x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Capul listei PNL pentru europarlamentare, bani grei din contracte cu statul

Capul listei PNL pentru europarlamentare, bani grei din contracte cu statul

de Ion Alexandru    |    18 Mar 2019   •   08:45
Capul listei PNL pentru europarlamentare, bani grei din contracte cu statul
Sursa foto: Lucian Alecu

Jurnalist, până săptămâna trecută, când a devenit politicianul în care Partidul Național Liberal își pune toate speranțele în alegerile europarlamentare de anul acesta, realizatorul TV Rareș Bogdan se autocaracterizează ca fiind un veritabil om de dreapta. Iar, dacă este să ne luăm după cifrele de afaceri pe care le-a realizat, în ultimii ani, una dintre firmele la care este asociat, dar și la proprietatea pe care acesta o deține în Cluj-Napoca, are dreptate. Trend Communication SRL, compania la care Rareș Bogdan deține și astăzi calitatea de asociat, în ciuda faptului că proaspătul candidat liberal susținea, în mai multe rânduri, că nu mai are nicio treabă cu ea, a derulat ani de zile, zeci de contracte cu instituțiile publice din județul Cluj, dar și cu companii de stat din domeniul energiei. Iar veniturile realizate din aceste contracte se ridică, potrivit unei centralizări efectuate în baza datelor publice furnizate de portalul SEAP, la peste 1,86 milioane de lei. Compania în cauză, însă, prestează, pe lângă servicii de publicitate sau de monitorizare a fluxurilor de presă, și activități de marketing politic.

 

Rareș Bogdan, vedeta postului insolvent Realitatea TV, a fost pus de Ludovic Orban în fruntea listei cu care Partidul Național Liberal se va prezenta, în perioada următoare, în fața alegătorilor, pentru alegerile europarlamentare. O listă făcută publică la sfârșitul săptămânii trecute, pozițiile eligibile fiind ocupate cu preponderență de reprezentanți ai fostului Partid Democrat Liberal. Alți candidați, care au făcut parte din veritabilul PNL, până la fuziunea cu fostul partid al lui Traian Băsescu, se regăsesc în coada acestei liste, cu șanse aproape spre zero de a prinde un loc de eurodeputat în viitorul legislativ al Uniunii Europene.

Alegerea făcută de conducerea PNL pentru prima poziție de pe această listă pare, așadar, a fi o încercare de schimbare de paradigmă electorală a acestei formațiuni politice și o continuitate a mesajelor agresive anti-PSD din ultima perioadă atât ale partidului, cât și ale președintelui Klaus Iohannis. Mesaje care, totodată, au fost și unele de susținere și de lobby pentru Laura Codruța Kovesi în încercarea acesteia de a pune mâna pe scaunul de procuror-șef al Parchetului European. Rareș Bogdan este un susținător al lui Iohannis, al Laurei Kovesi și al mișcărilor de stradă de tip #rezist.

 

Firma de publicitate

Cunoscut ca realizator TV și ca “locomotivă” a postului de știri Realitatea, Rareș Bogdan poate fi considerat, însă, și un om de afaceri de succes. Potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), proaspătul politician a fondat, în anul 2002, împreună cu fratele său, Horia Marius Bogdan, la Cluj-Napoca, o agenție de publicitate pe nume SC Trend Communication SRL. Ex-jurnalistul deținea, la vremea respectivă, 90% din capitalul social și ocupa și funcția de administrator.

Conform unor date oficiale referitoare la aceeași companie, în 3 martie 2016, SC Trend Communication SRL avea trei asociați persoane fizice. Respectiv, jurnalistul și colegul lui Rareș Bogdan, Vasilică Octavian Hoandră, fratele candidatului, Horia Marius Bogdan, și însuși Rareș Bogdan. La un moment dat, răspunzând întrebărilor unor publicații cu privire la apartenența sa actuală în cadrul acestei firme, Rareș Bogdan a ținut să precizeze că a renunțat atât la calitatea de asociat, cât și la cea de administrator al SC Trend Communication SRL. Numai că, în Monitorul Oficial al României, la secțiunea referitoare la societățile comerciale, în data de 19 septembrie 2018, când a fost publicată ultima notificare legată de această companie, Rareș Bogdan figura, în continuare, pe lista asociaților persoane fizice.

 

Lipici la bani publici

Trend Communication SRL a derulat, conform datelor furnizate de SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice), numeroase contracte cu statul în ultimii 12 ani. “Jurnalul” a centralizat toate aceste contracte, descoperind că firma lui Rareș Bogdan și a fratelui acestuia a fost selectată de entități publice atât în baza unor licitații, cât și în baza unor selecții de oferte, prin procedură simplificată, dar și prin atribuiri directe de contracte pe bani publici. Din această centralizare, reiese că, în perioada de referință, SC Trend Communication SRL Cluj-Napoca a încasat din aceste contracte (fără acte adiționale) suma totală de 1.864.112,274 de lei cu TVA inclus, adică 446.314,71 de euro, la paritatea leu-euro de la momentele în care a fost încheiat fiecare contract în parte.

Astfel, în data de 17 august 2007, firma lui Rareş Bogdan este selectată de Primăria Municipiului Cluj-Napoca, condusă, și la acea dată, de Emil Boc, să presteze servicii de publicitate în cotidiane naționale, locale, săptămânale sau pe posturi locale de radio și televiziune, plătind pentru aceasta suma de 29.440,6 lei cu TVA. În 2016, SNTGN Transgaz SA Mediaș (unde, coincidență, activează pe lista directorilor și fratele Laurei Codruța Kovesi, Sergiu Lascu), atribuie aceleiași firme de publicitate un contract în valoare de 142.560 de lei cu TVA, pentru prestarea de servicii de monitorizare audio-video.

 

Selecții de oferte

La capitolul contracte încheiate ca urmare a organizării unor selecții de oferte, prin procedură simplificată, SC Trend Communication SRL a primit, în 27 februarie 2008, un contract în valoare de 136.182,41 lei cu TVA de la Compania de Apă Someș, pentru prestarea de servicii de publicitate în presa scrisă și TV. Apoi, în 12 iunie 2008, aceeași companie a primit de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca un contract de 11.243,5 lei cu TVA pentru servicii de publicitate scrisă și realizarea “Machetei pentru admitere – 2008”.

Firma lui Rareș Bogdan a derulat contracte și cu Hidroelectrica. Potrivit SEAP, în 24 aprilie 2008, Hidroelectrica a atribuit SC Trend Communication SRL un contract de servicii de monitorizare a presei, respectiv a mediei audio-vizuale, privind informațiile din domeniul energiei. Valoarea din SEAP era de 55,5 lei, fără TVA, însă presa a relatat faptul că, între 2006 și 2012, Hidroelectrica a decontat către această firmă plăți în valoare de 486.440 de lei cu TVA.

Universitatea de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca a încheiat, de asemenea, cu SC Trend Communication SRL, în 7 iulie 2008, un contract de 20.468,62 lei cu TVA, pentru servicii de publicitate. O altă entitate care a plătit firmei lui Rareș Bogdan suma de 177.142,85 lei cu TVA a fost Direcția Generală a Finanțelor Publice Cluj-Napoca, în baza unui contract ce viza publicarea de anunțuri în presă, încheiat în 25 mai 2010.

Compania de Apă Someș revine cu un nou contract pentru Trend Communication, în data de 15 aprilie 2011, vizând difuzarea informațiilor de utilitate publică în presă, radio, TV și on-line, în valoare de 239.262,96 de lei cu TVA. Pentru ca, la 19 noiembrie 2012, să mai încheie un contract, în valoare de 55.576,8 lei cu TVA, pentru același lucru.

La 28 martie 2011, Universitatea Babeș-Bolyai atribuie aceleiași societăți un contract de servicii de informare și materiale publicitare în valoare de 184.051,6 lei cu TVA.

Primăria Cluj-Napoca selectează SC Trend Communcation, la data de 17 noiembrie 2011, să presteze servicii de publicitate media, în valoare de 168.464,24 lei cu TVA, iar, la 18 iulie 2013, Societatea de Distribuție a Energiei Electrice Transilvania Nord SA încheie cu firma lui Rareș Bogdan un contract în valoare de 135.470 lei cu TVA, pentru prestarea de servicii de publicare de anunțuri în presă. Tot prin selecție de oferte, prin procedură simplificată, firma în cauză primește, la 29 aprilie 2014, un contract de 43.504,16 lei cu TVA de la Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest, iar, la 31 august 2017, un contract de 136.850 lei de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj.

 

Contractele s-au încheiat inclusiv anul trecut

Trend Communication, firma în care Rareș Bogdan spune că nu mai are părți sociale, deși din actele oficiale rezultă contrariul, a primit o serie de contracte atribuite direct, fără nicio licitație. O insituție care a apelat la serviciile acestei firme este Centrul de Proiecte Culturale a Municipiului București Arcub, care, în 2015, a pătit firmei lui Rareș Bogdan, în trei rânduri, câte 2.912,76 lei cu TVA pentru realizarea unor “Backlit-uri” în Cluj-Napoca”, iar, a patra oară, a plătit 2.047,86 lei cu TVA, pentru realizarea unui Billboard. În 2016, societatea a primit de la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca un contract în valoare de 10.091,004 lei cu TVA pentru prestarea de servicii aferente organizării unui șantier de lucru. În 2017, SC Trend Communication SRL a primit de la Municipiul Cluj-Napoca 82.110 le cu TVA, de la SNTGN Transgaz SA Mediaș - 134.460,48 lei cu TVA și de la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca - 59.986,41 lei cu TVA.

Anul trecut, Primăria lui Boc i-a plătit firmei lui Rareş Bogdan  încă 82.110 lei cu TVA, iar Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a încheiat cu aceeași firmă un contract de 4.284 lei cu TVA.

 

Căsoaiele din Cluj-Napoca ale familiei Bogdan

În calitate de acționar în această firmă, Rareș Bogdan a fost nevoit să-și declare adresa de domiciliu, același lucru făcându-l și fratele său, dar și Octavian Hoandră. Aflăm, așadar, că Rareș Bogdan și Octavian Hoandră împart o vilă din strada George Bacovia, din Cluj-Napoca, care pare mai degrabă un conac în toată regula, așa cum se poate vedea în imaginea alăturată.

 

Rareș Bogdan ocupă apartamentul cu numărul 1, în timp ce Hoandră locuiește în apartamentul cu numărul 2 al acestei construcții. În acest imobil își declară domiciliul și soția lui Rareș Bogdan, Florentina Antoanela Bogdan, care, în prezent, este patroana companiei Klausemburg Caffe Cluj-Napoca, societate care activează în domeniul barurilor, deținută, până în 2013, de către SC Trend Communication SRL.

 

 

Rareș Bogdan pregătește politicieni și coordonează campanii electorale

Conform bilanțurilor contabile depuse la Ministerul Finanțelor Publice, compania Trend Communication a raportat, în ultimii șase ani, cu excepția anului 2018, pentru care încă nu au apărut date, doar profituri. Astfel, în 2013, compania a avut o cifră de afaceri de 3.483.992 de lei, a realizat venituri de 3.510.465 de lei și a înregistrat un profit net de 368.096 de lei. În 2014, cifra de afaceri a fost de 3.626.447 de lei, veniturile au fost de 3.650.939 de lei, iar profitul net realizat s-a ridicat la 404.257 de lei.

În 2015, compania în cauză a avut o cifră de afaceri de 3.797.734 de lei, a făcut venituri de 3.800.712 de lei și a înregistrat un profit net de 544.191 de lei. În 2016, “anul tehnocrației”, cifra de afaceri a Trend Communication s-a situat la 4.593.387 de lei, venituri de 4.632.254 de lei, realizând un profit net de 445.286 de lei. În primul an al guvernării PSD, 2017, cifra de afaceri a companiei a scăzut la 3.483.992 de lei, veniturile au fost de 3.510.465 de lei, iar profitul net realizat a fost de 368.096 de lei.

Potrivit site-ului societății, firma lui Rareș Bogdan prestează, pe lângă servicii de PR sau publicitate, și activităţi de… marketing politic. Mai exact, “creează și gestionează imaginea partidelor sau liderilor politici”, “consiliază privind tehnica și conținutul discursurilor pentru liderii politici”, “coordonează campaniile electorale”, “gestionează relațiile cu presa” și “asigură consiliere privind transmiterea de slogane, idei, programe politice, critici și luări de cuvânt”.

 

1.864.112,274 de lei cu TVA este suma contractelor pe care compania de publicitate a lui Rareș Bogdan le-a derulat cu instituțiile publice ale statului român, în timp ce patronul activa ca jurnalist și realizator TV.

 

Pe lângă serviciile de publicitate și de PR, societatea Trend Communication SRL este implicată, tot pe bani, în politică. “Antrenează” lideri politici, coordonează campaniile electorale și creează sloganuri, inclusiv critici.

×
Subiecte în articol: Trend Communication rares bogdan