x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Aoleu, am uitat de maşină!

Aoleu, am uitat de maşină!

de Victor Ciutacu    |    09 Ian 2008   •   00:00
Aoleu, am uitat de maşină!

Ministerul Transporturilor stă pe un butoi cu pulbere. Ancheta în cazul avionului care a lovit o maşină pe pistă capătă accente groteşti. Părţile implicate se acuză reciproc şi trag sfori să iasă basma curată. O înregistrare secretă arată haosul din turnul de control. O dispeceră panicată că a uitat să scoată maşina de pe pistă, în loc să-i contacteze pe piloţi, i-a apelat în disperare pe ocupanţii vehiculului de intervenţie.


Ministerul Transporturilor stă pe un butoi cu pulbere. Ancheta ordonată de Ludovic Orban în cazul avionului care a lovit o maşină de intervenţie pe pistă la sfârşitul anului trecut (30 decembrie) capătă accente groteşti.

Părţile implicate – toate, foarte bine conectate la vârfurile instituţiei – încearcă să-şi impună oameni în comisia de anchetă şi, logic, să-şi minimizeze responsabilităţile în ceea ce a fost la un pas de a se transforma într-o tragedie aviatică.

ORDINUL ANULAT. Ultimul episod a fost, susţin surse apropiate anchetei, nominalizarea lui Vasile Ţocu, de la Romatsa (instituţie de care aparţine turnul de control), ca membru plin al comisiei, cu sprijinul lui Cătălin Radu, directorul Direcţiei Generale Aviaţie Civilă din Ministerul Transporturilor. Faptul în sine a atras nemulţumirea evidentă a celorlalte părţi anchetate. Acestea şi-au nominalizat, procedural, observatori în comisie şi acuză o tentativă de înclinare a balanţei diferendului în favoarea Romatsa (de care ar fi apropiaţi atât directorul Cătălin Radu, membru in Consiliul de Administraţie, cât şi Mircea Ciucă, preşedintele comisiei). Scandalul a făcut ca, în cursul zilei de ieri, ordinul de numire a lui Vasile Ţocu în comisia de anchetă să fie revocat, acesta căpătând firescul statut de observator din partea Romatsa.


GROAZA DIN TURN. Surse guvernamentale au declarat, în exclusivitate pentru Jurnalul Naţional, că "bătaia peştelui" este (ne)difuzarea înregistrării convorbirilor din triunghiul turn de control – maşină de intervenţie – avion. Punctul cel mai sensibil este, potrivit aceloraşi surse, o voce feminină din turnul de control care ar striga, îngrozită: "Aoleu, am uitat de maşină!". Ar fi urmat, conform informaţiilor ţinute încă la secret, o harababură de nedescris în care, panicată, aceeaşi persoană ar fi încercat să-i contacteze (pentru atenţionare) nu pe cei doi piloţi ai Tarom, ci pe ocupanţii maşinii de intervenţie, care, însă, părăsiseră precipitaţi vehiculul abandonat pe pistă.


ANCHETA PARALELA. La puţină vreme după revocarea ordinului ministerial prin care propriu-i angajat era nominalizat ca membru al comisiei de anchetă, Romatsa a emis ieri un comunicat de presă preventiv, în care a ţinut să precizeze că "divulgarea identităţii persoanelor implicate, altor persoane/instituţii decât cele abilitate prin lege, este în totală contradicţie cu legislaţia în domeniu" şi să anunţa că, după finalizarea anchetei oficiale, va participa la dezbateri pe acest subiect, cu respectarea procedurilor emise de Ministerul Transporturilor. Cu toate acestea, în interiorul instituţiei este pronunţat tot mai apăsat numele Nina Grama. Totodată, aceeaşi regie autonomă a precizat că "derulează o investigaţie internă în scopul identificării eventualelor cauze ce au permis producerea acestui incident şi a măsurilor necesare pentru îmbunătăţirea serviciilor de trafic aerian".

Comisia a ascultat înregistrările

Ancheta accidentului produs la 30 decembrie de pe Aeroportul "Henri Coandă" avansează încet, dar sigur. Ieri, cei zece membri ai comisiei plus preşedintele acesteia ascultau şi realizau transcriptul benzilor cu convorbirile dintre turnul de control şi piloţi. "În timpul desfăşurării anchetei nu putem să dăm date noi faţă de cele comunicate la conferinţa de presă desfăşurată imediat după incident. În prezent, lucrăm, investigăm, verificăm datele pe care le avem, facem transcrierea convorbirilor înregistrate pe benzi, chiar asta făceam acum. Treaba realizată de noi trebuie făcută cu multă atenţie, deoarece în funcţie de rezultatele cercetărilor, de raportul nostru, vor fi luate o serie de măsuri pentru ca un astfel de incident să nu mai aibă loc", a declarat Alexandru Ciucă, preşedintele Comisiei de Investigaţie tehnică a accidentului din cadrul Ministerului Transportului. Acesta a spus că la finalul anchetei Comisia va stabili dacă transcrierea benzilor va fi făcută publică sau nu. Mai mult, Ciucă a declarat că cercetarea şi verificarea probelor şi a datelor obţinute pot dura peste zece zile. "Chiar dacă iniţial am spus că ancheta va dura zece zile, înclin să cred că va dura mai mult. Conform legii, termenul de realizare a unei anchete este de un an", a declarat Alexandru Ciucă.



CONTESTAŢIE. Acesta susţine că fiecare din părţile implicate va primi la final câte un exemplar al raportului, existând posibilitatea contestaţiei deciziilor pentru situaţia în care una din părţile implicate este nemulţumită de rezultatele anchetei. "Câte un exemplar al raportului final va ajunge la fiecare din membrii implicaţi în incident, respectiv UTI, regia de dirijare a traficului aerian (ROMATSA), instituţia care are în subordine turnul de control al Aeroportului "Henri Coandă", reprezentanţii aeroportului, cei de la Tarom, Aviaţia Aeronautică Civilă. În plus, un exemplar va ajunge şi la Montreal, la Conferinţa Internaţională a Aviaţiei Civile (ICAO)", a spus Alexandru Ciucă. Elena Stan


Preşedintele UTI: Se încearcă muşamalizarea incidentului!

  • de Vera Albulescu

Tiberiu Urdăreanu (foto), preşedintele grupului UTI, ne-a declarat că se încearcă muşamalizarea incidentului din 30 decembrie 2007, de pe Aeroportul Otopeni, şi "scoaterea operatorului din turnul de control ca fiind nevinovat".
Autoutilitara care a intrat în coliziune cu avionul Tarom, Boeing 737, aparţine companiei rezultate din asocierea UTI-Gemmo. UTI este firma omului de afaceri Tiberiu Urdăreanu, iar Gemmo este o companie italiană care se ocupă de mentenanţa pe mai multe aeroporturi din lume. Pe Otopeni, UTI-Gemmo execută lucrări de reparaţie şi întreţinere a echipamentelor şi instalaţiilor aferente sistemului de balizaj aeroportuar.



LUCRU LA LAMPI.
În legătură cu echipa de intervenţie de la balizaj, care a operat pe pistă în momentul accidentului, Urdăreanu ne-a declarat: "Operatorul din turnul de control le-a comunicat oamenilor noştri că pot intra pe pistă pentru a curăţa lămpile de balizaj. În mod normal, în condiţii de trafic, între două decolări, când pista este liberă, echipa noastră lucrează la reparaţii. Aşadar, au plecat două maşini şi patru oameni. În momentul incidentului, echipa lucra la lămpi. Maşinile aveau motoarele pornite şi girofarele aprinse, pentru că aşa cere regulamentul. Oamenii s-au trezit cu avionul în faţă. Nu au fost avertizaţi de nimeni ca să părăsească pista. Este incredibil! Într-un aeroport, cel care răspunde de siguranţa traficului este operatorul din turnul de control. El spune când să intri şi când să ieşi".



OPERATORI – MAMA ŞI FIU. În opinia preşedintelui UTI, responsabil pentru producerea accidentului este operatorul din turnul de control: "Cu câteva minute înainte de a comunica celor de la balizaj să elibereze pista, operatorul trebuia să le spună: «Pregătiţi-vă ca să eliberaţi pista!». După câteva minute, urma «Eliberaţi pista», iar operatorul trebuia să aştepte ca oamenii din teren să confirme că au eliberat pista. Numai după această confirmare a echipei de la balizaj, operatorul putea să comunice pilotului aeronavei că poate să decoleze. În cazul nostru, operatorul a uitat să mai anunţe echipa de la balizaj că trebuie să părăsească pista. Operatorii din turnul de control sunt un fel de stat în stat. Din păcate, unul sau doi dintre ei au greşit şi trebuie să plătească. Să nu uităm că era 30 decembrie, sfârşit de an, şi foarte mulţi dintre ei erau în concediu. Se suplineau unii pe alţii. Şi ştiu sigur că, în acea zi, cei care au dirijat avionul şi echipa de balizaj erau o mamă cu fiul acesteia, dar mai multe informaţii nu vă pot da despre ei din cauza unei clauze de confidenţialitate pe care am semnat-o".

ÎN ŞOC. Despre cei patru oameni din echipa de întreţinere, Urdăreanu ne-a spus că toţi sunt în stare de şoc, medicul recomandându-le o perioadă de izolare totală. "Comisia care investighează incidentul mi-a cerut să nu furnizez informaţii despre cei patru. Oamenii sunt, oricum, în stare de şoc, iar medicul le-a recomandat zece zile de izolare totală. Personal, m-am ocupat de această chestiune şi vreau să-i trimit undeva. Nu acelaşi lucru îl pot spune despre pilot. Şi el putea să moară. Dar, ciudat, a doua zi s-a urcat în avion şi a plecat în cursă".



Şeful Romatsa: S-a intrat pe pistă cu aprobarea turnului de control

  • de Andreea Caşcaval, Petru Zoltan

Directorul general al Companiei Romatsa, Aleodor Marian Frâncu (foto), recunoaşte pentru Jurnalul Naţional că a existat o necoordonare între turnul de control (care aparţine de Romatsa) şi lucrătorii de la UTI, aflaţi pe pistă în momentul impactului dintre avion şi autoutilitară.

  • Jurnalul Naţional: Care sunt procedurile de urmat în caz de vizibilitate redusă?

Aleodor Marian Frâncu: Pentru condiţiile de vizibilitate redusă sunt proceduri care se aplică pe toate aeroporturile. Sunt nişte reguli clare, pentru fiecare tip de eveniment, după regulile europene. Romatsa a intrat în lanţul acesta, pentru că la noi este implicat turnul de control. Noi nu facem comentarii, pentru că aceasta este regula în aviaţie.

  • Cine a aprobat ca maşinile de la UTI să intre pe pistă?
Întotdeauna aprobările de a intra maşinile pe pistă nu le dă decât turnul de control. La fel şi pentru avioanele pregătite să decoleze. Eu am dat drumul la o investigaţie internă, care se află în derulare. Cel mai important lucru acum este să prevenim ca astfel de cazuri să nu se mai întâmple.


  • Cum se numesc cei doi operatori de trafic?
Nu avem voie să dăm nume, pentru că aceiaşi controlori de trafic trebuie să lucreze în continuare. Ceea ce se întâmplă acum provoacă un stres asupra lor. Nu am de unde să-i înlocuiesc pe ei acum. Aceiaşi controlori de trafic au lucrat toată vara, când a fost închis Aeroportul Băneasa, şi au fost premiaţi pentru acest lucru.


Nu ştiu unde suntem asiguraţi

  • Cine credeţi că e vinovat în acest caz?
După părerea mea personală, sunt mai mulţi implicaţi aici. A fost o necoordonare între turnul de control şi cei aflaţi pe pistă. Până acum nu sunt toate datele puse la un loc. Nici comisia de anchetă nu cred că le are. Trebuie corelate toate informaţiile de la firma cu maşina, compania aeriană, aeroportul cu procedurile lui, de la toate instituţiile care lucrează pe aeroport. Până la ora asta nu pot să vă spun cine e vinovat. Comisia de investigare va stabili cine e vinovat.


  • Dacă veţi fi găsiţi vinovaţi, cine va plăti pagubele?
Fiecare companie este asigurată. Suntem asiguraţi şi pentru astfel de evenimente. Nu ştiu acum la ce companie suntem asiguraţi.



Cine plăteşte!

"Aeronava implicată în accidentul din 30 decembrie 2007, pe pista Aeroportului «Henri Coandă», era asigurată pentru valoarea reală a acesteia, respectiv 10 milioane de dolari. Aeronava BOEING 737-300 a fost construită în 1994, iar valoarea de 10 milioane de dolari este chiar valoarea ei reală. Această sumă va fi achitată integral. Este adevărat că acum preţul unei aeronave BOEING 737-300 este mult mai mare, însă cea despre care vorbim era destul de veche", a explicat Sonia Rusu, reprezentantul biroului de presă al companiei de asigurare Astra Uniqua. Preţul unei aeronave noi Boeing 737-300 este de cel puţin 70 de milioane de euro.
Serviciile oferite de Romatsa sunt asigurate la firma Astra Asigurări. În ipoteza în care Romatsa va fi găsită vinovată de producerea accidentului aviatic, asiguratorul va plăti despăgubirile. Şi cum avionul este asigurat la aceeaşi firmă, rămâne ca Astra Asigurări să plătească pagubele.
  • Elena Stan


Controverse

Ancheta declanşată de Ministerul Transporturilor privind acccidentul aviatic petrecut la data de 30 decembrie 2007 pe Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" pare a fi în plină desfăşurare. Din informaţiile apărute în Raportul prelimar, concluziile existente până în momentul de faţă sunt destul de controversate. Referitor la declanşarea şi la mersul acestei anchete, Ion Obloja, vicepreşedinte, director general Divizia Mentenanţă şi Administrare (UTI) (cele două maşini de balizaj aflate pe pistă în momentul accidentului aparţineau acestei firme), ne-a declarat ieri că, deşi a cerut şi a primit acordul de a face parte din comisie cu statut de observator, nici până în momentul de faţă nu a reuşit să afle cine sunt membrii acestei comisii. "Noi am cerut pe data de 31 Ministerului Transportului să fim nominalizaţi în această comisie ca observator, având un statut clar, consemnat de lege. Am primit acest acord şi, pe bună dreptate, am întrebat cine e comisia, care e lista comisiei, cui mă adresez, unde înregistrez hârtiile. Nu am primit-o nici până în ziua de astăzi. Eu, ca membru, nu ştiu cu cine stau de vorbă. Am semnat un acord de confidenţialitate, dar nu mi s-a spus care e componenţa comisiei. Vi se pare normal?" Din discuţia purtată cu domnul Obloja, acesta ne-a detaliat şi ne-a refăcut filmul din ziua accidentului. Totodată, ne-a explicat şi care este practic rolul unei echipe de balizaj în cadrul unui aeroport. "Activitatea noastră pe Otopeni înseamnă întreţinerea la mai multe instalaţii. Oamenii sunt împărţiţi pe ateliere, şi unul dintre ateliere se numeşte atelierul de balizaj. Cel care are grijă de luminile de pistă. Aici, ca şi în celelalte ateliere, activitatea se desfăşoară 24 de ore din 24. La balizaj avem 19 oameni."


Filmul...

  • Ora 10.00: Echipa de balizaj a cerut permisiunea turnului de control de a intra pe pistă pentru a face verificările normale la lămpile axiale. Se obţine acceptul celor din turn, iar cei patru lucrători intră pe pistă.
  • 10.15: Turnul cere echipei de balizaj să părăsească locul deoarece urma să aterizeze un avion.
  • 10:25: Oamenii care se ocupau cu balizajul au cerut din nou turnului permisiunea de a reintra pe pistă. Au primit acceptul, continuându-şi munca. Cele două maşini s-au aliniat pe axul pistei. Între timp, aeronava a garat la linia de start, la bareta stop. Primul vehicul al echipei de balizaj se afla la 400 de metri de avion, iar cel de-al doilea la 900 de metri.
  • 11:26: Este ora la care turnul de control autorizează decolarea aeronavei. Se trage de manşă şi avionul pleacă. "După 33 de secunde, timp în care aeronava începuse să se pună în mişcare, turnul de control întreabă echipele de balizaj: «Mai sunteţi pe pistă?». Oamenii mei aveau maşina la un metru de axul pistei. Auzind un zgomot şi văzând avionul venind spre ei, unul a luat-o în dreapta, iar celălalt a fugit spre partea stângă", ne-a spus Obloja.


×