x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Avioanele zboara cum le canta dirijorul

Avioanele zboara cum le canta dirijorul

02 Aug 2004   •   00:00

EDITIE DE COLECTIE

Cerul Romaniei este taiat in fiecare zi de peste 1.000 de avioane. Pentru ca acestea sa nu se ciocneasca, pentru ca pasagerii sa fie in siguranta si marfurile sa ajunga la timp, vegheaza 635 de controlori de trafic si tehnicieni.
RAZVAN BELCIUGANU

Cand un avion intra in spatiul aerian al Romaniei, pilotul acestuia asculta in casca o voce care-i spune, in engleza, "Te-am preluat. Aici ACC Bucuresti!". Limba lui Shakespeare este vorbita de vocea respectiva sacadat, fara inflexiuni, clar, fara epitete si metafore, si folosind niste abrevieri pe care le stiu doar cei ce lucreaza in lumea aviatiei. Este "engleza de aviatie", prima "inventie" a globalizarii. "Vocea" sta pe un scaun, cu ochii pironiti intr-un monitor, undeva, pe o "insula", in nordul Bucurestiului, unde ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian) isi are sediul. "Insula" este, de fapt, un semicerc format din televizoare, monitoare si fel de fel de aparaturi, este locul de munca al controlorilor de trafic.

Pana sa devina "voce", odata ziua de lucru inceputa, controlorul de trafic se presupune ca este odihnit si gata sa surprinda orice abatere a pilotilor aflati in aer. Cand intra in tura, stie ca pentru o ora si jumatate raspunde de viata a mii de oameni ce se incred in pilot.

"THANK YOU, GOOD BYE!" Sigur, pasagerul porneste cu prejudecata ca pilotul este cel care il duce si il aduce din toate colturile lumii si uita ca, de fapt, e la mana controlorului de trafic, care ii vegheaza ruta. In acea ora si jumatate, "vocea" urmareste pe monitor traiectoriile a nu mai putin de 30 de avioane. In functie de sezon, pot fi chiar 70 de avioane. Pe monitor, aeronavele palpaie sub forma unor puncte, iar controlorul trebuie sa aiba grija ca acestea sa nu se suprapuna. In plan real, suprapunerea inseamna ca doua avioane s-au ciocnit. Reglementarile pentru siguranta traficului aerian stabilesc faptul ca avionul trebuie sa aiba deasupra si dedesubt 300 de metri, iar de jur imprejur - 10 kilometri spatiu liber. "Cand un controlor de trafic spune ca nu-i e frica, o doza de frica controlabila, avand in vedere responsabilitatea, ori e inconstient, ori a luat-o razna. Inseamna ca trebuie sa-l salti imediat de pe scaunul de dirijare", spune despre limitele profesiei lui un control de trafic. Desi este de 29 de ani in traficul aerian, nu vrea sa ramana decat "voce". In profesia sa, sublima multumire este momentul in care, odata iesit din raza sa "vizuala", pilotul de pe avionul dirijat ii spune: "Thank you, good bye!". Mare lucru nu pare, dar pilotul in nici un caz nu-i va multumi daca, de pilda, este adus la aterizare ca "butucul" si struneste aeronava din toti rarunchii.

UNDE-I MOS CRACIUN? Dupa o ora si jumatate de veghe, in functie de cat de aglomerat a fost traficul, controlorul ia o pauza, care poate dura intre jumatate de ora si o ora si jumatate, apoi revine pe "insulita". Astazi, in spatiul aerian al Romaniei sunt 1.300 de avioane. Bineinteles, nu toate dintre acestea si aterizeaza pe aeroporturile noastre, ci doar ne survoleaza. Ei bine, simplul survol aduce pentru fiecare aparat de zbor in medie 400 de euro. Suma aceasta este calculata dupa niste formule complicate, care au in vedere traficul aerian din urma cu un an, apoi tipul avionului, greutatea sa. Vara, traficul peste Romania este de 1.200-1.500 de aeronave zilnic, "varful" fiind in iulie-august, cu crestere constanta din aprilie. Iarna sunt 750-800 de avioane in spatiul nostru aerian, scaderea incepand cu luna octombrie. Media anuala de crestere a traficului aerian european este de 6%. In perioada Craciunului si a Anului Nou creste iarasi traficul, dar, ciudat, dinspre Asia spre Europa. De unde concluzia ca asiaticii, lipsiti de Mos Craciun, dau navala la europeni ca sa-l caute.

SIMULATORUL. Patru programatori si 10 controlori de trafic si tehnicieni ai ROMATSA au realizat un simulator unic in aceasta parte a lumii. El copiaza intru totul "insula" de unde actioneaza "vocea" pentru avion si foloseste baza de date pe care o are si aeronava la bord. Fata de sistemul real, simulatorul este chiar mai complicat, fiindca se poate simula chiar teritoriul Bulgariei sau Scandinavia etc. Conceptual, simulatorul a fost realizat incat sa fie total independent de echipamente, astfel incat sa se poata continua dezvoltarea sa. Simulatorul joaca un rol foarte mare in pregatirea controlorilor de trafic, dar si in mentinerea deprinderilor pe care acestia trebuie sa le aiba. Dupa scoala de initiere de 11 luni si inca un an pregatitor, cel ce doreste sa devina controlor de trafic urmeaza un stagiu de sase luni la simulator, pentru ca apoi, timp de un an, sa lucreze la "insula", sub supravegherea unui instructor. Dupa licentiere, controlorul de trafic este examinat anual.

Dar minunea de simulator creat de specialistii ROMATSA, si care este si de vanzare, este folosit in aceste zile pentru testarea noii sectorizari a spatiului aerian al Romaniei, ce urmeaza sa intre in configuratie incepand cu aprilie 2005. Testarile se vor termina in octombrie si ele vor da expertilor eventualele corectii ce trebuie aduse sistemului.

AUTORITATE

ROMATSA (Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian) a fost infiintata la 1 decembrie 1990, ca regie autonoma, si este subordonata Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Ca urmare a unei reorganizari din 1992, ROMATSA preia si controlul de trafic aerian din aeroporturi. Administratia este finantata din fondurile proprii. Facturarea este facuta de Eurocontrol, la care Romania a devenit membru in 1996. In sediul inaugurat la sfarsitul anului trecut pot sa lucreze simultan 60 de controlori de trafic.

CUM SE MONITORIZEAZA

Avionul este condus, pe langa pilot, de trei controlori de trafic aerian. Cel din turnul de control al aeroporturilor il ajuta pe cel de la mansa, dandu-i comenzi la aterizare, decolare si la alte manevre adiacente pistei. Romania are 17 turnuri de control. Apoi, avionul este preluat de asa-numitul "control de apropiere", care se exercita pe o raza de aproximativ 70 de kilometri. "Controlorul de ruta" este cel care monitorizeaza traseul pe carte il parcurge avionul. In Romania, intregul spatiu aerian avut in vedere depaseste suprafata tarii, deoarece controlorii nostri de trafic au in atentie si o suprafata a Marii Negre, mai mare ca platoul continental. Aceasta monitorizare se face pana la altitudinea de 15.000 de metri, cu o retea de radare proprie ROMATSA, independente de radarele Armatei.

ISTORIE

  • 1884 - este infiintat Institutul Meteorologic, care are si misiunea de observare a spatiului national
  • 1915 - ia fiinta prima Scoala de Observatori ai Aerului
  • 1920 - aeroporturile din Baneasa si Arad sunt dotate cu semnalizare si telegraf fara fir
  • 1934 - "Pactul balcanic" este urmat de "Conventia de la Bucuresti", prin care se stabileste cum se desfasoara zborurile in spatiul aerian al statelor semnatare: Romania, Iugoslavia, Grecia si Turcia
  • 1936 - se construieste primul centru pentru urmarirea vremii, pentru protectia navigatiei aeriene
  • 1965 - se reorganizeaza spatiul aerian dupa principii moderne; se creeaza unitati distincte pentru "controlul de ruta", "controlul de apropiere" si pentru "turnul de control"
  • 1969 - pentru formarea controlorilor de trafic ia fiinta un centru de pregatire, cursul avand o durata de doi ani
  • 1979 - TAROM isi formeaza controlorii de trafic in Scoala Militara "Aurel Vlaicu", cursul avand o durata de trei ani

    SUMAR - EDITIE DE COLECTIE

    Cei care au pus cerul la picioarele omenirii

    Genii necunoscute

    Inginerii romani lucreaza pentru NASA

    Cercetarea aerospatiala romaneasca, in declin

    "Sa zbori ca si cum ar fi aripile tale"

    "Un pilot nu este deloc un supraom"

    Campioana la acrobatie

    Dumitru Prunariu ne-a dus in stele

    Pilotii care leaga civilizatiile

    Avioanele zboara cum le canta dirijorul

    Poarta romanilor catre Univers
  • ×
    Subiecte în articol: special trafic aerian