x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Misterul aducerii lui Nicolae Popa în ţară se adânceşte. Cine minte şi cine spune adevărul?

Misterul aducerii lui Nicolae Popa în ţară se adânceşte. Cine minte şi cine spune adevărul?

de Ion Alexandru    |    12 Dec 2018   •   07:56
Misterul aducerii lui Nicolae Popa în ţară se adânceşte. Cine minte şi cine spune adevărul?

Inspectoratul General al Poliţiei Române susţine, în continuare, că Ministerul de Interne a plătit, în 2011, avionul privat, închiriat de la Ion Ţiriac Air, cu care a fost adus, din Jakarta, fostul director al FNI, Nicolae Popa. IGPR a prezentat, ieri, lămuriri cu privire la o procedură de achiziţii publice, lămuriri care au, însă, efectul adâncirii şi mai mult a misterului acestei afaceri. Achiziţia invocată s-a făcut prin negociere directă, a fost prezentată o singură ofertă, şi nu trei, aşa cum precizează Poliţia într-un comunicat de presă, iar suma pusă la bătaie de instituţia statului a fost şi cea acceptată de compania aeriană, fără nicio ajustare, Mai mult, suma invocată de IGPR ca fiind plătită de MAI către Ţiriac Air este mai mare cu aproximativ 6.000 de euro decât cea plătită de Asesoft aceleiaşi companii aeriene, în aceeaşi perioadă, pentru acelaşi tip de servicii.

Poliţia Română susţine că nu Sebastian Ghiţă a plătit transportul prin care Nicolae Popa a fost adus în România, din Indonezia, arătând, într-un comunicat de presă dat publicităţii în cursul zilei de ieri că, pentru această operaţiune, Ministerul de Interne a organizat, în 2011, prin intermediul Direcţiei Generale Logistice, o achiziţie publică. “Negocierile au fost purtate cu trei operatori economici de profil, criteriul de atribuire fiind preţul cel mai scăzut. În acest caz, a fost declarat câştigător operatorul economic S.C. Ion Ţiriac Air S.R.L., iar serviciile achiziţionate au vizat transportul de pasageri, pe ruta Bucureşti - Jakarta şi retur”, se arată în comunicat.

“Jurnalul” a descoperit, însă, că, pe SEAP, achiziţia a fost publicată abia în data de 26 mai 2011, în condiţiile în care Nicolae Popa a fost adus în ţară în data de 21 aprilie 2011. Mai mult, din anunţul de atribuire nr. 107978/26.05.2011, rezultă, într-adevăr, că MAI a achiziţionat “servicii de transport aerian de pasageri şi de marfă, cu excepţia transportului de corespondenţă”, având locul principal de prestare a serviciilor “Bucureşti – Jakarta şi retur”, numai că, spre deosebire de afirmaţiie făcute în cadrul comunicatului de presă, anunţul de atribuire publicat demonstrează că a fost depusă o singură ofertă, şi nu trei. Achiziţia nu s-a făcut prin licitaţie, ci prin negociere directă, fără publicarea, prealabilă, a unui anunţ de participare, Ministerul de Interne, prin ofiţerul delegat să se ocupe cu această achiziţie, Magdalena Maria Tudorache, de la Direcţia Generală Logistică, stipulând faptul că a intervenit “o situaţie de extremă urgenţă survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea cotractantă”.

Nu s-a negociat nimic

În ceea ce priveşte preţul contractului, şi aici există unele semne de întrebare. În comunicatul de presă al Poliţiei se precizează că principalul criteriu de atribuire al acestui contract a fost acela al preţului cel mai scăzut. Cu toate acestea, aflăm că singurul ofertant înscris la procedura negocierii directe, SC Ion Ţiriac Air SRL, nu a negociat, practic, nimic cu Ministerul Administraţiei şi Internelor. Acest lucru rezultă din acelaşi anunţ de atribuire, care arată că valoarea iniţială a contractului, adică suma maximă pe care autoritatea contractantă s-a arătat dispusă să o cheltuie cu această achiziţie, a fost de 234.207,3 lei fără TVA. Valoarea finală a contractului, adică suma minimă pe care SC Ion Ţiriac Air SRL a fost de acord să o primească pentru a presta aceste servicii pentru MAI a fost tot 234.207,3 lei fără TVA, fapt parafat prin contractul nr. 1388511 din data de 14 aprilie 2011.

În continuare, Poliţia Română afirmă că, în 21 aprile 2011, adică exact în ziua în care Nicolae Popa era adus de la Jakarta, SC Ion Ţiriac Air SRL a emis factura fiscală către Ministerul de Interne, iar plata a fost făcută de IGPR în data de 29 aprilie 2011, adică la opt zile după prestarea serviciilor. Anul trecut, la Antena 3, în cadrul unei emisiuni realizate de Răzvan Dumitrescu, a fost prezentată o factură primită de IGPR de la aceeaşi firmă de transport aerian, datată luna septembrie a anului 2011.

Pentru Ghiţă a fost mai ieftin

Un alt lucru interesant cu privire la preţul plătit pentru aducerea în ţară a lui Nicolae Popa este acela că, adăugând cota de TVA de 24%, în vigoare în anul 2011, valoarea contractului încheiat de MAI cu SC Ion Ţiriac Air SRL, la 14 aprilie 2011, se ridică la suma de 290.417.052 de lei. Asta, în condiţiile în care factura descoperită, în 2014, de către ANAF, în contabilitatea companiei Asesoft Ploieşti, emisă tot de SC Ion Ţiriac Air, în data de 11 aprilie 2011, având ca obiect tot servicii de transport aerian de pasageri extern, avea valoarea totală de 268.689 de lei. Adică mai puţin cu 21.729,052 de lei decât suma plătită de Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Reamintim că Sebastian Ghiţă a depus un denunţ la Secţia pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie, împotriva fostului procuror general Laura Kovesi, pe care o acuză că i-a cerut, în 2011, să plătească aducerea lui Nicolae Popa în ţară, promiţându-i, în schimb, soluţionarea favorabilă a dosarului penal “Tracia-Asesoft”. Ghiţă susţine că a făcut această plată prin intermediul Asesoft şi al firmei de construcţii Conti SA Ploieşti. Deşi Ţiriac Air a emis factura pentru aceste servicii, documentul a fost sustras, de către procurorul Mircea Negulescu, din contabilitatea companiei, în timpul unei percheziţii din anul 2015. Însă, în 2014, un control al ANAF a descoperit această factură, pe care a menţionat-o, în scris, în procesul-verbal.

Nicolae Popa, audiat ca martor

Fostul director al Gelsor şi FNI, Nicolae Popa, a fost audiat, ieri, de către procurorul Adina Florea, la Secţia de Investigare a Infracţiunilor din Justiţie. Acesta a povestit anchetatorilor modul în care s-a derulat operaţiunea extragerii sale de la Jakarta, a dat detalii despre aeronava privată, ruta de zbor, escalele făcute şi cu privire la persoanele care l-au escortat. Tot la dosar au fost cerute şi documentele transmise, încă de anul trecut, de Poliţia Română, cu privire la contractul încheiat cu Ţiriac Air, care s-au aflat la un alt dosar, instrumentat anterior de Secţia de Urmărire Penală şi Criminalistică, secţie care a găsit de bun augur să dea NUP în acest scandal.

IGPR flutură un contract şi o factură, prin care încearcă să demonstreze că, în 2011, această instituţie a plătit avionul privat cu care a fost extrădat Nicolae Popa. Procuroarea Adina Florea urmează să verifice, la Ţiriac Air, cine a achitat, de fapt, acest zbor

 

×
Subiecte în articol: Nicolae Popa