânărirea acestor licitații în mandatul Ancăi Boagiu. Pe 6 decembrie 2012, în conferință de presă, președintele ANRMAP, Dan Vlădescu, anunța că Guvernul a sesizat DNA.

„Au fost depuse șapte oferte de către şapte operatori economici principali, iar din acestea șase au fost respinse fiind considerate inacceptabile sau neconforme. Ceea ce este şi mai interesant, pentru aceeaşi procedură de atribuire nu au fost înregistrate contestaţii pe rolul Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor, lucru cel puţin bizar având în vedere miza acestor proceduri de atribuire”, a spus preşedintele ANRMAP.

El a mai precizat că fiecare dintre cele șase societăţi respinse la procedura Nădlac-Arad au primit contracte pentru autostrada Orăştie-Sibiu.

Așadar, ceea ce fusese găsit neconform pentru Nădlac-Arad a fost tocmai bun pentru Orăștie-Sibiu. Beneficiarul acestei operațiuni a fost, potrivit descrierii de mai sus a Guvernului, firma Romstrade a lui Nelu Iordache.

Construcţia autostrăzii Nădlac-Arad a fost împărţită în două loturi, pe o distanţă totală de aproape 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane de euro, iar lotul al doilea a revenit companiei germane Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

La momentul în care Guvernul făcea această sesizare la DNA, Nelu Iordache tocmai fusese arestat preventiv pentru deturnarea a 25 de milioane de lei din banii pentru construirea autostrăzii Nădlac-Arad, delapidare, fals în înscrisuri şi spălare de bani.

Guvernul anunța în același timp și rezilierea contractului cu asocierea al cărei lider era Romstrade. Noua procedură de achiziție publică a fost urcată pe SEAP abia pe 10 aprilie 2013. Ea arăta că Romstrade realizase circa 40% din lucrări.

Pe 19 decembrie 2013, era anunțat noul câștigător: asocierea Astaldi - Max Boegl, cu termen de finalizare 12 luni pentru proiectare și execuție. Un an mai târziu, au fost deschiși circulației cei 22,2 km de autostradă ai Lotului 1, împreună cu încă șase km din Lotul 2.

35,5 milioane de euro ar urma să plătească Guvernul pentru lucrările suplimentare cerute de italienii de la Impregilo pentru a încheia astfel reparațiile până la 31 decembrie și a nu pierde întreaga finanțare de 400 de milioane de euro, conform unui document deţinut de Jurnalul Naţional.

Încă o reziliere

Lotul 2 a fost atribuit și el tot în 2011. Constructorul austriac Alpine reușise să finalizeze aproape 80% din lucrare în iulie 2013 când a dat faliment și contractul a fost reziliat și pentru acest lot. Abia pe 26 septembrie 2014 avea să fie semnat un nou contract, tot cu asocierea Astaldi - Max Boegl de la Lotul 1.

Bomba cu ceas de pe Orăștie-Sibiu


Această istorie tumultuoasă a tronsonului Nădlac-Arad avea să fie nimic în comparație cu ce se întâmplă astăzi cu tronsonul Orăștie-Sibiu. Un document al Guvernului, intrat în posesia Jurnalului Național, arată că Executivul este în situația de a plăti din bani publici lucrările suplimentare cerute de italienii de la Impregilo pentru a încheia astfel reparațiile până la 31 decembrie și a nu pierde întreaga finanțare de 400 de milioane de euro.

Cât ar urma să plătească Guvernul? Până la 20% din contract, adică 35,5 milioane de euro, potrivit unei decizii a Comisiei de Adjudecare a Disputelor, care a admis argumentele constructorului italian cum că s-a confruntat cu situații imprevizibile legate de alunecările de teren. Situația solului era cunoscută însă și din studiul de fezabilitate, și din studiul geotehnic, iar proiectarea a fost în mâinile constructorului, care era obligat, la rându-i, să-și facă propriile studii.

Guvernul poate acum să execute garanția de 15 milioane de euro și să repare cei 200 de metri pentru care s-a închis circulația pe Orăștie-Sibiu. Numai că problemele sunt mult mai multe. Cei 22 de kilometri traversează o zonă recunoscută pentru instabilitatea ei: terenul dintre dealurile Aciliu și Apoldu. „Era suficient ca antreprenorul să consulte câțiva ciobani ca să afle cum e solul”, spune directorul CNADNR, Narcis Neaga, subliniind că nici stâne nu sunt pe aceste dealuri din cauza alunecărilor. De ce tocmai pe aici a fost ales traseul autostrăzii devine astfel o întrebare-cheie. Din cei 22 de km, șase sunt afectați de alunecările de teren. În reparații acum intră însă doar 200 de metri care se crapă din cauza infiltrării apei la 8-10 metri sub autostradă . CNADNR are însă o listă lungă de defecte constatate care să facă riscantă situația acestui lot dincolo de reparația celor 200 de metri.

În zona km 60+500 - 60+700, corpul autostrăzii s-a fisurat plecând din banda de staționare sub forma unui arc de cerc. În zona km 59+900 - 60+000, o denivelare plecată din banda de urgență avea să ajungă și pe banda 1, și pe banda 2, apoi și pe calea 2.

La km 44, altă denivelare. La km 62, alta, la 64, alta. La km 60, o fisură de 25 metri și crăpături de 20-30 cm și adâncime de un metru.
Toate acestea, se arată în documentul CNADNR, pentru că italienii nu ar fi respectat propriul proiect.

Ca atare, documentul arată că Guvernul are pe masă inclusiv varianta rezilierii contractului. Una care înseamnă însă adio bani europeni, pentru că e de necrezut, având în vedere istoria rezilierilor expusă mai sus, că vreun metru va putea fi făcut până la 31 decembrie anul acesta.
 
Citeşte mai multe despre:   anca boagiu,   nelu iordache

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Magdalena Popa Buluc, în dialog cu Constantin Chiriac, directorul FITS: ​​​​​​​“Puterea de a crede ne dă liniștea și bucuria că putem să fim în mijlocul celor mai mari încercări, cu zâmbetul pe buze”

Magdalena Popa Buluc, în dialog cu Constantin Chiriac, directorul FITS: ​​​​​​​“Puterea de a crede ne dă liniștea și bucuria că putem să fim în mijlocul celor mai mari încercări, cu zâmbetul pe buze”
 Anul acesta, cu siguranță, la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, ne vor lipsi spectacolele de stradă, jocurile de artificii, spectacolele de teatru, de dans, muzica, voia bună, aplauzele și, mai...

Oamenii lui Băsescu din administrația bucureșteană s-au reunit în afaceri, la vreme de criză

Oamenii lui Băsescu din administrația bucureșteană s-au reunit în afaceri, la vreme de criză
Galerie Foto Familia Videanu s-a conectat, în plină stare de urgență generată de criza din sănătate, cu apropiații fostului edil de la sectorul 3 Liviu Negoiță. Liantul care unește, în anul 2020, zona de business a celor ...

Tragedia aviatică din Apuseni. Mii și mii de fapte bune, în numele Aurei Ion

Tragedia aviatică din Apuseni. Mii și mii de fapte bune, în numele Aurei Ion
Galerie Foto Sora Aurei Ion a luat o decizie radicală la șase ani după tragedia aviatică din Apuseni. Plecată de 11 ani din țară, în Marea Britanie, Mariana Ciucă se întoarce acasă, unde și-a făcut deja o nouă familie:...

Prima zi de libertate. Terasele revin la viață

Prima zi de libertate. Terasele revin la viață
Galerie Foto Bucureștenii încep să revină la vechiul lor obicei, acela de a ieși cu familia și de a se întâlni cu prietenii, ca să bea o bere sau un suc. Și ca să mai discute ce se întâmplă pe lume, cu aerul lor,...

Relaxarea” de la terase și de pe plaje înseamnă monitorizare totală a cetățenilor

Relaxarea” de la terase și de pe plaje înseamnă monitorizare totală a cetățenilor
Măsurile de relaxare, intrate, de ieri, în vigoare, pentru frecventarea teraselor și a plajelor de pe litoral impun, în fapt, o serie de obligații, atât din partea agenților economici care operează respectivele...

DOCUMENT: CNSAS atestă că sursa „Traian”, care turna la Securitate, este fostul președinte Băsescu

DOCUMENT: CNSAS atestă că sursa „Traian”, care turna la Securitate, este fostul președinte Băsescu
Galerie Foto Omul de afaceri George Pădure, urmărit, în vara anului 1989, de o sursă pe nume „Traian” și turnat la Securitate, a primit, în 20 mai 2020, un document din partea Colegiului CNSAS în care scrie negru pe alb c

Intestinul iritabil se întâlneşte mai ales la tineri

Intestinul iritabil se întâlneşte mai ales la tineri
Paleta bolilor aparatului digestiv este largă, iar cei care consideră că sistemul digestiv ar fi de rangul doi se înşală. În sistemul digestiv au loc procese atât de numeroase, de rafinate, încât medicina a...

Emil Boc combate, la Cluj-Napoca, pandemia cu instalații de iluminat festiv de 900.000 de euro

Emil Boc combate, la Cluj-Napoca, pandemia cu instalații de iluminat festiv de 900.000 de euro
Galerie Foto În plină stare de alertă, la finalul a două luni de stare de urgență, în care multe companii private au fost nevoite să-și suspende activitatea, măsură generatoare de șomaj tehnic sau chiar de șomaj...

Delta Bucureștiului, locul unde paradisul a venit singur

Delta Bucureștiului, locul unde paradisul a venit singur
Înainte ca Bucureștiul să se extindă la nivelul la care a ajuns astăzi, zona Lacului Văcărești reprezenta o margine neinteresantă și lipsită de importanță pentru Ceaușescu. Faptul că acolo erau câteva...

Fântânile din Timișoara, întreținute de compania condusă de un fost coleg de-ai lui Grindeanu și fost patron al firmei unde a lucrat Orban

Fântânile din Timișoara, întreținute de compania condusă de un fost coleg de-ai lui Grindeanu și fost patron al firmei unde a lucrat Orban
Galerie Foto După ce, în plină stare de urgență, Primăria Municipiului Timișoara a contractat lucrări de proiectare și construire a unei fântâni arteziene, în plină stare de alertă, aceeași instituție condusă de...

Judecătoarea Dana Gîrbovan face „praf” decizia CEDO în cauza Kovesi contra România

Judecătoarea Dana Gîrbovan face „praf” decizia CEDO în cauza Kovesi contra România
Galerie Foto Președinta Uniunii Naționale a Judecătorilor din România (UNJR), judecătoarea Dana Gîrbovan, desființează, cu argumente logice, juridice și constituționale, decizia Curții Europene a Drepturilor Omului,...
Serviciul de email marketing furnizat de